کاربرد لوله خرطومی انتقال مواد در صنعت

0

لوله خرطومی انتقال مواد را به دلیل خواص ویژه‌ای که پی وی سی دارد، از این متریال می‌سازند و برای تقویت آن از فنر استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های بارز لوله‌های خرطومی پی وی سی می‌توان به انعطاف‌پذیر خوب و مقاومت بسیار بالا در برابر آب و محلول‌های آبی دانست. این محصولات قابلیت استفاده شدن در جاهای مختلفی مانند سیستم‌های تهویه، انتقال مواد، مکش بار و ذرات و … را دارند. از لوله‌ خرطومی‌هایی که به صورت شفاف درست می‌شوند می‌توان در محیط‌های بهداشتی و درمانی نیز استفاده کرد. ساختار خرطومی شکل این لوله، باعث می‌شود تمامی مواد به صورت روان از درون آن عبور کنند.

 قیمت لوله خرطومی

لوله خرطومی انتقال مواد پی وی سی برخلاف محصولات مشابه کانال‌های فلزی، در برابر مواد خورنده مقاوم هستند. از این محصولات به دلیل مقاومت خوبی که در برابر مواد شیمیایی دارند می‌توان در صنعت‌ها مختلف مانند انتقال بتن، جابجایی گرد و غبار در کاربردهای نجاری، انتقال بخار رنگ یا انتقال مواد فله‌ای در مصارف کشاورزی نیز استفاده کرد. این محصولات را می‌توان در  ضخامت و طول‌ها مختلف تولید کرد. در ادامه به بررسی ۳ مدل از این لوله خرطومی انتقال مواد پی‌ وی سی در صنعت می‌پردازیم.

لوله خرطومی آبی نفتی

همانند دیگر لوله‌های خرطومی انتقال مواد، این محصول نیز از پی وی سی ساخته شده است، اما در این محصول شاهد قرارگیری ۳ لایه PVC به صورت یک لایه داخلی و میانی هستیم و برای لایه خارجی آن ازPVC  نرم استفاده شده است. در این محصول سیم داخلی‌ و بیرونی آن از جنس فولاد گالوانیزه، پوشش پلی پروپیلن، لاشه پارچه‌های پلی پروپیلن استفاده می‌شود و امکان تولید آن با حداکثر طول ۳۰ متر و ضخامت ۱ تا ۱۶ اینچ وجود دارد. ساختار یکپارچه و منظم لوله خرطومی آبی نفتی موجب شده است تا سطح داخلی آن دچار هیچ گونه شکافی نبوده و در نتیجه مانع از خروج مواد و هوا و سایر مواد گردد که از داخل لوله خرطومی آبی نفتی عبور می‌نماید. به همین دلیل به هیچ عنوان موجب نشتی نشده و مانع از هدر رفتن انرژی می‌گردد. بدین ترتیب در زمینه مصرف انرژی هم تا حد فراوانی صرفه جویی می‌نماید.

لوله خرطومی‌ آبی نفتی در برابر تغییرات دمایی (۱۰- و ۸۰+ سانتیگراد) و فشاری مقاومت خوبی دارد و لایه‌های درونی آن ضد سایش هستند. در واقع در این بازه دمایی اگر لوله آبی نفتی در معرض حرارت قرار بگیرد نه تنها دچار آتش سوزی نمی‌گردد بلکه هیچ گونه آسیب و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

کاربرد لوله خرطومی در صنعت

این لوله بسیار سبک بوده و دارای وزن بسیار پایینی است. به همین دلیل جهت حمل لوله خرطومی آبی نفتی نیاز به نیروی زیادی نبوده و می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را جا به جا نمود و در محل پروژه اجرا کرد. در واقع همین وزن پایین به عملیات اجرا تا میزان بسیار زیادی سهولت بخشیده است.

