۶ مقاله و انشا درمورد حضرت معصومه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

0

۶ مقاله و انشا درمورد حضرت معصومه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

مقاله و انشا درمورد حضرت معصومه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی برای سنین کودک و نوجوان از ابتدایی کلاس دوم ، کلاس سوم ، کلاس چهارم تا کلاس پنجم و شش و انشا درباره حضرت معصومه (ولادت ، وفات)، انشا در مورد دهه کرامت با مقدمه و نتیجه و انشا در مورد توصیف حرم حضرت معصومه و اگر من زائر حرم حضرت معصومه باشم ، مقاله تحقیق کوتاه در مورد ولادت تا وفات حضرت معصومه، مقاله در مورد شهدای دفاع مقدس، مقاله کوتاه درباره سفر حضرت معصومه به ایران تا رحلت در قم و … در این بخش از مجله حرف تازه دانلود کنید

6 مقاله و انشا درمورد حضرت معصومه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

انشا درمورد توصیف حرم حضرت معصومه (س)

مقدمه
حرم حضرت معصومه در قم واقع است که نزدیکی تهران قرار دارد و همه روزه عاشقان اهل بیت به زیارتگاه حضرت معصومه (س) می روند. با این مقدمه انشایم را آغاز میکنم

بدنه:

حضرت معصومه دختر هفتمین امام شیعیان جهان، امام موسی کاظم و خواهر علی بن موسی الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان جهان است.

ایشان در مدینه به دنیا آمدند و پس از یک سال که برادراشان امام رضا (ع) وارد مرو (خراسان کنونی) شدند که در بین راه بیمار شدند و در سن ۲۸ سالگی رحلت کردند.

در سال ۴۳۱ هجری قمری حرم مطهر حضرت معصومه کاشی کاری و تزیین شد، در سال ۶۵۰ هجری قمری استاد کاشی کاری برجسته، به نام محمد‌بن ابی‌ طاهر کاشی‌ قمی به ساخت و مرمت این آرامگاه همت گمارد و با کاشی های متنوع این آرامگاه را تزیین کرد که این بازسازی ۸ سال به طول انجامید.

گرداگرد مرقد در سال ۹۵۰ هجری قمری دیواری بنا شد و با کاشی معرق تزیین شد. در حال حاضر این دیوار با ضریح مشبک از جنس نقره تزیین شده است.

این زیارتگاه شامل شبستان، چند رواق و گنبد و گلدسته‌هایی با کاشی‌ کاری و تزیینات هنرمندانه ایرانی است و هر روزه مراسم و اعیاد در این زیارتگاه با شکوه خاصی انجام می‌شود. به ویژه سه شنبه شب ها که عاشقان امام زمان عج علاوه بر جمکران به قم نیز برای زیارت بانوی آب و ایینه مشرف می شوند

جان خسته ات را با اشک آرامش می بخشی و به سوی کوی دوست چون پروانه بال و پر می گشایی و جام تنت را از زلال معنویت پر کرده و کام خشکیده ات را از آن سیراب می کنی.

اینجا زیارتگاه عشاق کوی دوست است و راه وصال به بهشت من زارها وجبت له الجنة انگار اینجا هر چه هست سبوح، قدوس، سمیع، علیم، می گوید.

نتیجه: شهر قم و بارگاه مطهر حضرت معصومه یکی از مهمترین مراکز مذهبی برای زیارت شیعیان است و خاکش را توتیای چشم می کنند. بیهوده نیست که روز تولد حضرت معصومه (س) را به عنوان «روز دختر» نام‌گذاری کرده‌اند. زندگی پاک حضرت معصومه و مقاومت و پایداری اش، همچنین مهرورزی‌ و ایثار ایشان نسبت به خانواده و برادرش حضرت امام رضا (ع)، الگویی بسیار دقیق از یک زن قدرتمند و تاثیرگذار را به تمام زنان مسلمان جهان ارائه می‌دهد.

