تحصیل در آمریکا

0

تحصیل در آمریکا

مهاجرت به آمریکا و دریافت گرین کارت این کشور به یکی از آرزوهای دست نیافتنی برای بسیاری از متقاضیان ایرانی تبدیل شده است. دست نیافتنی از آن جهت که مهاجرت به این کشور سختی های بسیار زیادی داشته و در نتیجه عدم آگاهی از نحوه دریافت ویزای آمریکا می تواند شما را از رسیدن به بزرگترین هدف تان یعنی زندگی در پیشرفته ترین کشور دنیا محروم کند. برای مهاجرت به آمریکا روش های مختلفی وجود دارد که از محبوب ترین آن ها (در میان متقاضیان ایرانی) می توان به لاتاری و مهاجرت تحصیلی اشاره کرد. دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آمریکا بسیار مشتاق هستند، علت این امر هم امکان ادامه تحصیل در بهترین و برترین دانشگاه های دنیا، اشتغال حین تحصیل و پس از فارغ التحصیلی است. تحصیل در آمریکا می تواند نقطه شروعی برای یک زندگی جدید باشد، اما آیا می دانید چطور از طریق ویزای تحصیلی، اقامت آمریکا را دریافت کنید؟ چقدر با مراحل دریافت ویزای تحصیلی آشنا هستید؟ آیا شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا را دارید؟

 شرایط تحصیل در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا

دانشگاه های آمریکا از کیفیت بسیار بالایی در آموزش و امکانات تحصیلی برخوردار هستند و از طرفی سیستم آموزش آمریکا برنامه های مختلفی برای دوره های تخصصی دارد که در میان کشورهای خارجی کم نظیر است. مدارک معتبر، دانشگاه های با رتبه بالا و تنوع بالای فرهنگی دانشجویان از سرتاسر جهان، باعث شده تا متقاضیان و دانشجویان بسیاری علاقه مند به تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در آمریکا باشند.

قبل از دریافت پذیرش تحصیلی باید برنامه و دوره های مختلف را بررسی کرده و از میان دانشگاه های برتر این کشور چند نمونه را برای ارسال درخواست پذیرش انتخاب کنید. با توجه به اینکه پروسه اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی آمریکا ممکن است بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان ببرد، بنابراین باید با یک برنامه ریزی دقیق، پیش از شروع دوره تحصیلی برای مهاجرت اقدام کنید. در همین راستا بسیاری از دانشجویان برای انجام امور مهاجرت به آمریکا از وکیل مهاجرتی کمک می گیرند. این موسسات مهاجرتی تجربه بالایی در حوزه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی از کشورهایی چون آمریکا دارند و بنابراین کمتر نگران رد شدن درخواست خود در پروسه های مختلف مهاجرت به منظور تحصیل در آمریکا خواهید بود.

سال تحصیلی دانشگاه های آمریکا معمولاً از آگوست آغاز شده و تا ماه می ادامه پیدا می کند، بنابراین باید قبل از آگوست، کلیه مراحل مهاجرت تحصیل خود را طی کرده باشید. برنامه تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا شامل دو نیم سال است که هر کدام از آن ها شامل دو ترم تحصیلی هستند. بنابراین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید چهار ترم تحصیلی را پشت سر بگذارند و در انتها نیز یک پایان نامه ارائه دهند. البته برخی از رشته های دانشگاهی شامل دوره های کارآموزی نیز هستند که پس از فارغ التحصیلی باید در آن ها شرکت کنید.

