آموزش بلاکچین | معرفی ۶ زبان برنامه نویسی بلاکچین

0

اگر شما جزء افراد فعال در زمینه رمز ارز ها هستید، احتمالا در این بین نام بلاکچین را شنیده اید. در این مقاله قصد داریم به مبحث اصلی و کاربردی از دنیای فناوری همچون تعریف بلاکچین و معرفی زبان های برنامه نویسی بلاکچین بپردازیم.

 آموزش بلاکچین

بلاکچین چیست ؟

امروزه بی درنگ نام فناوری بلاکچین را بسیار شنیده اید. فناوری بلاکچین به غیر از دنیای رمز ارز ها در صنعت نیز نقش کاربردی را ایفا می کند. همانطور که می دانید بلاکچین به زنجیره ای از بلاک هایی که اطلاعاتی را در خود ذخیره کرده اند گفته می شود .نحوه کارکرد این فناوری در سال ۱۹۹۱ توسط گروهی از پژوهشگران شرح داده شده است. بلاکچین در واقع برای زمان بندی اسناد دیجیتال طراحی شده است، که دیگر افراد اجازه تغییر تاریخ و یا دستبرد را نداشته باشند. بسیار شبیه یک دفتر رسمی توزیع شده عمل می کند. البته تا سال ۲۰۰۹ که بیت کوین هنوز وجود نداشت کاربرد چندانی نداشت. بلاکچین یک ویژگی بسیار جالبی دارد که آن را بسیار خاص کرده است زمانی که یکسری از اطلاعات در آن ذخیره می شود، امکان تغییر این اطلاعات به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

آموزش بلاکچین

بهتر است بدانید که امروزه از فناوری بلاکچین در بسیار از مشاغل مختلف از جمله صنعت، پزشکی، رای گیری، قراردادهای هوشمند، آثار هنری و مکانی امن برای نگهداری فایل ها  به کار گرفته می شود. در ادامه به شرح مختصری از استفاده این فناوری در پزشکی وهنر خواهیم پرداخت.

فناوری بلاکچین توانسته در پزشکی کمک شایانی را ارائه دهد. به عنوان مثال با نگهداری از سوابق بیماری یک فرد حتی زمان بستری و زمان ترخیص و غیره را در زنجیره ای از بلاک ذخیره می کند تا هنگامی که پزشک معالج و یا بیمار به آنها نیاز داشتند، با دسترسی راحت به پرونده پزشکی بیمار در بستر بلاکچین به همه اطلاعات دسترسی یابند.

همانطور که می دانید امروزه برای ساخت یک اثر هنری هزینه های زیادی می شود، در بیشتر کشور های جهان  قانون با کپی رایت این آثار به صورت جدی برخورد می کند، متاسفانه در کشور ما هنوز این اتفاق نیافتاده است، اما در آینده ای نه چندان دور با ورود بلاکچین در این زمینه دیگر هیچ فردی اجازه کپی و یا نشر غیر قانونی را نخواهد داشت، می بایست در قبال کپی یک موسیقی هزینه پرداخت شود.

برای مطالعه ی بیشتر در مورد بلاکچین و آشنایی با قابلیت ها و ویژگی های آن به سایت ما به آدرس www.zoomarz.com  مراجعه کنید.

 

بررسی سیر تکاملی فناوری بلاکچین

با گذشت بیش از ۱۲ سال از ظهور بیت کوین و بلاکچین با هدف حذف نهاد های واسط و تایید کننده تراکنش ها هنوز به شمار طرفداران آنها افزوده می شود. ارزهای دیجیتال دیگر برای افراد عادی جامعه غیر ملموس نیستند، جایگاه خود را در انجمن های مالی و تجاری بین الملی به دست آورده اند.

نسل اول فناوری بلاکچین

این فناوری نو ظهور که برای تبادل سریع و امن پول و مبادلات مالی ایجاد شده بود، بدون حضور شخص ثالث در آن زمان بسیار شگفت انگیز بود. وظیفه بلاکچین انتقال مالکیت اطلاعات و ثبت تراکنش ها را برعهده داشت و بیت کوین با ایجاد یک بستر همتا به همتا این چرخه را تکمیل می کرد. همانطور که می دانید بیت کوین یک پروژه متن باز است و علاقه مندان می توانند ضمن الگو برداری به فکر تولید پروژه های جدید و همچنین زمینه ای برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان فعال در این عرصه را فراهم ساخت تا با رفع مشکلات و بهبود نواقص به پیشترفت و گذر از نسل اول این فناوری کمک کنند.

