سرور چیست؟

0

سرور چیست؟

در دنیای مدرن امروز اپلیکیشن ها و وبسایت های زیاد و مختلفی در وب آنلاین هستند که خدمات بسیار متنوعی را به افراد جامعه ارائه می دهند. این نرم افزارها و وب سایت ها بر بستر اینترنت قابل استفاده هستند. برای اینکه یک سایت یا اپلیکیشن بتواند بر بستر اینترنت فعال باشد بایستی از سیستمی بنام سرور استفاده کنیم. سرورها اشیای فیزیکی هستند که از اجزا دیگری مانند چیپ پردازش گر و حافظه کوتاه و بلند مدت تشکیل شده اند.

 انواع سرور

سرورها برای تأمین امنیت و انجام کارهای پردازشی و پاسخ به سوالات و درخواست های کاربران به کار می روند. سرورها را می توان به صورت ریموت یا فیزیکی مورد استفاده قرار داد که هر کدام از این انتخاب ها مستلزم رعایت مواردی هستند که در ادامه ذکر خواهند شد.

سرورها برای انجام و ساده سازی محاسبات به کار می روند. سرورها قدرت پردازش و حافظه کوتاه و بلند مدت را برای سیستم ها و شبکه به وجود می آورند. اجزای تشکیل دهنده سرورها همان کامپیوتر های معمولی هستند اما ویژگی قطعات مشترک با هم فرق می کند. برای مثال سیستم دسکتاپ از مادر بورد استفاده می کند که سرور نیز از همین قطعه برای کار بهره می برد؛ اما بین مادربوردی که در یک وب سرور به کار می رود با مادر بورد یک سرور تفاوت زیادی وجود دارد. سرورها برای این طراحی می شوند که مدت زیادی بدون خاموشی و داغ کردن کار کنند.

وضوع مهم دیگری که وجود دارد استفاده و کاربرد سرورهاست. انواع مختلف سرور به منظور های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کارهای مختلفی که کاربران انجام می دهند نیاز مبرمی به انواع مختلف سرور دارد. هر کدام از این سرورها به منظور و هدف خاصی ایجاد و استفاده شده و خدمات ارائه می دهند.

سرورها برای پردازش اطلاعات و درخواست های کاربران و کامپیوتر های دیگر به کار می روند. کارهای خواسته شده را بر اساس دسترسی یوزر به سرور انجام می دهد. ارتباط بین سرور و یوزرها در اینترنت با یک شبکه محلی صورت می گیرد.

انواع سرور

سرور فیزیکی

سرور فیزیکی قطعه ای سخت افزاری است که قابل لمس و مشاهده است. این سرورها اپلیکیشن ها و سیستم عامل موجود بر روی سرور را اجرا کرده و از اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک استفاده می کنند. این سرورها قادرند تا خروجی محاسبات و پردازش را بر روی دیسک سخت ذخیره کنند.

سرورهای فیزیکی به صورت کامل قابل کانفیگ کردن هستند. هر سرور باید با توجه به نیازهای کاربری کانفیگ و راه اندازی شود. برای استفاده از یک سرور فیزیکی بهترین راهکار خرید سرور اختصاصی از صباهاست است که دیگر نیاز به مراجعه به دیتاسنتر را از بین برده و انجام فعالیت های طاقت فرسای نگهداری از سرورها را از دوش کارشناسان فنی سازمان خود برداریم.

 سرورهای مجازی

در طرف مقابل با خرید سرورهای مجازی دسترسی به سـرور به صورت ریموت به کاربر داده می شود و سرور فیزیکی در اختیار کاربران قرار نمی گیرد. این سرورها سخت افزارها را به اشتراک گذاشته و سایر منابع در سرور را بین سایت ها و یوزرهای مختلف تقسیم می کنند. یک سرور مجازی قابل تقسیم بندی جهت هاستینگ چندین سایت است. در این صورت منابع روی هاست به اشتراک گذاشته می شوند. سرورهای مجازی اختصاصی نیز وجود دارند که سـرور اصلی توسط ماشین های مجازی به چند بخش تقسیم شده و هر بخش از منابع سرور به صورت  اختصاص یافته به یک هاست تعلق می گیرند. در این شرایط به چنین سـرور مجازی مدیریت شده ای، گاهاً هاست اختصاصی گویند.

هدف از مجازی سازی تقسیم و بررسی منابع موجود در سـرور است. مجازی سازی در واقع تقسیم بندی سـرور به ماشین های مجازی مختلف است که هر کدام به صورت یک سـرور مجزا عمل کنند.

سـرور مجازی به صورت یک سـرور عمل می کند. هدف از مجازی سازی سرورها تقسیم منابع فیزیکی مورد استفاده است از این رو افراد شرکت می توانند از طریق سـرور مجازی روی کار اصلی خود تمرکز کافی داشته باشند.

انواع سرورها

همانطورکه گفته شد سرورها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کار مشخصی ایجاد شده اند. سروری که برای ارسال و دریافت ایمیل کانفیگ شده است نمی تواند نقش یک وب سـرور را انجام دهد. در ادامه لیست انواع مختلف سـرور که در بازار موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد را نشان می دهیم.

وب سـرور
ایمیل سـرور
سـرور اپلیکیشن
سـرور FTP
فایل سـرور
پروکسی سـرور
سـرور DNS
سـروردیتابیس

نظرات