بیوگرافی رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و همسرش + عکس ها و علت فوت

0

بیوگرافی رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و همسرش + عکس ها و علت فوت

مهندس رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان تهران ۲۶ دی ۱۴۰۰ درگذشت کیست؟ بیوگرافی مهندس رحمان گلزار شبستری سازنده و مالک قبلی شهرک اکباتان و همسرش و فرزندانش همراه با سوابق شغلی و خانوادگی و سال های فعالیت رحمان گلزار از تاشکند تا تهران و آمریکا و ماجرای ساخت شهرک اکباتان و زندگی شخصی و خانواده و همسر و فرزندان رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و علت فوت و علت درگذشت رحمان گلزار شبستری سازنده و اولین مالک شهرک اکباتان در ۲۶ دی ۱۴۰۰ در فلوریدا در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی مهندس رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و همسر و فرزندانش

بیوگرافی مهندس رحمان گلزار شبستری

مهندس رحمان گلزار شبستری, (Rahman golzar) زاده ۱۳۰۸ در تاشکند ازبکستان بود. او مهندس و معمار ساختمان سازی و مالک و سازنده و سرمایه گذار شهرک اکباتان، بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران و خاورمیانه بود که در ۲۶ دی ۱۴۰۰ در فلوریدا، آمریکا درگذشت.

سوابق و سال های فعالیت

رحمان گلزار بعد از فارغ التحصیلی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد ساختمان سازی و شغل معماری شد. او بطور حرفه ای از سال ۱۳۳۲ به کار مهندسی و معماری مشغول بود. شاخص ترین و مشهورترین اثر او ساخت شهرک اکباتان در تهران است که گفته می شود که بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران و خاورمیانه است.

زندگی شخصی رحمان گلزار شبستری سازنده و مالک شهرک اکباتان

زندگی شخصی از تاشکند تا تهران

مرحوم رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان در شهر تاشکند ازبکستان به دنیا امده بود و پس از اعلام رسمی دولت شوروی به ایران بازگشته و در شناسنامه، محل تولد وی را مشهد قید کردند.

او پس از آن به دارالفنون رفت و پس از فار‌غ‌التحصیلی به دلیل علاقه به معماری وارد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

علت فوت و علت درگذشت رحمان گلزار شبستری مالک قبلی شهرک اکباتان

رحمان گلزار شبستری سازنده و مالک شهرک اکباتان در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ بر اثر کهولت سن در ایالت فلوریدا آمریکا درگذشت.

علت فوت و علت درگذشت رحمان گلزار

همسر رحمان گلزار شبستری کیست

مرحوم گلزار زمانی که در سال چهارم دانشگاه بود با خانم هریتاش آشنا شد و با او ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند پسر می باشد.

خسرو هریتاش فیلم ساز و کارگردان برادر همسر اوست

وی برای اتمام دوره دانشگاهش که ۹ سال به طول انجامیده بود دو پسر خود را به همراه همسرش به آمریکا می‌فرستد تا بتواند تحصیلات آکادمیک را به پایان برساند وی بعد از مدتی راهی آمریکا می‌شود تا در کنار خانواده باشد.

ساخت سینما نیاگارا

گلزار پس از چند سال زندگی در آمریکا به ایران بازگشت و به پیشنهاد محمدعلی فردین سینما نیاگارا را با هم خریدند و ساختند و به نام فزندانشان کردند

افتتاحیه اولین فیلم خسرو هریتاش به نام «آدمک» هم در همان سینما بود.

عکس های رحمان گلزار شبستری سازنده و سرمایه گذار شهرک اکباتان

رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان کیست

گلزار در خاطراتش می‌گوید: آن زمینها متعلق به آقای نظام‌السلطنه مافی یکی از رجال قاجار که در پاریس زندگی می‌کرد بود. نظام‌السلطنه پیشکاری در ایران داشت که به کارهایش رسیدگی می‌کرد. قرار شد این پیشکار اجازه فروش زمین به ما را از نظام‌السلطنه بگیرد. اما او گفته بود که من باید حضوری با ایشان در پاریس صحبت کنم.

دوستی داشتم به نام عباس مس فروش که برایش ویلای قشنگی ساخته بودم. خیلی مشتری‌های بازاری را او برایم می‌آورد. همیشه به من می‌گفت هر کاری می‌خواهی کنی من برای سرمایه‌گذاری حاضرم. وقتی زمین‌ها را دیدم، به او گفتم که می‌خواهم شهرک‌سازی کنم و به او پیشنهاد مشارکت دادم.

استخاره برای ساخت شهرک اکباتان

آقای مس فروش به من گفت «بیا برویم منزل یکی از شیوخ و استخاره کنیم برای شراکت»؛ استخاره کردیم و خوب آمد. از آنجا که آمدیم بیرون، آقای مس فروش یک چک ۵ میلیونی به من داد و گفت من با تو شریکم. وقتی قرار شد پیش نظام‌السلطنه بروم. فقط همین ۵ میلیون تومان را نقدی داشتم و برای دیدن او به فرانسه رفتم.

