چگونه کتاب خود را چاپ و منتشر کنیم؟

0

اگر نویسنده نوقلم هستید و به دنبال چاپ کتاب خود هستید اما نمیدانید چگونه کتاب خود را چاپ و منتشر نمایید؟ دست از مطالعه این مطلب برندارید.

نکته مهمی که بهتر است قبل از هر مطلبی آن را بخوانید این است که تمامی موارد زیر را ناشران برای شما انجام میدهند و شما تنها کافی ست بر روی نگارش کتاب خود تمرکز کنید.

 مراحل چاپ کتاب

مراحل آماده سازی کتاب

  • بررسی اثر و مشاوره

نویسنده بعد از اتمام نگارش کتاب ۱۰ الی ۲۰ صفحه از فایل کتاب خود را برای انتشارات مورد نظر ارسال میکند تا محتوای آن از نظر نگارشی و دستوری توسط متخصص مورد نقد و بررسی قرار گیرد .

اثر مورد نظر اگر حداقل ویژگی­های مورد نظر نشر را داشته باشد با نویسنده تماس حاصل می­شود و درباره نقاط ضعف و قوت اثر به نویسنده  مشاوره داده می­شود.

  • تنظیم قرار داد

بعد از بررسی و تایید اثر قرارداد توسط نشر برای نویسنده ارسال میشود؛ که تمامی خدماتی که نشر موظف به انجام آن است و در آن قید شده است و همچنین انتشارات توسط این قرار داد متعهد میشود که از اثر مورد نظر هیچ نوع سوء استفاده ای نشود و نیز در قرار داد به مواردی همچون حق­التالیف و تعهدات نویسنده نیز ذکر شده است.

نکته حائز اهمیت این است که برای بستن قرارداد هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارید برای مثال بالای ۹۵ درصد از قرار دادهای نشر زرین اندیشمند با نویسندگان به صورت غیر حضوری و به صورت آنلاین انجام می­شود.

مراحل چاپ کتاب

  • ویراستاری

اگر در مرحله اول بعد از مشاوره از سوی انتشارات و نویسنده تشخیص داده شود که کتاب نیازمند ویراستاری است در این مرحله و بعد از امضا کردن قرار داد کتاب برای ویراستار ارسال می­شود یا در صورت نیاز به باز خوانی توسط نویسنده این مسئولیت به نویسنده داده می­شود.

  • آماده سازی فایل کتاب

این اولین مرحله شکل گیری محتوا و نوشته به عنوان یک کتاب است. در این مرحله تیم صفحه آرایی نشر کتاب مورد نظر را از نظر قطع( رقعی، وزیری، جیبی و …) ، فونت و سر فصل بندی و… به حالت استاندارد در می­آورند و بعد از اتمام کار صفحه آرایی کتاب آماده ارسال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت فیپا و شابک است.

نکته مهم این مرحله این است که شما میتوانید کتاب خود را قبل ارسال برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره بررسی کنید و اگر مشکلی در نگارش کتاب رؤیت کردید به نشر اطلاع دهید تا موارد اصلاحی را برای شما بازنویسی کنند.

برخی از ناشرین از این مرحله صرفه نظر میکنند زیرا در برخی از موارد زمان بسیاری را از روی مورد نظر اخذ میکند اما انتشارات اندیشمند این فرصت را به نویسنده میدهد که ۴ الی ۵ بار برای کتاب خود اصلاحیه ارسال نماید.

  • دریافت فیپا و شابک

برای چاپ و نشر کتاب لازم است حق معنوی اثر به نام صاحب اثر باشد و همچنین لازم است محتوای کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شود از همین رو کتاب را به این سازمان ارسال مینمایید. در صورت هر وجود هر گونه مشکل ابلاغیه­ای به نشر ابلاغ می­شود که این ابلاغیه باید توسط نویسنده اعمال شود . بعد از رفع هر گونه مشکل فیپا کتاب توسط وزارت خانه مربوطه صادر می­شود. و در اختیار قرار می­گیرد.

شابک ISBN یا شماره استاندارد بین­المللی کتاب است که حاوی اطلاعاتی از قبیل محل انتشار کتاب ، نشر، نوبت چاپ می­باشد. در حقیقت شابک کتاب شما کد ملی کتاب شماست.

قابل ذکر است که نویسنده نمیتواند شخصا برای دریافت شابک و فیپا اقدام نماید و حتما باید این امر را به انتشارات واگذار کند.

  • طراحی جلد

بعد از صادر شدن فیپا و شابک برای کتاب مورد نظر تیم طراحی انتشارات با توجه به محتوای کتاب جلد مناسب را برای مورد طراحی میکنند.

در برخی از انتشارات­ها نظر نویسنده درباره طراحی جلد در نظر گرفته نمیشود اما در نشر زرین اندیشمند طراح و نویسنده با مشاوره تیم تحریریه به ۲ الی ۳ جلد نهایی میرسند که در نهایت نویسنده یک را از میان آن جلد­ها انتخاب میکند .

بعد از تاییده جلد و صفحه آرایی کتاب مورد نظر آماده چاپ است.

مراحل چاپ کتاب

چاپ کتاب

نوع چاپ کتاب با توجه به تعداد جلد­های سفارشی نویسنده است و اگر تعداد جلد­های درخواستی کتاب زیاد باشد از چاپ افست و در غیر این صورت از چاپ دیجیتال برای چاپ کتاب استفاده مینمایند.

اگر نشری به دنبال چاپ بدون مشکل ترین نسخه کتاب شما باشد فرصتی دوباره برای بازخوانی  کتاب به شما میدهد!

نشر زرین اندیشمند بعد از اتمام تمام مراحل اماده سازی یک نسخه چاپی

برای نویسنده ارسال میکند تا نویسنده فرصت دوباره برای بازخوانی کتاب خود داشته باشد.

انتخاب انتشارات خوب

برای انتخاب یک انتشارات خوب کافی ست به شرایط هر یک از نشر را گوش بدهید و در میان این انتشارات ها به انتشاراتی اعتماد کنید که فضای کافی برای باز خوانی و بازنویسی کتابتان را به شما می­دهد.

نظرات