یکی از مهمترین مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا اجازه اشتغال پاره وقت به مدت ۲۰ ساعت در هفته برای دانشجویان بین المللی است. دانشجویانی که مایلند ساعات بیشتری را مشغول به کار باشند، باید از خدمات شهروندی آمریکا مجوز دریافت کنند. شما می توانید به صورت پاره وقت در یک شرکت بین المللی و معتبر یا در یکی از واحدهای دانشگاه مشغول به کار شوید. در هر صورت این اشتغال پاره وقت بهترین نقطه شروع برای اشتغال پس از فارغ التحصیلی است. چرا که ویزای تحصیلی آمریکا منجر به اقامت دائم این کشور نخواهد شد، اما دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در یک شرکت مشغول به کار شده و در نهایت ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

شرایط تحصیل در آمریکا

هزینه های تحصیـل در آمریکا

هزینه تحصیـل در آمریـکا به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و همین طور دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. البته شما به عنوان دانشجوی بین المللی می توانید از بورسیه تحصیـلی دانشگاه های آمریکا نیز استفاده کنید. اما دریافت این بورسیه شرایط خاصی دارد که از جمله مهمترین آن ها سیاست های دانشگاه محل تحصیـل و همین طور سوابق علمی و پژوهشی دانشجو است. موضوع و سودآور بودن پروژه ای که شما برای پایان نامه کارشناسی ارشد انتخاب می کنید، تأثیر زیادی روی امکان دریافت بورسیه تحصیـلی خواهد داشت. برخی از انواع بورسیه های تحصیـلی دانشگاه های آمریکا برای افراد واجد شرایط به صورت یک بورسیه کامل بوده که می تواند تمام شهریه و هزینه های زندگی دانشجویی در آمریکا را پوشش دهد.

شهریه تحصیل کارشناسی ارشد در آمریـکا در برخی از دانشگاه های معتبر این کشور مانند دانشگاه هاروارد، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه استنفورد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه پنسیلوانیا می تواند سالانه بین ۵۴ هزار دلار تا ۶۰ هزار دلار باشد. از طرفی زندگی در شهرهای بزرگ آمریکا مانند نیویورک، لس آنجلس و واشنگتن، ماهانه بالای ۱۲۰۰ دلار هزینه دارد، این مبلغ بدون احتساب هزینه اقامت است. بنابراین می توان گفت که دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ایرانی یکی از بزرگترین چالش های تحصیل در آمریکا خواهد بود.

شما برای اقامت در آمریکا می توانید خوابگاه دانشجویی را انتخاب کنید یا اینکه به تنهایی یا همراه با تعدادی از هم دانشگاهی های خود یک خانه مستقل چند خوابه اجاره کنید. علاوه بر این برای کاهش هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا می توانید در وهله اول پذیرش تحصیلی از دانشگاه های دولتی آمریکا را دریافت کنید. شهریه دانشگاه های دولتی این کشور همواره پایین تر از شهریه دانشگاه های خصوصی است. برای پذیرش از این دانشگاه ها باید رزومه علمی قوی داشته باشید، به این ترتیب می توانید علاوه بر تحصیل در آمریکا آن هم در برترین و بهترین دانشگاه ها، سالانه هزینه کمتری برای تحصیل بپردازید و شانس دریافت بورسیه تحصیلی نیز افزایش پیدا می کند. پس رزومه تحصیلی، نمرات و مقالات علمی، روی شانس پذیرش در دانشگاه های با اعتبار بالاتر و همچنین امکان دریافت بورسیه مؤثر هستند. بخشی از فرآیند دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های آمریکا به نحوه مکاتبه شما با استاد دانشگاه بستگی دارد و همان طور که اشاره کردیم موضوع پروژه تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا نیز می تواند روی دریافت یا عدم دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های این کشور تأثیرگذار باشد.

برای تدوین این مطلب از مقاله ای جامع و کامل به نام تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا  کمک گرفتیم. بنابراین اگر نیاز به اطلاعات کامل تری دارید، این مقاله را مطالعه کنید و اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، با کارشناسان خبره موسسه حقوقی سروش فردا زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید. وکلای این موسسه شرایط اولیه شما را ارزیابی و در نهایت برای اخذ پذیرش، ویزای تحصیلی و سپس دریافت بورسیه تحصیلی شما را راهنمایی می کنند.

نظرات