گفتم من می‌خواهم این زمین‌ها را بخرم و شهرک بسازم و کمی هم در مورد ایده‌ام توضیح دادم. نظام‌السلطنه از جا بلند شد و من را بوسید و گفت: «این زمین برای تو. به پیشکارم می‌گویم که این کار را انجام دهد؛ چقدر می‌خواهی بابت آن پول بدهی؟» گفتم ۵ میلیون و او هم قبول کرد. آن زمین را هم خریدم. این شد که ۱۰۰ هزار متر زمین را که از قبل داشتم و ۴۵۰ هزار متر زمین دیگر را هم خریدم. بعد از آن افکار شهرک اکباتان شروع به رشد کرد

همچنین بخوانید: بیوگرافی پرویز تناولی مجسمه ساز و همسرش + عکس ها و زندگینامه و آثار

بیوگرافی رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و همسرش + عکس ها و علت فوت

تقدیر و تجلیل از رحمان گلزار سازنده شهرک اکباتان

در بهمن ماه ۹۵ اتاق بازرگانی ایرانی به مناسبت جشن ۱۳۳ سالگی تاسیس خود از برخی کارآفرینان و فعالان اقتصادی تجلیل به عمل آورد که در این مراسم رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان در مقام بنیانگذار ساختمان‌ سازی نوین در ایران، نشان یادبود مراسم را البته به صورت غیر حضوری دریافت نمود.

بیوگرافی شهرک اکباتان

طرح ساخت شهرک در سال ۱۳۴۵ با سرمایه‌گذاری و خرید زمین از سوی مهندس رحمان گلزار توسط مهندس‌های خارجی ریخته‌ شد. طراحی مجموعهٔ شهرک با جردن گروزن، معمار نام‌دار آمریکایی و ساخت آن نیز با شرکت آمریکایی استارِت بود. مقاومت در برابر زمین‌لرزه تا ۹ ریشتر، فضای سبز بسیار گسترده، نورگیری کافی سازه، شوتینگ، رایزرهایی اختصاصی، پله‌های ویژهٔ فرار و ده‌ها استاندارد دیگر آمریکایی، اکباتان را توان‌مند می‌ساخت

رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان کیست

نشانی و آدرس شهرک اکباتان

شهرک اکباتان از بزرگ‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در باختر تهران، پایتخت ایران و ناحیهٔ ۶ منطقهٔ ۵ شهرداری تهران جای دارد.[۲] این شهرک ۵٫۹۴ کیلومتر مربع وسعت دارد.

این شهرک از شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از شمال به اتوبان تهران کرج، از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی و از جنوب نیز به بزرگراه لشگری می‌رسد.

فازها

این شهرک از سه فاز تشکیل شده که هر فاز شامل چند بلوک و هر بلوک شامل چند ورودی است:

فاز یک شهرک اکباتان
فاز دو شهرک اکباتان
فاز سه شهرک اکباتان

این شهرک دارای ۳۳ بلوک، ۱۵۶۷۵ واحد مسکونی است.

فاز یک

فاز یک شهرک اکباتان از ۱۰ بلوک ساخته شده‌است که توسط ورزشگاه دستگردی (پاس) و راه‌آهن به دو بخش ۶ و ۴ بلوکی تقسیم گشته، به اصطلاح به ۴ بلوک شمال استادیوم‌ها بلوک بالا و به ۶ بلوک جنوب استادیوم‌ها بلوک پایین گفته می‌شود. بلوکهای فاز یک شهرک اکباتان عبارت‌اند از:

بلوک‌های پایین:

بلوک A۱ یا ۱ شهرک اکباتان
بلوک C یا ۲ شهرک اکباتان
بلوک B۱ یا ۳ شهرک اکباتان
بلوک A۲ یا ۴ شهرک اکباتان
بلوک A۳ یا ۵ شهرک اکباتان
بلوک B۲ یا ۶ شهرک اکباتان

بلوک‌های بالا:

بلوک B۳ یا ۷ شهرک اکباتان
بلوک A۴ یا ۸ شهرک اکباتان
بلوک A۵ یا ۹ شهرک اکباتان
بلوک B۴ یا ۱۰ شهرک اکباتان
بازارچه‌های فاز یک که شامل هفت بازارچه جنوب ورزشگاه و چهار بازارچه در شمال ورزشگاه می‌شود.

بیوگرافی رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و همسرش + عکس ها و علت فوت

فاز ۲

این فاز شامل ۱۹ بلوک است که به صورت زوج و فرد و به بهترین شیوه و استاندارد ممکن در جهت شمالی و جنوبی گسترده‌است. این فاز افزون بر همگی مزایای دو فاز دیگر چون: مقاومت ۹ ریشتری در مقابل زلزله، تأسیسات و رایزر ایده‌آل، شوتینگ‌های استاندارد، پارکینگ‌های بسیار وسیع، دوسری پله فرار عریض، سرانه فضای سبز بی‌مانند و نورگیری فوق‌العاده و … به صورت دوبلکس و در تیپ‌هایی کاملاً متفاوت و متنوع ساخته شده‌است.

اولین و بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی، رفاهی، تجاری، فرهنگی، ورزشی و گردشگری ایران که سالن پاتیناژ نیز جزو آن است با مشارکت یک شرکت مالزیایی روبروی فاز ۲ ساخت شده‌است.

بلوک ۳ (که توسط تعاونی مسکن دانشکده فنی دانشگاه تهران ساخته شده) و بلوک ۵ (که توسط تعاونی مسکن وابسته به دولت ساخته شده)، به جز ظاهر آن وجه تشابهی با دیگر بلوک‌ها ندارند و بلوک ۵ تنها بلوک شهرک است که دارای استخر سونا و جکوزی می‌باشد. فاز ۲ همچنین دارای ۳ بازارچه و ۵ مدرسه درون خود است.

فاز ۳

فاز ۳ شهرک اکباتان دارای ۴ بلوک به نام‌های: E1 E2 D1 D2 است. این فاز دارای یک مجتمع تجاری با ۴۰ واحد تجاری است. این فاز در سال ۱۳۷۰ (شمسی) به بهره‌برداری رسید و از فازهای یک و دو تازه‌تر است. همچنین دو آموزشگاه در این فاز قرار دارند.

نظرات