اطلاعات دارویی و موارد مصرف قرص اتیسترون + عوارض و بهترین زمان مصرف

4

قرص اتیسترون چیست و موارد مصرف آن چیست؟ قرص اتیسترون یک نوع قرص از جمله داروهای هورمونی و ضد باروری می باشد که با داشتن خاصیت ضد باکتریایی برای درمان آکنه و کیست تخمدان و دوران پریود تجویز میشود این قرص دارای هورمون OCP است که مانع از تخمک گذاری می شوند در ادامه با اطلاعات کامل دارویی و موارد مصرف و عوارض و مقدار مصرف و بهترین زمان مصرف و همه چیز درباره این دارو را در مجله حرف تازه بخوانید

اطلاعات دارویی و موارد مصرف قرص اتیسترون + عوارض و بهترین زمان مصرف

قرص اتیسترون چیست؟

این قرص دارای دو جزء است، جزء اول آنتی آندروژنی که همان سیپروترون به مقدار ۲ میلی گرم می باشد، اما جزء بعدی استروژنی به معنای اتینیل استرادیول به مقدار ۳ میکرو گرم می باشد.

اطلاعات دارویی:

طبقه بندی مارتیندل : هورمون های جنسی
طبقه بندی درمانی : هورمون ها و جایگزین های سنتزی > داروهای ضد بارداری
موارد مصرف
اين دارو در درمان آكنه مقاوم به آنتي بيوتيك ها در زنان و يا زناني كه در ضمن درمان آكنه تمايل به استفاده از داروهاي ضدبارداري خوراكي نيز دارند بكار مي رود. اين دارو همچنين در درمان پرمويي وابسته به آندروژن در خانم ها بكار مي رود.

قرص اتیسترون ® (سیپروترون کامپاند ( سیپروترون استات+ اتینیل استرادیول)):

موارد مصرف قرص اتیسترون

قرص اتیسترون توسط پزشکان در بیماری ها و موارد خاصی تجویز میشود و کاربرد های مختلفی دارد و مصرف کردن قرص های ضد باردای مثل، اتیسترون میتواند به تنظیم قاعدگی و کم خونی کمک کند.

قرص اتیسترون چیست و موارد مصرف آن چیست؟

فواید قرص اتیسترون

باعث کاهش کیست های تخمدانی، سرطان تخمدان، بیماری خوش خیم پستان، خونریزی شدید قاعدگی، درد قاعدگی، کاهش عفونت های ناشی از مقاربت، جلوگیری از پوکی استخوان، حاملگی های نا بجا، آرتریت روماتوئید می شود.

قرص اتیسترون برای آکنه:

درمان آکنه های شدید با استفاده ی آنتی بیوتیکها که روش مصرف آن برای دوره های اول درمان به این صورت است، که از روز پنجم قاعدگی تا ۲۱ روز یک عدد مصرف شده، اما برای دوره های بعدی درمان بعد از روز هفتم به همان صورت قبل شروع به استفاده کنید.

اتیسترون برای جلوگیری از بارداری:

برای این مورد هم از روز پنجم قاعدگی شما شروع به خوردن قرص اتیسترون می کنید تا مدت ۲۱ روز و بعد از وقفه ی یک هفته ای مجددا شروع به مصرف می کنید به مقدار یک عدد در هر روز.

نکات مهم مصرف اتیسترون

باید دوره ی درمان آکنه یا پر مویی کاملا تمام شود و از قطع دارو پرهیز کنید

اگر از این دارو برای پیشگیری استفاده میکنید باید تا دو هفته ی اول از روش های دیگری نیز برای جلوگیری استفاده کنید.
اگر شما یک وعده از قرص را فراموش کردید. در صورت به یاد آوردن سریع آن را مصرف کنید.

ولی اگر بیش تر از ۱۲ ساعت از زمان مصرف دارو گذشته باشد از خوردن دارو خودداری کنید. و داروی وعده ی بعدی را در زمان درست استفاده نمایید.

عوارض قرص اتیسترون

این دارو همانند دیگر دارو های دیگر بدون عوارض نیست، اما این عوارض برای افراد مختلف متفاوت می باشد، مثلا ممکن است برای یکی فقط به یک سردرد معمولی برسد و برای شخص دیگر حتی با خونریزی های شدید هم تمام نشود.

دیگر عوارض شامل، تهوع، افسردگی، خواب آلودگی، تغییرات خلقی، افزایش وزن، کاهش میل جنسی، افزایش جوش های صورت، عصبانیت، حساسیت در سینه ها، دم دمی مزاجی، ریزش مو، احتباس مایع، سنگ کلیه و کسیه صفرا می باشد.

بدترین عوارض قرص های ضد بارداری (اتیسترون) است، که در آن فرد دچار لکه بینی یا خونریزی های خارج از وقت قاعدگی می شود که بسیاری از خانم ها به آن دچار می شوند ، دلیل آن هم این است که با استفاده از این قرص ها لایه پوشاننده سطح رحم تا حدی نازک می شوند و با کوچکترین تغییری در اندازه ی هورمون ها باعث خونریزی می شود.