التماس دعا و این بود انشای من

 

مقاله درمورد حضرت معصومه

حضرت فاطمه معصومه س در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری، در شهر مدینه در خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت و از سلاله حضرت پیامبر چشم به جهان گشود.

پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم و برادر گرامیشان حضرت امام رضا علیه السلام است و دارای برادران و خواهران زیادی بودند. دیگر برادر حضرت معصومه، احمد بن موسی شاهچراغ نام دارد که در شیراز مدفون است و دارای بارگاه می باشد.

حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان فضیلت‌ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می‌دهد. امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: آگاه باشید که برای خدا حرمی‌است و آن مکه است و برای پیامبر خدا حرمی‌است و آن مدینه است و برای امیرمومنان(ع) حرمی‌است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است.

آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن‌ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می‌کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

فضائل و درجه علمی‌

حضرت معصومه از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی‌بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی‌بن جعفر(ع) و پرسیدن پرسش‌هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند.

چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسش‌های خود را به حضرت معصومه (س)که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود.

پس به ناچار، پرسش‌های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س)جواب پرسش‌ها را نگاشته است. وقتی پاسخ‌ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی‌بن جعفر(ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.

حضرت معصومه(س) در زبان دانشمندان و فقیهان گرانقدر شیعه، به لقب کریمه اهل بیت یاد می‌شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است.

پس از آنکه حضرت معصومه به شهر ساوه رسید، بیمار شد چون توان رفتن به خراسان را در خود ندید، تصمیم گرفت به قم برود. یکی از نویسندگان در این باره که چرا حضرت معصومه(س) شهر قم را برگزید، می‌نویسد: بی‌تردید می‌توان گفت که آن بانوی بزرگ، روی آینده‌نگر داشت و با توجه به آینده قم و محوریتی که بعدها برای این سرزمین پیش می‌آید – محوریتی که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود – بدین دیار روی آورد. این جریان به خوبی روشن می‌کند که آن بانوی الهی، به آینده اسلام و موقعیت این سرزمین توجه داشته و خود را با شتاب بدین سر زمین رسانده و محوریت و مرکزیت آن را با مدفن خود پایه ریزی کرده است.

حضرت فاطمه معصومه(س) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس دعوت حق را لبیک گفت و به سوی بهشت برین پرواز کرد. این حادثه در سال ۲۰۱ هجری رخ داد. سلام بر این بانوی بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناک معصومه(س) که اینک آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است. ای‌فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت‌داری..

مطلب و تحقیق و انشا درمورد حضرت معصومه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

انشا درباره حرم حضرت معصومه

مقدمه:

دعا و زیارت، پر و بال گشودن از گوشه تنهایی، تا اوج با خدا بودن است. با نام خدا انشایم را آغاز می کنم:

بدنه:

زیارت مرقد فاطمه معصومه، به انسان اعتماد به نفس می‌دهد، و او را از غرق شدن در گرداب نومیدی باز می‌دارد و به تلاش بیشتر دعوت می‌کند. زیارت مزار با صفای کریمه اهل بیت (س)، سبب می‌ شود که زائر حرم، خود را نیازمند پروردگار ببیند، در برابر او خضوع کند، از مرکب غرور و تکبر فرود آید و حضرت معصومه را واسطه درگاه پروردگار عالمیان قرار دهد. بر همین اساس است که برای زیارت آن حضرت، پاداش بسیار بزرگی وعده داده شده و آن، ورود به بهشت است. در این باره از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست.

آستانی که روحهای بلندی بوسه بر آن می زده اند، حرمی که «آشیانه آل محمد» است،حریمی که فرشتگان، پاسبان آنند، مرقدی که پیکر تو رادربرگرفته است،حرمی که نگین شهر ماست،بی بی! … خواستم بی «اذن دخول » وارد شوم،اما نمی دانستم راهم می دهند؟

وقتی گاهی می بینم بعضی از ساکنان این شهر نور، همین که از خانه بیرون آمده، به کوچه یا خیابان یا جایی می رسیدند که از دور، حرم مطهرت چشم را می نواخت و دل را روشن می کرد، می ایستادند دست ادب به سینه می گذاشتند، سلام می دادند، تعظیمی کرده، به راه خود ادامه می دادند، لذت می بردم و بر این همه معرفت و ادب، آفرین می گفتم.