از لوله‌های خرطومی آبی نفتی می‌توان برای انتقال هیدروکربن‌ها، حلال‌ها، مواد معطر ۱۰۰٪ و بسیاری از محصولات استفاده کرد. این لوله‌ها با ۳ درجه فشار سبک تحمل تا ۷بار (در تانک‌ استراک)، متوسط تحمل تا ۱۰بار (کاربرد‌های صنعتی) و سنگین فشار تحمل تا ۱۴بار (انتقال کشتی به کشتی) تهیه و تولید می‌شوند. به صورت کلی  از  این محصول جهت انتقال، سیالات نفتی، گازوئیل، بتن، مواد شیمیایی و حتی انتقال و‌ مکش روغن‌های صنعتی استفاده می‌شود.

لوله خرطـومی بتن

لوله خرطومی بتن(Cement Flexible Duct)  یکی از پرکاربرترین محصولات لوله‌های فلکسیبل هستند این لوله‌ها به دلیل خصوصیات فیزیکی و ساختاری که دارند بسیار منعطف و حالت‌پذیرند و می‌توانند به سادگی خم و راست شوند،که از آن‌ها در جهت جابه‌جا نمودن بتن در کاربری‌های متفاوت از جمله کاربری‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. بتن در این لوله‌ها به صورت روان حرکت می‌کنند و آلودگی و گرد و خاک در آن‌ها نفوذ نمی‌کند، از این رو انتخاب مناسبی برای این کار هستند.

لوله خرطومی بتن را می توان در تنوع بسیار بالای سایزی تولید نمود و این تنوع سایزی باعث می‌شود تا در کاربری‌های مختلف اعم از فضاها کوچک و بزرگ بتوان ‌از این محصولات استفاده کرد. سبکی لوله‌های خرطومی بتن باعث جابه‌جایی راحت آن‌ها می‌شود و می‌توان به سرعت آن‌ها بدون نیاز به افراد متخصص در محل مورد نظر نصب و اجرا کرد. البته نکات ایمنی را باید در هنگام نصب برای افزایش بازدهی سیستم و کاهش مشکلات احتمالی رعایت کرد.

لوله خرطومی بتن قیمت بسیار پایینی دارد به گونه‌ای که هزینه‌هایی که صرف تولید و یا تهیه آن می‌گردد مبلغ بالایی را شامل نشده و از طرفی هزینه‌هایی که صرف اجرا و راه اندازی آن می گردد نیز بالا نیست و می‌توان تنها با صرف هزینه‌های بسیار مناسب و پایین پروژه‌های مورد نظر به کمک این لوله را به اتمام رسانید.

کاربرد لوله خرطومی

لوله خرطومی طوسی کشاورزی

لوله خرطومی طوسی کشاورزی لوله‌ای است که از ۳ لایه داخلی (از پی وی سی نرم و صاف ساخته شده و رنگ آن طوسی) ، میانی(ضخیم و از مواد اولیه پی وی سی سخت و با رنگ سفید)  و  لایه خارجی (لوله خرطومی از پی وی سی نرم و صاف ساخته شده و رنگ آن طوسی)  ساخته شده است. سطح این لوله صاف و فضای داخلی آن علاوه بر صاف بودن سیقلی نیز هست که از ترکیب مواد پی وی سی با نوعی روغن درست شده است و به آن قابلت انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد.

امروزه لوله های خرطومی طوسی به دلیل ویژگی‌هایی و مزایایی که دارا می‌باشند از جمله ویژگی‌های مقاوم در برابر خورنده‌گی و رطوبت، انعطاف‌پذیری و مقاوم بودن در برابر ضربه و سایش وزن سبک، نارسانای جریان الکتریسیته، عمر مفید طولانی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و دارای سطح داخلی صاف و قیمت مناسب به یکی از لوله‌های خرطومی پر فروش تبدیل شده است. لوله‌های طوسی کشاورزی را می‌توان در ابعداد ۱ الی ۱۱/۲ اینچ به طول ۴۰ یا ۵۰ متر، ۲ الی ۴ اینچ به طول ۳۰ متر،۵ الی۶ اینچ به طول ۲۵ متر و ۶ الی ۸ اینچ به طول ۲۰ متر تولید کرد. از لوله خرطومی طوسی کشاورزی می‌توان در مکش آب به وسیله پمپ‌ها آن، انتقال پودرها و ذرات، مکش لجن، آبیاری و…. استفاده کرد.

نظرات