اطلاعات دارویی و عوارض و نحوه مصرف قرص ضد بارداری ال دی LD

0

اطلاعات دارویی و عوارض و نحوه مصرف قرص ضد بارداری ال دی LD

قرص ال دی LD را برای پیشگیری از حاملگی و تداخلات دارویی و موارد منع و عوارض و هشدارها و موارد مصرف و روزها و نحوه صحیح مصرف و دانستنی های مفید در این باره را در مجله حرف تازه بخوانید

اطلاعات دارویی قرص ضد بارداری ال دی LD

قرص ال دی از دسته داروهای هورمون های جنسی است که برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود .از دیگر موارد مصرف این دارو می توان پیشگیری از سرطان تخمدان فیبروکیستیک سینه و منظم کردن قاعدگی را نام برد .مصرف این دارو عوارضی همچون تهوع , سردرد شدید و افزایش وزن دارد .

قرص ال دی

موارد مصرف قرص ال دی

قرص ال دی خانم ها را برای جلوگیری از بارداری مصرف می کنند، اما برای پیشگیری از بروز سرطان تخمدان یا آندومتر، کاهش کیست های تخمدانی، بیماری خوش خیم فیبروکیستیک پستان، منظم ساختم دوره قاعدگی، کاهش حجم خون قاعدگی، کاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی و کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک نیز مفید است.

  1. پیشگیری از بروز سرطان تخمدان یا آندومتر
  2. کاهش کیست های تخمدانی
  3. بیماری خوش خیم فیبروکیستیک پستان
  4. منظم ساختم دوره قاعدگی
  5. کاهش حجم خون قاعدگی
  6. کاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی
  7. کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک

مکانیسم اثر داروی هورمون جنسی ال دی

ترکیبات استروژنی(اتینیل استرادیول) و پروژستینی(لوونورژسترل) موجود در این فرآورده با مهار ترشحLH و FSH و حذف پیکLH در میانه سیکل، سطوح استروئیدهای آندروژن را کاهش داده و مانع رها شدن تخمک شده و مانع لانه گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله های رحمی می گردند.

در نتیجه با تغییر ضخامت مخاط گردن رحم، عبور اسپرم را ناممکن می سازند.

فارماکوکینتیک قرص ال دی

این ترکیب بخوبی از راه خوراکی جذب شده، ترکیبات استروژنی و پروژستینی موجود در آن عمدتاً در کبد متابولیزه و از طریق ادرار دفع می گردند. نیمه عمر لوونورژسترول حدود ۱۶ ساعت و اتینیل استرادیول ۲۷-۱۳ ساعت می باشد.

مصرف قرص ال دی در بارداری

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X است. ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.

موارد منع مصرف قرص ال دی

این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری های ترومبوآمبلیک، بیماری های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالا بودن مادرزادی چربی های خون، سرطان شناخته شده پستان یا قابل پیش بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یا غیر عادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود.

قرص ال دی

عوارض قرص ال دی

ممکن است عوارضی مانند موارد زیر بروز کند:

  1. بروز ترومبوآمبولیسم وریدی
  2. افزایش شیوع بیماری های صفراوی
  3. تشکیل سنگ کیسه صفرا
  4. تهوع
  5. استفراغ
  6. سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید
  7. خونریزی های نامنظم طی دوره قاعدگی
  8. افزایش وزن
  9. آکنه و پرمویی از عوارض جانبی این دارو هستند.

تداخلات دارویی قرص ال دی

برخی از ترکیبات این دارو با داورها دیگر تداخل دارد و باعث کاهش اثر بخشی میشود و ریفامپین و آنتی بیوتیک های وسیع الطیف مانند:

  1. آمپی سیلین
  2. تتراسیکلین ها
  3. ترکیبات ضد صرع مانند کاربامازپین
  4. فنوباربیتال
  5. فنی توئین
  6. پریمیدون
  7. ترکیبات ضد قارچ مانند گریزئوفولین با تسریع متابولیسم قرص های خوراکی ضدبارداری موجب کاهش اثربخشی این فرآورده می گردند.
  8. این دارو با اثر ضدانعقاد خوراکی مثل وارفارین مقابله می کند. غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین نیز در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می یابد.