آمده ام تا از نزدیک، عرض ادب کنم. از صحن گذشته ام. کفشهایم را به کفشداری سپرده ام. از لابه لای جمعیت عبور کرده ام، اینک در رواقی هستم که براحتی ضریحت را می بینم. به به، چه جلوه و صفایی دارد. اللهم صل علی محمد و آل محمد.

من و خانواده ام تا به حال چندین بار سعادت زیارت حضرت معصومه داشتیم و به مرقد مطهر ایشان مشرف شدیم. فضای نورانی و جو حاکم در حرم حضرت معصومه توصیف نشسدنی است و آرزویم این است که همه بچه ها به زیارت ایشان بروند.

نتیجه:

ما شیعیان هر چه داریم از اهل بیت داریم و باید با دعا و زیارت و توسل بتوانیم راه راست را انتخاب کرده و از جهل و گمراهی و کفر و شرک بپرهیزیم

سلام بر بانوی بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناک معصومه که اینک آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است. ای‌فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت‌داری..

همچنین بخوانید: ۵ مقاله و انشا درباره سالمند و روز سالمندان کودکانه و ادبی برای سنین مختلف 

تحقیق درباره زندگی و ولادت حضرت معصومه پایه ابتدایی

نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادر مكرمهاش حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه سلام الله علیها با حضرت رضا علیه السلام از یك مادر هستند.

ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره واقع شده است. دیری نپایید كه در همان سنین كودكی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام قرار گرفت.

در سال ۲۰۰ هجری قمری در پی اصرار و تهدید مأمون عباسی سفر تبعیدگونه حضرت رضا علیه السلام به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این كه كسی از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.

یك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه سلام الله علیها به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عدهی از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع میشد. این جا بود كه آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب سلام الله علیها پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان میرساندند و مخالفت خود و اهلبیت علیهم السلام را با حكومت حیله گر بنی عباس اظهار می كرد.

بدین جهت تا كاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده ی از مخالفان اهلبیت كه از پشتیبانی مأموران حكومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان كاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت معصومه سلام الله علیها را نیز مسموم كردند.

بزرگان شهر قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند؛ و در حالی كه «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» زمام ناقه آن حضرت را به دوش میكشید و عده فراوانی از مردم پیاده و سواره گرداگرد كجاوه حضرت در حركت بودند، حدوداً در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلی كه امروز «میدان میر» نامیده میشود شتر آن حضرت در مقابل در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت ۱۷ روز در این شهر زندگی كرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود. محل عبادت آن حضرت در مدرسه سِتّیه به نام «بیت النور» هم اكنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.

سرانجام در روز دهم ربیع الثانی و «بنا بر قولی دوازدهم ربع الثانی» سال ۲۰۱ هجری پیش از آن كه دیدگان مباركش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فرو بست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند. مردم قم با تجلیل فراوان پیكر پاكش را به سوی محل فعلی كه در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند.

همچنین بخوانید: ۸ مقاله و انشا درباره دفاع مقدس و شهدای جنگ تحمیلی کودکانه و ادبی

احادیث و روایات

**من زارها فله الجنة.

امام رضا علیه السلام فرمود: كسی كه حضرت فاطمه معصومه را زیارت كند پاداش او بهشت است .

عن ابن الرضا علیهماالسلام قال:
من زار قبر عمتی بقم فله الجنة .

****

امام جواد علیه السلام: كسی كه عمه ام را در قم زیارت كند پاداش او بهشت است .

****

امام صادق علیه السلام:
من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة.(۲)

امام صادق علیه السلام:
كسی كه آن حضرت را زیارت كند در حالی كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست .

