ارزش غذایی و خواص ماهی تن ( هوور )

0

خرید  ماهی تن | قیمت  ماهی تن | ماهی تن صید روز

انواع ماهی‌های تن Tuna Fish که گاهی به غلط تن ماهی گفته می‌شوند زیرمجموعه‌ای از خانواده‌ی بزرگ ماهی‌های اقیانوس‌نشینی به نام Scombridae هستند و در زیر شاخه‌ی Thunnus دسته‌بندی شده‌اند. ماهی تن شناگری سریع و مانند بیشتر انواع ماهی‌ها، خونسرد است اما برخلاف اکثر ماهی‌های اقیانوس که دارای گوشتی سفید هستند، ماهی تن گوشتی صورتی رنگ دارد. دلیل آن هم قابلیت بیشتر سیستم جریان خون این نوع ماهی در حمل اکسیژن بیشتر است.

از انواع ماهی تن می‌توان به تن بلو فین‌، که گاهی به وزن ۶۸۰ کیلو می‌رسند، ماهی  تن یلوفین Yellow Fin، ماهی تن آلباکور Albacore و ماهی  تن بیژیی Bigeye اشاره کرد.

نگهداری ماهی تن در محیط بسته بسیار مشکل است و به همین دلیل ماهـی تن پرورشی به شکلی که برای مثال، قزل‌آلای پرورشی نگهداری می‌شود، وجود ندارد. صید ماهی تن معمولا با طعمه‌ی مصنوعی انجام می‌شود و مسابقاتی نیز برای صید بزرگترین ماهی تن سال در مکان‌های مختلف جهان که میزبان این نوع ماهی هستند برگزار می‌شود. این مسابقات یا در کشتی‌های ماهیگیری در میان اقیانوس و یا در جزایر و مکان‌های مشابه دور از ساحل انجام می‌گیرند. ماهـی تن از غذاهای محبوب دریایی است و به دلیل صید بیش از حد بعضی گونه‌های آن در معرض خطر انقراض قرار دارند. که می‌توان گفت قیمت ماهـی تن نیز به دلیل همین کمیابی رو به افزایش است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از قیمت و نحوه خرید ماهی تن اینجا کلیک کنید
ماهی تن

خرید  ماهی تن

ماهـی تن یکی از با ارزش‌ترین ماهـی دریای جنوب است که فواید بسیار بالایی دارد. ماهــی تن گونه‌ای ماهـی است که پروتئین زیاد و چربی اندکی دارد. میزان پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم گوشت ماهـی تن بین ۲۲.۶ الی ۲۶.۲ گرم است، در حالی که میزان چربی موجود در هر۱۰۰ گرم گوشت ماهـی تن بین ۰.۲ الی ۲.۷ گرم است. به علاوه، ماهـی تن حاوی مواد معدنی، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، ویتامین A (رتینول)، و ویتامین‌های B (تیامین، ریبوفلاوین، و نیاسین) است. از همین روی خرید ماهـی تن می‌تواند یک خرید کاملا هوشمندانه باشد.

قیمت ماهـی تن نسبت به دیگر ماهی‌های دریای جنوب بالا است و خرید ماهـی تن تقریبا یک خرید لاکچری حساب می‌شود زیرا، حاوی مقدار زیادی امگا-۳ (۲۸ برابر بیش‌تر از ماهی‌های آب شیرین) است، غنی از پروتئین (۷۰ درصد بیش‌تر از تخم مرغ: تخم مرغ ۱۳ گرم، تن ماهـی ۲۲ گرم) بوده و غنی از مواد معدنی (ید موجود در آن ۲۸ برابر ماهی‌های آب شیرین است، ۵۲.۹ درصد از سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند) است. ترکیبات اصلی ویتامین A، ویتامین B6، و اسید فولیک را در این ماهی می‌توانید پیدا کنید.

از فواید ماهـی تن صید روز می‌توان به مفید بودن آن برای سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، بهبود کارکرد شناختی مغز، بهبود واکنش هورمون انسولین، کمک به سم‌زدایی از بدن، کمک به سلامت بینایی، کاهش استرس، پیشگیری از سکته‌ی مغزی (کاهش خطر تا ۳۰ درصد)، پیشگیری از فشار خون بالا، پیشگیری از چاقی مفرط، حفظ سلامت ماهیچه‌ها، کاهش تری‌گلیسیرید، کاهش خطر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری، کمک به بهبود سندرم خشکی چشم و پیشگیری از سرطان پستان اشاره کرد.

البته فواید این ماهی تنها به بزرگسالان خلاصه نمی‌شود. این ماهی برای کودکان نیز بسیار مفید است و در حفظ سلامت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. فواید این ماهـی برای کودکان، کمک به افزایش هوش کودک، افزایش تمرکز آن‌ها، بهبود قوه‌ی بینایی، تقویت ایمنی بدن کودکان در برابر بیماری‌هایی چون کرونا و پیشگیری از اگزما و بیماری‌های پوستی که گاهی از بدو تولد با فرزند همراه هستند، است که تنها چند نمونه از اثرات ماهـی تن است.

البته که ماهـی تن صید روز برای سلامت زنان باردار نیز ضروری است. کالری‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی موجود در تن ماهـی برای سلامت مادر و فرزند بسیار مفید هستند. مصرف تن ماهـی به طور کلی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، حفظ سلامت قلب، تامین مقدار بالایی از ویتامین B، حفظ سلامت و قدرت دستگاه ایمنی بدن، تنظیم فشار خون طبیعی جهت اجتناب از سکته‌ی مغزی، پیشگیری از سرطان، و پایین نگه داشتن سطح تری‌گلیسیرید زنان باردار مفید است. پروتئین موجود در تن ماهـی به تشکیل مو، پوست و ناخن‌های جنین کمک می‌کند، هم‌چنین برای حفظ سلامت ماهیچه‌ها نیز مفید است. مصرف پروتئین جهت حفظ قدرت ماهیچه‌های جنین و هم‌چنین تصفیه‌ی خون مادر ضروری و مهم است.

نظرات