بیوگرافی و سوابق سید احمد عراقچی از بانک مرکزی تا محکومیت + تصاویر و شغل

0

سید احمد عراقچی کیست؟ و اهل کجاست؟ سید احمد عراقچی, معاون سابق ارزی بانک مرکزی، فرزند سید مرتضی عراقچی، برادرزاده سید عباس عراقچی است. احمد عراقچی در ۲۴ مهر ۱۴۰۰ به هشت سال حبس محکوم شد. در ادامه با بیوگرافی احمد عراقچی و همسر و خانواده اش با عکس ها و زندگی شخصی و شغل و خانواده و ماجرای اخلال ارزی و اتهامات و محکومیت در مهر ۱۴۰۰ به ۸ سال حبس تعزیری وی را مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی و سوابق سید احمد عراقچی از بانک مرکزی تا محکومیت + تصاویر و شغل

بیوگرافی سید احمد عراقچی

سید احمد عراقچی, فرزند سید مجتبی عراقچی ، رئیس اتحادیه صنف فرش فروشان تهران متولد سال ۱۳۵۷ در تهران می باشد. او برادرزاده سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران می باشد.

ازدواج و همسرش

از ازدواج و زندگی خصوصی و شخصی و فرزندانش اطلاعی در دست نیست

زندگینامه و خانواده احمد عراقچی

احمد عراقچی دوران متوسطه را در دبیرستان صالح تهران سپری کرد و از آنجا فارغ التحصیل شد. وی دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد مدیریت مالی (فاینانس) از کالج باروچ نیویورک و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران است

عموی دیگر احمد عراقچی سید مرتضی است که از صادر کنندگان فرش به حساب می‌آیند و برادرزاده سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران می باشد.

در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی وقت به عنوان معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد. ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور، وی با حکم دادستانی بازداشت شد و در ۲۴ مهر ۱۴۰۰ به هشت سال حبس محکوم شد

سوابق شغلی و مدیریتی

از جمله سوابق عراقچی او می‌توان به سابقه عضویت در هیئت مدیره نهاد‌های مالی داخلی و بین المللی و عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز معاون اجرایی آن سازمان اشاره کرد

معاون ارزی بانک مرکزی
عضويت در هيات مديره نهادهای مالی داخلی و بين المللی
عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار

بیوگرافی و سوابق سید احمد عراقچی از بانک مرکزی تا محکومیت + تصاویر و شغل و جنجال ها

انتصاب به معاونت ارزی بانک مرکزی

۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی و از دیگر متهمان پرونده اخلالگران در نظام پولی و بانکی کشور، طی حکمی سید احمد عراقچی را به معاونت بانک مرکزی منصوب کرد.

همچنین ببینید: بیوگرافی و سوابق سالار آقاخان از دستگیری تا محکومیت + تصاویر و خانواده و شغل

اتهامات و محکومیت احمد عراقچی

۱۴ مرداد ۱۳۹۷ احمد عراقچی با حکم دادستانی بازداشت شد.

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های سیف، عراقچی و سالار آقاخان گفت: پرونده با نقص از ناحیه دادگاه به داد

سخنگوی قوه قضاییه امروز شنبه اعلام کرد که سید احمد عراقچی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها به تحمل ۸سال زندان محکوم شد.

همسر سید احمد عراقچی کیست

۱۴ مرداد ۱۳۹۷ احمد عراقچی با حکم دادستانی بازداشت شد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در این باره گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور پرونده سه تن از کسانی که تکمیل شده بود با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شد و چند تن از جمله معاون ارزی بانک مرکزی (شنیدم اخیرا کنار گذاشته شده بودند) تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند.

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های سیف، عراقچی و سالار آقاخان گفت: پرونده با نقص از ناحیه دادگاه به دادسرا اعاده شد. دادگاه باید درمورد عراقچی و سالار آقاخان نواقص را برطرف کند، اما نمی‌توانست کسی را که در کیفرخواست نیست و اظهاراتش اخذ نشده و اظهارات او موثر است را شخصا احضار و از او تحقیق کند. دادگاه فقط در چارچوب کیفرخواست رسیدگی می‌کند. می‌تواند موضوع اتهامی را تغییر دهد، اما این بخش را نمی‌توانست راسا اقدام کند.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: دادسرا تحقیقات را تکمیل کرد و پرونده در همین هفته به دادگاه اعاده شد.

عکس های سید احمد عراقچی

اواخر مهرماه ۱۴۰۰ خبر رسید که ولی الله سیف به ۱۰ سال و عراقچی به ۸ سال حبس محکوم شدند. سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیات محکومیت پرونده اخلال‌گران ارزی سال ۹۶ گفت:

«متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد.

میثم خدایی هم به ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و رسول سجاد هم به بیش از ۷ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند. تمام احکام صادرشده برای محکومان، قطعی و لازم الاجرا است.»

منبع: ویکی تابناک و همشهری انلاین

 

نظرات