نسل دوم فناوری بلاکچین

تمرکز در سالهای بعد بیشتر بر روی حفظ و نگهداری دارایی ها در شبکه بلاکچین قرار گرفت. کاربران می توانستند براساس نیاز و مقدار قابل تعیین معاملات خود را انجام دهند. در این نسل فناوری بلاکچین تا جایی پیشترفت کرد که افراد می توانستند سهام را خریداری و سود دریافت کنند. نسل دوم بیش تراز ایده ثبت تراکنش ها بر روی بستر بلاکچین و گسترش آن به زبان های برنامه نویسی دیگر تمرکز کرده است. ارزهایی همچون نئو، اتریوم، اتریوم کلاسیک در این نسل متولد شدند.

 

نسل سوم بلاکچین

 

نسل دوم بلاکچین مشکلی همچون مقیاس پذیری را در پی داشت. این مشکل توسط سرعت بخشیدن به تعداد تراکنش در دقیقه، اختصاص منابع و اندازه اطلاعات در نسل سوم بلاکچین برطرف شده است. در نسل سوم امکاناتی نظیر ارتباط  بلاکچین ها و مبادله اطلاعات فراهم شده است. یکی دیگر از اقدامات و پیشرفت های این نسل از فناوری بلاکچین می توان به تعریف لایه های مختلف برای مدیریت معاملات، انجام تراکنش ها و ارتباط با دیگر بلاکچین ها اشاره کرد. این نوع عملکرد لایه ای باعث افزایش سطح امنیت، جلوگیری از نزول سرعت و خطر افتادن کارکرد بلاکچین می شود.بهتر از بدانید نسل سوم بلاکچین به تعداد بیشتری از کاربران خدمات ارائه می دهد.

ساختار بلاکچین چگونه است؟

هر یک بلوک های تشکیل دهنده در بلاکچین از قسمت های دیجیتالی داده از سه بخش زیر تشکیل شده است:

۱.داده های مرتبط به تراکنش های انجام شده: از جمله تاریخ، زمان، مشاهده آخرین تراکنش بیت کوین به همراه مبلغ.

۲.ثبت اطلاعات افرادی که معامله انجام داده اند: بلاکچین نام واقعی شما را ثبت نمی‌کند، برای احراز هویت کاربرانش از امضای دیجیتال کمک می گیرد، تراکنش های دیجیتالی بدون ثبت هیچ گونه از اطلاعات با کمک یک امضای دیجیتال منحصر به فرد انجام می شود.

آموزش بلاکچین

۳.هر بلوک داده های متفاوتی با دیگر بلوک ها دارد، هر یک از این بلوک ها کد مخصوصی به نام هش را در خود جای می دهند، این امر باعث وجه تمایز میان بلوک ها می شود. با این وجود بلوک های مرتبط به دو معامله با جزئیات هم مانند، بخاطر کد های منحصر بفردشان قابل جداسازی هستند.

 

هش (hash ) چیست؟

در واقع هش تابعی است که از ورودی حروف و اعداد را می گیرد و به صورت یک خروجی رمز نگاری با طول ثابت تبدیل می کند. این توابع در سرتاسر فضای اینترنت برای اموری همچون ذخیره سریع و بازیابی اطلاعات، ذخیره کلمه عبور در محیطی امن و دسترسی به سوابق تکراری به کار گرفته می شوند. می توان گفت هش پایه و اساس بستر بلاکچین را تشکیل می دهد، و برای مدیریت بلاکچین در محیط کارپیتوکارنسی نقش اساسی را ایفا می کند.

