بیوگرافی و سوابق سالار آقاخان از دستگیری تا محکومیت + تصاویر و خانواده و شغل

0

سالار آقاخان صراف و کارگزار بانک ملی کیست؟ و اهل کجاست؟ سالار آقاخان, فرزند فیروز صراف و فعال اقتصادی دارای شغل آزاد متولد سال ۱۳۷۰ است که عامل توزیع ارز بانک مرکزی در بازار بود و اواسط سال ۹۷ دستگیر شد. در ادامه با بیوگرافی سالار آقاخان و همسر و خانواده اش با عکس ها و زندگی شخصی و شغل و خانواده و ماجرای اخلال ارزی و اتهامات و محکومیت در مهر ۱۴۰۰ به ۱۳ سال حبس تعزیری وی را مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی و سوابق سالار آقاخان از دستگیری تا محکومیت + تصاویر و زندگی جنجالی و شغل

بیوگرافی سالار آقاخان

سالار آقاخان, فرزند فیروز صراف و کارگزار بانک مرکزی متولد سال ۱۳۷۰ است که عامل توزیع ارز بانک مرکزی در بازار بود و اواسط سال ۹۷ دستگیر شد.

سالار آقاخان از متهمان مطرح و به نام پرونده ارزی که کیفرخواستش به همراه پرونده عراقچی و سیف به دادگاه رفته، متواری است.

ازدواج و همسرش

آقاخان مجرد است و هنوز ازدواج نکرده است

سوابق و شغل سالار آقاخان

سالار آقاخان صراف ارز و دلار از جمله اخلالگران بازار ارز است که از او به عنوان عامل بانک مرکزی در توزیع ارز نیز یاد می‌شود و در پرونده تشکیل شده برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی، متهم ردیف اول است.

سخنگوی قوه قضائیه ۲۰ آبان ۹۸ اعلام کرده بود که برای معاون سابق ارزی بانک مرکزی، یک مدیر کل این بانک و شش نفر دیگر به اتهام «توزیع خارج از مقررات ارز» در بازار، کیفرخواست صادر شده و رئیس سابق این بانک نیز همچنان ممنوع الخروج است.

همچنین بخوانید: بیوگرافی امید اسدبیگی نیشکر هفت تپه و همسرش + زندگی شخصی و اتهامات

پرونده اخلال گران و محکومیت

ذبیحیان سخنگوی قوه قضاییه گفت: ولی الله سیف به تحمل ۱۰ سال حبس، احمد عراقچی به ۸ سال حبس و سالار آقاخانی به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.

بیوگرافی و سوابق سالار آقاخان از دستگیری تا محکومیت + تصاویر و زندگی جنجالی و شغل

سالار آقاخان کیست و چه اتهامی دارد؟

در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی سالار آقاخان فرزند فیروز، کارگزار بانک مرکزی، متولد سال ۱۳۷۰ و دارای تابعیت ایرانی و مذهب شیعه، مجرد و فاقد سابقه کیفری، از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص می­‌شود، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی که تازه به این سمت منصوب شده بوده با هماهنگی رئیس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرند برای مدیریت بازار آشفته ارز به جای اقدامات تخصصی و علمی، مقادیری ارز را به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کنند تا بتواند قیمت‌ها را کنترل نمایند.

در این مقطع میثم خدایی مشاور دفتر رئیس جمهور وقت، فردی به نام سالار آقاخانی را که یک جوان متولد ۷۰ و بی تجربه در این زمینه است به عراقچی معرفی می‌کند، تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد.

آقاخانی بدین ترتیب وارد همکاری با بانک مرکزی شده و اصطلاحا مشغول انجام معاملات فردایی در بازار غیر رسمی ارز می‌شود که توسط خود بانک مرکزی در آن مقطع غیر قانونی اعلام شده بود.

او در ابتدا برای ورود به این کار، ۲۰ میلیون درهم در حساب بانک مرکزی به عنوان سپرده و تضمین قرار می‌دهد که بعد از ۲ هفته این سپرده هم با دستور عراقچی به او بازگردانده می‌شود

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه ۲۴ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌ تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد.

شایان ذکر است احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.

در کیفرخواستی که برای آقاخان قرائت شده، اتهام او:
• مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به :
• میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و
• ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو
• دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به متهم میثم خدایی
• پرداخت رشوه به متهم سید رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰ میلیون تومان،
• یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نامبرده و اعضای خانواده است.

از دستگیری تا فرار

سالار آقاخان ۲۰ اسفند سال ۹۷ توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر می‌شود. بعد از دستگیری، براساس آنچه پیشتر معاون اول قوه‌قضائیه گفته، بازپرس وقتی می‌بیند بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، آقاخان را تأیید می‌کنند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آن‌ها بوده، او را آزاد می‌کند و آقاخان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و تا همین امروز متواری است

یعنی بر خلاف آنچه تصور می‌شود، آقاخان در جلسات دادگاهی که این روز‌ها برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی از جمله سیف و عراقچی برگزار می‌شود و متهم ردیف اول پرونده نیز هست، حضور ندارد و محاکماتش غیابی است.

محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین معروف به سلطان سکه که سال گذشته محاکمه و به اعدام محکوم و حکمش نیز اجرا شد هم از دیگر متهمان مرتبط با پرونده ارزی متواری است.

آزادی با تودیع وثیقه

آقاخان با تودیع وثیقه شد و قرار بود در جلسات دادگاه حضور پیدا کند، اما او در جلسه اول دادگاه حاضر نشد. با وجود پرونده سنگین سالار آقاخان، او ممنوع الخروج نشده بود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سالار آقاخان از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) از کشور خارج شده است.

مبلغ وثیقه سالار آقاخان

البته برای آزادی او وثیقه‌ای پنج میلیارد تومانی در نظر گرفته می‌شود و با گرفتن وثیقه در تاریخ ۲۷ اسفندماه آزاد می‌شود. پس از آن کلا مداخله بانک مرکزی در بازار فردایی متوقف می‌شود و آقاخانی نیز پس از آزادی در اسفند ۹۶، طبق روال همکاری چندساله خود با بانک مرکزی، به فعالیت در زمینه اقدامات بین‌المللی برای بانک مرکزی ادامه می‌دهد، اما او بار دیگر در مرداد ۹۷ به همان اتهامی که اسفندماه ۹۶ به او وارد شده بود، بازداشت می‌شود.

آقاخانی بار دوم حدود هشت ماه در بازداشت می‌ماند و نهایتا در اسفند ۹۷ با قید وثیقه ۱۵ میلیاردتومانی آزاد می‌شود. او هشت ماه در اختیار قوه قضائیه بوده و زمانی که آزاد شده، ممنوع‌الخروج نبود و بر اساس اظهارات منابع مطلع، او به صورت رسمی در ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ از طریق فرودگاه امام‌خمینی به عراق رفته است. نکته‌ای که منابع مطلع بر آن تأکید دارند، آن است که او در این پرونده خلافی مرتکب نشده و فقط به عنوان عامل بانک مرکزی تحت نظارت وزارت اطلاعات وظایفی که برعهده‌اش گذاشته شده را انجام داده است. استدلال آن‌ها نیز کیفرخواستی است که قرائت شده است چراکه در کیفرخواست هیچ اتهامی درخصوص گم‌شدن مبالغ پول و یا بازگردانده نشدن مبالغ به بانک مرکزی ذکر نشده است. ظاهرا عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نیز در مکاتبات رسمی، اقدامات سالار آقاخانی را تأیید کرده است.

منبع : رونامه شرق و اعتماد و باشگاه خبرنگاران و همشهری انلاین

نظرات