میوه خشک و آنچه که درباره‌اش نمی‌دانید

0

در این دنیای پر سرعت، همیشه به دنبال میان‌بُر هستیم، حتی در مورد غذا. در این میان میوه‌ها که از مهم‌ترین منابع تامین ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند و نقش مهمی در سلامت بدن دارند در تمامی فصول در دسترس نیستند. به همین دلیل است که بسیاری علاقمند به مصرف میوه‌ خشک هستند. چرا که خرید میوه‌ خشک در تمام طول سال امکان‌پذیر بوده و از سوی دیگر فواید بیشمار انواع میوه خشک گاهی حتی از میوه‌های تازه نیز بیشتر است به شرطی که محصولات خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. در این میان مزبار در کنار شماست تا با خاطری آسوده هر آنچه را که از خشکبار و میوه خشک نیاز دارید در کمترین زمان با کیفیت بالا برای شما فراهم کند.

انواع میوه خشک

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه وجود دارد. یکی از قدیمی‌ترین آنها این است که میوه را زیر آفتاب قرار دهید و به طور دوره‌ای بچرخانید تا رطوبت به طور یکنواخت تبخیر شود. پختن در فر نیز فرآیند خشک شدن را سرعت می‌بخشد، اما اگر مراقب نباشید، میوه ممکن است به آسانی بسوزد. یکی از روش‌های مدرن نیز، استفاده از دستگاه آبگیری مواد غذایی است. این دستگاه‌ها روند کار را تسریع می‌بخشد.

از هر روشی که برای خشک کردن استفاده شود، محصول نهایی، خوراکی جذابی است که ماندگاری بالایی دارد، در برابر پوسیدگی مقاوم‌ بوده و بسیار خوش‌طعم است. اما آیا چنین خوراکی سالم است؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه شوید تا بررسی دقیق‌تری در حقایق تغذیه‌ای میوه‌ خشک داشته باشیم.

داستان میوه خشک

میوه‌ خشک از دیرباز به‌عنوان یک منبع غنی برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن که در تمام طول سال ماندگاری دارند مورد استفاده قرار می‌گرفت.

داستان استفاده از میوه خشک به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد، شواهدی وجود دارد که در فرهنگ‌های ایرانی و عربی خوردن زردآلو خشک بسیار مرسوم بوده است. در آمریکای شمالی نیز، آلبالو خشک و زغال اخته مردم را در سفرهای طولانی در قرن نوزدهم همراهی می‌کرد. در واقع میوه خشک چه به تنهایی و چه در ترکیب با خوراکی‌های دیگر بسیار محبوب است.

میوه خشک؛ یک میان‌وعده‌ای سالم‌ و جذاب

این فقط یک مشت آجیل و میوه خشک است که هم میان‌وعده‌ای جذاب و خوشمزه به شمار می‌رود و هم سالم و مقوی است. تصور کنید یک عصر پاییزی به همراه فنجانی چای کنار پنجره به تماشای غروب خورشید نشسته‌اید. می‌توانید با مویز و قیسی و خرما و بادام و گردو، بهترین عصرانه را برای خود تدارک ببینید. حتی اگر خسته از یک روز طولانی از سر کار برگشته‌اید، خستگی شما با یک مشت کشمش و چند عدد موز خشک حتما برطرف خواهد شد.

انواع میوه خشک

خرید میوه خشک چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از کارشناسان مواد غذایی معتقدند تشویق مردم به مصرف میوه‌ خشک (بدون شکر افزوده) می‌تواند راهی موثر برای دریافت مواد مغذی لازم برای بدن باشد.

به طور کلی، مصرف پایین میوه می‌تواند عامل اصلی بیماری‌ها و ناتوانی‌های مرتبط با رژیم غذایی باشد. میوه‌ها حاوی مقادیر بالای فیبر و پتاسیم هستند؛ مواد مغذی که سیستم ایمنی بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها تقویت می‌کند. تحقیقات نشان از این دارند که خوردن میوه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

میوه خشک از لحاظ در دسترس بودن در تمامی فصول و سهولت در نگهداری و حمل و نقل، نسبت به میوه‌های تازه مزیت دارد. همچنین می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای میان‌وعده‌های ناسالمی شود که سرشار از قند، نمک و چربی‌های اشباع شده هستند.

با این حال، مصرف بیش از حد این خوراکی سالم هم منجر به دریافت کالری بیش از حد شده و ممکن است مضراتی داشته باشد.

انواع میوه خشک

میوه خشک می‌تواند یک انتخاب عالی برای میان وعده باشد، اما حتما باید نمونه‌های شیرین نشده و بدون شکر اضافه را برای مصرف انتخاب کنید.

یک وعده میوه خشک از یک وعده میوه تازه طبیعتا کمتر است چرا که در پروسه خشک شدن، آب آن خارج شده و کوچکتر می‌شود. اما نکته مثبت اینجاست؛ شما می‌توانید میوه خشک را به دلیل سبک و قابل حمل بودن، در همه جا و همه وقت میل کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف میوه خشک این نکته کلیدی است که در عین تأمین کالری لازم برای بدن، کسانی که به طور منظم و صحیح این خوراکی را مصرف می‌کنند، شاخص توده بدنی و دور کمر کمتری دارند و این نشان می‌دهد که از نظر بدنی فعال‌تر و پر انرژی‌تر هستند.

پس حتماً  پیشنهاد می‌شود که کالری‌های موجود در غذاهای ناسالم را جایگزین میوه‌های خشک کنید تا بیشترین فایده از خوردن میوه‌های خشک نصیبتان شود.

میـوه خشـک با افزودنی شکر ممنوع!

با این هدف که برخی از میوه‌های خشک، شیرین‌تر و جذاب‌تر شوند، گاهی پیش از خشک کردن، به آنها شکر یا شربت اضافه می‌کنند.

با وجود اینکه میوه خشک از جمله خوراکی‌های سالم به شمار می‌رود اما این قند اضافه شده، اثرات زیان‌باری بر سلامتی داشته و خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و حتی سرطان را افزایش می‌‌دهد.

شما می‌توانید میوه خشک را از مراکزی تهیه کنید که از کیفیت محصولات آن اطمینان دارید. با خرید آنلاین میوه خشک از مزبار، مرغوب‌ترین آجیل و خشکبار را در بسته‌بندی‌های بهداشتی تهیه کنید و خاطرتان از سلامت و کیفیت آن آسوده باشد.

نظرات