****

امام صادق علیه السلام:
«الّا انَّ حرمی و حرم ولدی بعدی قم»(۳) ؛ آگاه باشید كه حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است .

****
لقب «معصومه» را امام رضا علیه السلام به خواهر خود عطا فرمود: آن حضرت در روایتی فرمود:

«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنی»(۴) ؛ «هر كس معصومه را در قم زیارت كند، مانند كسی است كه مرا زیارت كرده است.»

این لقب، كه از سوی امام معصوم به این بانوی بزرگوار داده شده، گویی جایگاه والی ایشان است.

*****

امام رضا علیه السلام در روایتی دیگر می فرماید:

هر كس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در ری یا خواهرم را در «قم» زیارت كند كه ثواب زیارت مرا در می یابد.

انشا درباره وفات حضرت معصومه

مقدمه:

۱۰ ربیع الثانی روز وفات حضرت معصومه روزی بسیار غمناک و دلگیر و حزن انگیز برای همه شیعیان است.

غم، غربت، خستگی، توان از دل و آرامش از جانش گرفته بود. گویی در بیت الاحزان مادر پا نهاده است؛ «بیت النّور» زخمه به غریبانه های دلش می زد! گویی غربت، همزاد ازلی این خاندان است! غربتی که گاهی در «مدینه» گاهی در «طوس» و این بار در «قم» تجسّم یافته بود.

از روز ۲۳ ربیع الاول که بانو وارد شهر «قم» شده بود، دردهای توأمان رهایش نمی ساختند: گاه به دیدار نافرجام «برادر» می اندیشید و گاه برای «شهادت» یاران و همراهانش می گریست!

۱۷ روز، چه روزهای تلخ و شیرینی که، شیرینی اش از شور و شوق نگاه شیعیان قم می تراوید و تلخی اش از رنج و بیماری بانو، آکنده بود. ۱۷ روز، شکیبایی زهرایی اش (س) را به تماشا نشست و برای دیدار تبارش، ثانیه شماری کرد!

اینکه دهم بیع الثانی سال ۲۰۱ ه ق است! و بهار جوانی حضرت معصومه (س) را خزانی نابهنگام فراگرفته است! گویی سکوت بیت الاحزان به فضای عارفانه ی بیت النّور، سرایت کرده است!

دیگر از صدای تسبیح وصلوات فرشتگان و عطر حضور «معصومه آل الله (ع)» خبری نیست؛ شهر در اندوهی سنگین جابجا می شود و آسمان چتر غم را برگلدسته های شهر می گستراند…

چه زود، زمانه از تو تهی گشته است ای کوثر جاری در نگاه قم! ای بانوی کرامت! دل به صفای حرمت می سپارم و غرق در شکوه گلدسته هایت به اشک های عاشقانه ام می بالم! اینک زمان، زمان راز دل با تو گفتن است! زمان نجواهای عارفانه است و چشیدن طعم آسمانی اجابت: «اللهم و رضاک و الدار الاخرة، یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة، فان لک عند الله شأنا من الشأن.»

وقتی پا درون حرمش می گذاری، بی اختیار اشک شوق از دیدگانت جاری می شود و چنان آرامشی را در این حالت احساس می کنی که نظیرش را هرگز ندیده ای. در آن جایگاه، کرامت و بخشش موج می زند و اثری از دغدغه و ناراحتی های عصبی وجود ندارد… و این بارگاه ملکوتی شاهدی است بر این که نزدکی خالصانه به خدا، چه مقام و مرتبتی والا و سرشار از عظمت معنوی در بردارد.

سرانجام حضرت معصومه (س) در ۱۰ ربیع الثانی ۲۰۱ هجری قمری پس از تحمل درد و رنج حاصل از بیماری، در شهر قم دیده از جهان فروبست.

نتیجه:

سلام بر تو و زائران دردمندت! سلم بر تو و همجواران با فضیلتت! بانو! ما را در این اندوه بشکوه، همراهی کن تا از عهده ی وظیفه بر آمده باشیم.

نظرات