فراموش کردن دارو

  1. در صورت فراموش نمودن مصرف قرص ها در ۲ روز متوالی، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورت فراموش شدن مصرف قرص ها، بیش از ۳ روز متوالی، باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کرد تا در دوره قاعدگی بعدی، مصرف قرص ها مجدداً به طور منظم شروع شود.
  2. اگر قرص را فراموش کردید به محض به یاد آوردن یک قرص را میل نمائید. ۶) در صورتی که ۲ شب متوالی مصرف قرص را از یاد بردید، در ۲ شب بعدی بجای یک قرص، دو قرص میل کنید و بعد به حالت اولیه شبی یک قرص را ادامه دهید تا بسته به اتمام برسد. البته برای اطمینان بیشتر می‌توانید از روش‌های پیشگیری از بارداری نظیر کاندوم نیز استفاده کنید.
  3. در شرایطی که ۳ شب متوالی مصرف قرص را فراموش کردید، ادامه قرص را قطع و تا زمان آغاز قاعدگی از روش دیگری استفاده نمائید و بعد از روز پنجم قاعدگی مطابق قبل مصرف قرص را شروع نمائید.

نکات مهم مصرف قرص LD

۱- در مواردی مانند سردردهای میگرنی، زیادی فشار خون، دیابت، سابقه یرقان انسدادی در دوران بارداری یا در هنگام مصرف قبلی این داروها و بیماریهای صفراوی نیز بسته به شرایط فرد، مصرف این فرآورده توصیه نمی شود.

۲- در صورت نیاز به جراحی به دلیل امکان بروز ترومبوآمبولیسم پس از جراحی، بهتر است مصرف این دارو چند هفته یا چند ماه قبل از جراحی قطع شود.

۴- در افراد با سابقه ابتلاء به دیابت ناشی از بارداری و یا فیبروئیدهای رحمی با احتیاط مصرف شود.

۴- در صورت استفراغ یا اسهال شدید به دلیل کاهش جذب گوارشی دارو و احتمال کاهش اثربخشی آن بهتر است درطول مدت بیماری و تا یک هفته پس از قطع آن، از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.

۵- در زنان جوان زیر سن ۲۰ سال و طی دوران قبل از نخستین بارداری و نیز زنان چاق و مسن، این دارو برسایر داروهای ضدبارداری ارجحیت دارد.

۶- در صورت مصرف همزمان داروهایی که متابولیسم این دارو را تسریع می نمایند باید در طول درمان و یا حداقل یک هفته پس از اتمام دوره درمان از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود و در صورت عدم امکان، از فرآورده نوع HD استفاده گردد.

۷- مصرف دارو در هنگام شب و قبل از خواب، از عوارض گوارشی دارو می کاهد.

۸- قرص ها باید هر روز، در ساعت معین مصرف شوند. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف، به محض به خاطر آوردن مصرف شود. در غیر این صورت در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد.

۹- در صورت انجام اعمال جراحی در افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، باید بیمار را از نظر تغییرات میزان انعقاد خون تحت کنترل قرار داد.

۱۲- درصورت نیاز به تغییر این قرص ها به انواع دیگر قرص های ضد بارداری، بایستی مصرف قرص های جدید بلافاصله پس از مصرف آخرین قرص سری قبل، شروع شود.

۱۳- در صورت نیاز، به جایگزینی این قرص ها، با فرآورده هایی که حاوی پروژستین تنها هستند، مصرف این دارو باید از اولین روز خونریزی دوره ماهیانه شروع شود.
بیشتر بدانید نحوه مصرف قرص ال دی

۱۴ مصرف این قرص بدین صورت است که خانم باید اولین قرص را در روز پنجم قاعدگی خود مصرف کند. ۲) در صورت قطع خونریزی و یا ادامه پیدا کردن خونریزی باید در هر دو صورت روزانه یک قرص مصرف گردد (تا اتمام بسته قرص).

۱۵- این گونه قرص‌ها را بهتر است بعد از صرف شام و یا پیش از خوابیدن مصرف کنید تا عوارض گوارشی ناشی از آن کاهش یابد. ۴) در زمانی که بسته کاملاً تمام شد، تا ۷ روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید.

منابع : دارویاب ، درمان سرا

نظرات