آموزش بلاکچین

برای آموزش برنامه نویسی بلاکچین چه مهارت هایی را باید فرا بگیریم؟

این سوالی است که ذهن کاربرانی که علاقه شدیدی به برنامه نویسی بلاکچین دارند را به خود درگیر کرده است. بهتر است بدانید با کسب این مهارت ها می توانید وارد یکی از پر در آمدترین شغل جهان شوید. لازمه اصلی فرا گیری این دانش آشنایی با اصول رایانه و برنامه نویسی تسلط داشته باشید. برای کسب این مهارت ها می توانید با هدف گذاری برای تحصیل در رشته های علوم رایانه و نرم افزار در دانشگاه اقدام کنید. البته دانشگاههای معدودی این رشته را ارائه می دهند،شما می توانید با ثبت نام در دوره های آنلاین مقصد را برای رسیدن به اهداف خود هموار تر کنید. لازمه اینکه شما به یک فرد خبره در زمینه برنامه نویسی بلاکچین تبدیل شوید، آموزش انواع زبان های برنامه نویسی است. در ادامه قصد داریم چند زبان برنامه نویسی که در برنامه نویسی بلاکچین کاربردی هستند را نام ببریم و به شرح مختصری درباره آن ها بپردازیم.

برنامه نویسی بلاکچین ازچهار زیر مجموعه تشکیل شده است:

ساخت و راه اندازی یک ICO
آماده سازی یک قرار داد هوشمند و یا یک اپلیکیشن غیر متمرکز
بروزرسانی و ارتقاء یک بلاکچین موجود در بازار یا ارائه و ساخت یک بلاکچین جدید
تولید یک دفتر کل غیر متمرکز مانند هایپر لجر

توصیه می شود اگر قصد برنامه نویسی در هریک از حوزه های معرفی شده در قسمت بالا را دارید لازمه آن درک کامل از فناوری بلاکچین است، شما می توانید با مطالعه و جستجو در اینترنت به منابع خوبی دسترسی پیدا کنید، بعد از درک کامل از این فناوری یکی از زیر مجموعه این فناوری را برگزیند. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک بلاکچین جدید بسازید به زبان برنامه نویسی C++ نیاز خواهید داشت.

 

انواع زبان های برنامه نویسی بلاکچین

زبان های برنامه نویسی متعددی در ساخت اپلیکیشن های بلاکچین کاربردی هستند، از جمله از قدیمی ترین این زبان ها مانند جاوا (Java)، C++ و پایتون و زبان  های برنامه نویسی دیگر همچون Solidity، simplicity و Golng که جدیدا به عنوان زبان اختصاصی بلاکچین شناخته شده اند. براساس اینکه شما قصد دارید درکدام یک از پروژهای ارز دیجیتال فعالیت کنید و با توجه به آن زبان برنامه نویسی مختص آن را فرا بگیرید.

جاوا (Java)

زبان برنامه نویسی جاوا در سال ۱۹۹۵ در ۲۳ مه توسط جیمز گاسلینگ طراحی شد. این زبان برنامه نویسی چند منظوره و شی گراست، شباهت های زیادی به C و C++ دارد، اما با زبان برنامه نویسی جاوا می توان برنامه های قدرتمندتری طراحی کرد و استفاده از این زبان بسیار راحت تر است. زبان جوا در واقع یک توزیع کننده اصلی در اینترنت است و نقش برقراری ارتباط را ما بین رابط های کاربر را به خوبی ایفا می کند.

C++

زبان برنامه نویسی C++ یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند است که توسط ریاضیدان دانمارکی به نام Bjarne stroustrup  به وجود آمده است. شما با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توانید برنامه نویسی سیستم عامل مختلف ازجمله mac، Linux، Windows، IOS را انجام دهید و یا حتی به تولید بازی های تحت وب و یا انواع کنسول ها و اپلیکیشن ها بپردازید. بهتر است بدانید از این زبان در صنایع فضایی، پزشکی، ساخت خودروهای هوشمند مانند تسلا و اینترنت اشیا بسیار کاربردی است. از این زبان به عنوان زبان اصلی بیت کوین نیز یاد می شود و توسعه دهندگان بر این باورند که با گذشت ۳۶ سال از ساخت این زبان به دوران بلوغ رسیده است.

پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در سال ۱۹۹۱  توسط فردی  به نام Guido van Rossum  به جمع زبان های برنامه نویسی پیوست. این زبان با وجود قابلیت های چشمگیری که دارد تحول شگرفی را در دنیای برنامه نویسی از جمله تحول و توسعه در برنامه های  تحت وب و همچنین ساخت و تولید بازی های رایانه ای به همره داشته است و در سالهای اخیر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. برنامه نویسان وب به خاطر قابلیت های این زبان برنامه نویسی علاقه بسیاری به آن دارند. کمپانی های بزرگ مانند: یاهو، ناسا و گوگل در سطح گسترده از این زبان استفاده می کنند.

 

(Solidity) سالیدیتی

این زبان برنامه نویسی با هدف ایجاد پلتفرم های غیرمتمرکز (Dapp) بر روی بستر اتریوم ساخته شد و یک زبان با دامنه خاص DSL  شناخته شده است. توانسته تا کنون طرافداران زیادی را به خود جلب و از طرفی مورد پذیرش کمپانی اتریوم و صنعت بلاکچین قرار گرفته است. پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور مورد توجه بسیاری از بلاکچین ها قرار بگیرد.

اگر شما علاقه مند به آموزش سالیدیتی هستید من نویسنده ی تیم زوم ارز خبر خوبی را برای شما دارم ما در تیم زوم ارز آموزش کاملا رایگان برنامه نویسی سالیدیتی برای شما عزیزان اماده کردیم برای مشاهده و استفاده از این محتوا و کلی محتوای اموزش رایگان دیگه به سایت زوم ارز به ادرس https://www.zoomarz.com  مراجعه کنید.

 

سیمپیلیسیتی (Simplicity)

این زبان یکی از نوین ترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین محسوب می شود. توسط فردی به نام راسل اور در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. هدف اصلی این زبان رفع و کاهش پیچیدگی های اسکریپت بیت کوین ایجاد شده است و از این برنامه برای نوشتن قراردادهای هوشمند به کارگرفته می شود.

 

گو(GO)

زبان برنامه نویسی Golong در سال ۳۰۰۷ توسط کمپانی گوگل به وجود آمد. با گذشت زمان و آشنایی هرچه بیشتر مورد پسند گروه برنامه نویسان و توسعه دهندگان قرار گرفت. این زبان با وجود سادگی و امنیت از کارایی بالایی برخوردار می باشد. از این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی قوی و چند منظوره یاد می شود. بهتر است بدانید این زبان به علت مفسری بودنش قابلیت ارتباط به صورت مستقیم با سیستم عامل ها را دارد. این امر سبب شده تا از آن در قسمت های مختلف برای گسترش پروژه های مبتنی بر بلاکچین مورد استفاده قرار گیرد.

اکنون پروژه اتریومSPK  طبق زبان برنامه نویسی GO به وجود آمده است و از آن برای تغییر در یک بلاکچین مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است تیم سازنده لینوکس از این برنامه برای توسعه و گسترش هایپر لجر فابریک بهره گرفته است.

آیا بلاکچین قابل اعتماد است؟

همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین مسائل برای برقراری ارتباط ما بین دو گروه با یکدیگر اعتماد به یکدیگر است. در دنیای دیجیتالی اعتماد از طریق احراز هویت و بررسی مجوز ها امکان پذیر است. در فناوری بلاکچین به همراه داشتن کلید خصوصیprivatkey  به معنای مالکیت در دنیای مجازی محسوب می شود. اما داشتن کلید خصوصی به تنهایی اکتفا نمی کند، برای برخورداری از بهترین عملکرد به شبکه توزیع شده همتا به همتا نیاز است چراکه خطر سرقت و هک اطلاعات را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

 

سخن پایانی :

ما در مقاله بالا شما را با برنامه نویسی بلاکچین و زبان برنامه نویسی های آن آشنا کرده ایم. اما اگر به دنبال اطلاعات بسیار تخصصی تر درباره ارز های دیجیتال و بلاکچین هستید می توانید به پایگاه خبری، آموزشی ارز های دیجیتال و بلاکچین زوم ارز سر بزنید و با اینستاگرام زوم ارز را به آدرس @zoomarz98 فالو نمایید.ممنون که تا پایان مقاله همراه ما بودید.

 

منبع : پایگاه خبری و آموزشی زوم ارز

نظرات