حدود ۲۰ درصد از خانم ها بعد از ترک دارو، تقریبا ۶ ماه تاخیر، شرایط بارور شدن را پیدا کرده اند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که بعد حدود ۱ سال به میزان باروری، سقط های خود به خود، اختلالات کروموزومی در جنین ها که باعت نقض درتولد می شود را نیز دارد.

قرص اتیسترون برای کیست تخمدان و آکنه و پریود

 

موارد منع مصرف این دارو:

-افرادی که سابقه ی بیماری قلبی دارند
-نارسایی قلبی
-رگ ها ی گرفته
-فشار خون بالا است که به دلیل وجود هورمون استروژن در قرص است و باعث افزایش فشار خون می شود.
-دیابت که موجب تشدید آن می شود
-مصرف کننده ی سیگار
-سرطان پستان
-تومور
-حاملگی
-بیماری کبدی فعال
-خونریزی غیر طبیعی زنانه
-سوء جذب روده ای
-تومور پرولاکتینومای هیپوفیز
-مصرف قرص ریفامپین
-چربی خون بالا
-برای افراد ۳۵ سال به بالا باید با احتیاط مصرف شود.
-باعث عفونت روده می شود

سرطان تخمدان:

استفاده ی این دارو در مدت ۶ ماه تاثیر محافظتی خود را گذاشته و حتی تا چندین سال بعد از آن این اثر خواهد ماند. برای خانم هایی که قرص اتیسترون را مصرف می کنند ۵۰ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم را دارند بر طبق مطالعات، نشان داده شده کسانی که از قرص اتیسترون استفاده می کنند باعث کاهش احتمال به سرطان پستان می شوند. خانم هایی که مصرف قرص های ضد بارداری را دارند معمولا قاعدگی کوتاه تر، راحت تر و کم درد تر نسبت به دیگر افراد دارند.

هشدارهای مصرف اتیسترون :

مصرف اين دارو توسط زنان سيگاري، به ويژه افراد با سن بیش از ۳۵ سال،‌ خطر بروز بيماري ‌هاي عروقی را افزايش مي دهد,۲- در مبتلايان به پرفشاری خون و يا افراد چاق با احتياط تجويز گردد.۳- در صورت سابقه خانوادگي ابتلا به بيماري ‌هاي شرياني در بستگان درجه يك زير سن ۴۵ سال، افسردگي شديد، بي حركت ماندن به مدت طولاني، كم خوني داسي شكل و بيماري ‎‌هاي التهابي روده مانند بيماري كرون با احتياط تجويز شود.

تداخل های دارویی اتیسترون :

مصرف همزمان اين دارو با تركيبات القاكننده فعاليت آنزيم ‎‌هاي كبدي مانند كاربامازپين، فني-‎توئين، فنوباربيتال، پريميدون، گريزئوفولوين و ريفامپين موجب تسريع متابوليسم آن و در نتيجه كاهش كار‎‎آيي درماني آن می ‌گردد.

گروه بارداری اتیسترون :

اطلاعاتی در مورد گروه بارداری اتیسترون ثبت نشده است.

پرسش و پاسخ:

برای کیست تخمدان دکتر برام قرص اتیسترون نوشته ولی وقتی می خورم ضربان قلبم خیلی بالا میره.

برای کیست تخمدان دکتر برام قرص اتیسترون نوشته ولی وقتی می خورم ضربان قلبم خیلی بالا میره و بیقرار میشم نمی تونم نفس بکشم چیکار کنم

پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی: دوست عزیز دارو را قطع کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

4 دیدگاه در “اطلاعات دارویی و موارد مصرف قرص اتیسترون + عوارض و بهترین زمان مصرف

  1. سارا گفت:

    سلام من برای بی نظمی و چندماه یک بار پریود شدنم دکتر اتیسترون برام تجویز کرده که قائدگیم تنظیم شه الان سرچ کردم بهش قرص ضدبارداری میگن آیا برای من نوزده ساله ی مجرد مضر نیست؟

  2. الهه گفت:
    2
    8

    سلام و درود برای درمان اکنه چند دوره باید مصرف یشه؟

  3. مژگان گفت:
    5
    1

    سلام من مبتلا به سرطان پستان هورمون مثبتم و دخترم دوچار پر میی دکتر ا تیسترون براش تجویز کرده ایا براش مشکل ساز نمیشه در آینده؟

  4. آیدا گفت:
    3
    2

    سلام و عرض ادب دختر من پانزده سالشه و دکتر این دارو رو بهش داده و چون کیست تخمدان داره و پریود نمی‌شه و قرص اسپیرو نولاکتون بهش داده واسه پر مویی و زیاد بودن هورمون مردانه. خواستم ببینم اول با توجه به سنش اسمال نداره همچنین این دو دارو تداخل دارویی بوجود نمیاره؟؟ممنون می‌شم جواب بدید

نظرات