بیوگرافی مه لقا ملاح فعال محیط زیست و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و آثار

0

مه لقا ملاح, کتابدار و بنیانگذار محیط زیست ایران متولد ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در تهران بود که در سن ۱۰۴ سالگی در ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ بر اثر کهولت سن درگذشت. در ادامه بیوگرافی مه لقا ملاح و همسرش حسین ابوالحسنی و فرزندانش همراه با عکس ها و آثار و فعالیت ها از کتابداری تا مادر محیط زیست ایران و علت دقیق فوت و درگذشت مه لقا ملاح و مراسم تشییع و خاکسپاری وی در مجله حرف تازه دریافت کنید.

بیوگرافی مه لقا ملاح فعال محیط زیست و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و آثار

بیوگرافی مه لقا ملاح

مه لقا ملاح, مادر محیط زیست ایران و بنیانگذار محیط زیست ایران، متولد ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در تهران بود که در سن ۱۰۴ سالگی در ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ درگذشت. او کتابدار و فعال محیط زیست بود که به مادر محیط زیست ایران معروف بود.

عکس های مه لقا ملاح فعال محیط زیست و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و آثار

خانواده و والدین

مرحومه ملاح در خانواده ای فرهنگی و اهل علم به دنیا آمد. مادرش خدیجه افضل وزیری و پدرش آقابزرگ ملاح بود که دارای شغل دولتی بود و به دلیل شغلی که داشت مدام در حال مهاجرت و کوچ از شهری به شهر دیگر بود

مادربزرگش بی‌بی‌خانم استرآبادی از زنان پیشگام عصر خود بودند. اسم خواهرش مهرانگیز ملاح بود

زندگینامه مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران

تحصیلات

زنده یاد ملاح بعداز اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و مدرک دکترای خود را از سوربن گرفت.

همسر مه لقا ملاح کیست

وی سال ها پیش با حسین ابوالحسنی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ۴ فرزند است

علت فوت و درگذشت مه لقا ملاح

وی در هفدهم آبان ۱۴۰۰، در ۱۰۴ سالگی براثر کهولت سن درگذشت.

درگذشت مه لقا ملاح

سوابق و سال های فعالیت

مه‌لقا ابوالحسنی کتابدار و فعال محیط زیست است. وی بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» بود. از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود و همچنین مدیر مسئول و سردبیر فصلنامهٔ فریاد بود.

وی دورهٔ کتاب‌داری را در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند و پس از بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد.

حسین ابوالحسنی همسر مه لقا ملاح کیست

بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ مؤسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست گذاشت.

مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاه سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت. این سازمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ رسماً اعلام موجودیت کرد.

آثار و تالیفات

از وی مقالات متعددی دربارهٔ آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون منتشر شده‌است.

نظرات