بیوگرافی و سوابق بکتاش آبتین نویسنده + علت درگذشت بکتاش آبتین و ماجرای زندان

0

بیوگرافی بکتاش آبتین (مهدی کاظمی) نویسنده، شاعر و مستندساز و همسر و فرزندانش + عکس ها و سوابق و آثار همراه با علت فوت و علت درگذشت بکتاش آبتین در ۱۸ دی ۱۴۰۰ و ماجرای بازداشت و درگذشت بر اثر ابتلا به کرونا و در سن ۴۷ سالگی وی را در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی و سوابق بکتاش آبتین نویسنده + علت درگذشت بکتاش آبتین و ماجرای زندان

بیوگرافی بکتاش آبتین

بکتاش آبتین, (Baktash Abtin) با نام شناسنامه ای مهدی کاظمی، شاعر ، نویسنده و مستندساز متولد سال ۱۳۵۳ در شهر ری بود. او در حال سپری کردن دوران محکومیت قضایی خود بود، در ۱۸ دی ۱۴۰۰ بر اثر ابتلای به کرونا درگذشت.

علت فوت و علت درگذشت بکتاش آبتین

این نویسنده که در حال سپری کردن دوران محکومیت قضایی خود بود، از چند روز پیش در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بود؛ اما دوباره  توسط خانواده به بیمارستانی در تهران انتقال یافت که از چند روز پیش در روند درمانی به کمای مصنوعی برده شد و در نهایت شنبه، ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ در سن ۴۸ سالگی در بیمارستان درگذشت.

سوابق شغلی

مهدی کاظمی با نام مستعار بکتاش آبتین از شاعران  نویسندگان ایرانی بود که در زمنیه سمتدسازی نیز فعالیت داشت. او آثاری چون «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «شناسنامه‌ خلوت»، «در میمون خودم پدربزرگم» و «پتک» در زمینه ادبیات و شعر از خود بر جای گذاشت.

بکتاش آبتین شاعر و مستندساز علاوه بر شعر و کتاب های شعری که به یادگار گذاشته، در زمنیه فیلمسازی و مستندسازی نیز فعال بود و آثاری چون: «کاملا خصوصی برای آگاهی عموم» (زندگی علیشاه مولوی)، «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» (زندگی لوریس چکناوریان) «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» (سلف‌پرتره از زندگی خود هنرمند)، «پارک مارک»، «میکا»، «مُری زن می‌خواد»، «آنسور» و «همایون خرم» و … از ماندگارترین مستندهای او هستند

بیوگرافی و سوابق بکتاش آبتین نویسنده + علت درگذشت بکتاش آبتین و ماجرای زندان

او در شهریور ۱۳۹۳ به‌عنوان یکی از اعضای هیات دبیران کانون نویسندگان و در ۱۳۹۶ به‌عنوان یکی از بازرسان کانون نویسندگان ایران انتخاب شد. او در دوره‌هایی منشی و عضو هیات دبیران و بازرس کانون بوده است.

همچنین بخوانید: عادل کیانپور کیست و علت فوت و مرگ او در زندان چه بود؟ +بیوگرافی عادل کیانپور 

علت دستگیری و زندانی شدن

مرحوم آبتین (مهدی) بکتاش به جرم تبلیغ علیه امنیت ملی کشور از تاریخ ۵/۷/۱۳۹۹ دوران محکومیت پنج سال حبس خود را در بازداشتگاه اوین سپری می‌کرد که در این مدت نیز از مرخصی‌های اعطایی استفاده می‌کرد.

زندگی شخصی بکتاش آبتین نویسنده و شاعر و مستندساز و همسرش و فرزندانش

اطلاعیه قوه قضائیه در پی درگذشت «آبتین (مهدی) بکتاش»

اطلاعیه‌ای بدین شرح صادر شد: زندانی آبتین(مهدی) بکتاش که به جرم تبلیغ علیه امنیت ملی کشور دوران محکومیت پنج سال حبس خود را در بازداشتگاه اوین سپری می‌کرد، در تاریخ ۱۴ آذرماه سال جاری با علایم سینوزیت به بهداری مراجعه و طبق تجویز پزشک داروی مربوطه را دریافت نمود.

خدمات درمانی و تکمیلی نامبرده با مراجعه بعدی وی به بهداری در روزهای ۱۵ و ۱۶ تاریخ مذکور نیز ادامه یافت. با این وجود جهت درمان دقیق‌تر مراحل غربالگی و تشخیص بیماری، انجام تست کرونا نیز از وی بعمل آمد که تست کرونا منفی اعلام شد. در ادامه به‌دلیل بروز برخی علائم بعدی شامل سرفه و تب، به تشخیص پزشک بیمارستان بازداشتگاه، جهت اقدامات بیشتر درمانی و تشخیص احتمال بیماری کرونا، نامبرده به بیمارستان طالقانی اعزام شد.

بکتاش آبتین کیست

با این‌حال پس از دو روز بستری در بیمارستان، شرایط عمومی وی نامساعد اعلام و به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافت. با اخذ و تمدید مرخصی نامبرده، وی به تشخیص خانواده‌اش به یکی از بیمارستان‎های خصوصی منتقل می‌گردد که متاسفانه طی ۳۵ روز بستری در آن بیمارستان با وجود تلاش پزشکان نامبرده فوت می‌کند.

نظرات