بیوگرافی محمود دست پیش شاعر اردبیلی

0

با بیوگرافی محمود دست پیش (mahmoud dastpish) شاعر اهل اردبیل زبان ملقب به واله اردبیلی متولد ۱۳۱۳ اهل اردیبل و همسرش ، عکس ها و تصاویر شخصی محمود دست‌پیش ، خانواده و زندگینامه محمود دست پیش شاعر اردبیلی و همسر و فرزندانش ، سوابق و اشعار محمود دست پیش خالق شعر خلبانان قهرمانان و علت درگذشت و فوت محمود دست پیش معروف به واله اردبیلی با زندگی شخصی و حرفه ای او در مجله اینترنتی حرف تازه آشنا شوید

بیوگرافی محمود دست پیش شاعر اردبیلی و همسر و فرزندانش+ درگذشت، عکسها و اشعار

بیوگرافی محمود دست پیش شاعر

محمود دست پیش (mahmoud dastpish) زاده (۱۳۱۳ در باکو – درگذشته ۱۰ مرداد ۱۴۰۰) شاعر و ادیب ایرانی ملقب به واله می باشد که از او دیوان اشعار “ائل سوغاتی” ،”داغا دونموشم”، “ترکی سوزلوک” و … بر جای مانده است. محمود دست پیش روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در سن ۸۷ سالگی دارفانی را وداع گفت.

خانواده و زندگی شخصی محمود دست پیش

محمود دست‌پیش در سال ۱۳۱۳ در باکو متولد گردید. خانواده وی از اهالی اردبیل بودند که در زمان حکومت استالین برای کار به باکو رفته بودند و با روی کار آمدن بلشویک ها در شوروی و فشار مبنی بر اخراج مهاجرین ایرانی مبنی بر اینکه یا شناسنامه شوروی را اخذ کرده و در آنجا بمانند یا به ایران بازگردند و شناسنامه ایرانی در ایران دریافت کنند خانواده دست‌پیش هم  به زادگاه پدری خود (اردبیل) بازگشته و در آنجا شناسنامه ایرانی (متولد اردبیل) صادر گردید و در اردبیل بزرگ شد.

بیوگرافی محمود دست پیش شاعر اردبیلی

با بازگشت به اردبیل، در محله حسینیه سر گذر قصبه کلخوران (کهرلان) ساکن شدند. پس از قبولی در آزمون تربیت معلم سال ۱۳۳۴ به شهر گرمی رفت. با تشویق سیدمحی‌الدین ربانی، رئیس فرهنگ گرمی با اجرای نمایش معروف “او اولماسین- بو اولسون” نخستین تئاتر این شهر را روی صحنه برد.

همسر و فرزندان محمود دست پیش

درباره همسر و تعداد فرزندان شاعر برجسته کشورمان اطلاعی در دست نیست

خانواده و زندگی شخصی محمود دست پیش

سال های فعالیت

محمود دست‌پیش یکی از شاعران آذری زبان ایران می‌باشد که علاوه بر تدوین دایرة‌المعارف، در حوزه ادبیات آذری و فارسی نیز دارای فعالیت‌های تحقیقی می‌باشد. کتاب از فضولی تا شهریار وی ، شرح حال شاعران نامدار ایرانی می‌باشد.

نخستین شعر او «ساوالان» نام داشت که در زمان نشر، در ادبیات آذربایجان مورد توجه قرار گرفت

ساوالان، قوجامان، ای وقارلی داغ
اتگی یاشیللیق، باشی قارلی داغ

شعر «ائل سوغاتی» (سیزه سلام گتیرمیشم) با آهنگسازی استاد «علی سلیمی» دیگر سروده این شاعر مشهور ایرانی است :

«دده‌م داغلار ننه‌م داغلار
سیزه حیران منم داغلار

آیری دوشدوم غریبسه‌دیم

بیوگرافی محمود دست پیش شاعر

بازنشسته آموزش و پرورش

محمود در آزمون تربیت معلم سال ۱۳۳۴ پذیرفته شد و به شهر گرمی رفت. در کنار تدریس، با تشویق سیدمحی‌الدین ربانی، رئیس فرهنگ گرمی با اجرای نمایش معروف «او اولماسین- بو اولسون» نخستین تئاتر این شهر را روی صحنه برد. در سال ۱۳۳۶ به قصبه کلخوران اردبیل و در سال ۱۳۳۹ به تهران منتقل شد و تا سال ۱۳۵۹ که بازنشسته شد

دربارهٔ آثار محمود دست پیش

آثار منتشر شده وی میتوان به مجموعه “ائل سوغاتی” ،”داغا دونموشم”، “برگردان نمایشنامه مشدی عباد”، “ترکی سوزلوک” و “دیوان اشعار ترکی سلام گتیرمیشم” میباشد. شعر معروف “سیزه سلام گتیرمیشم” با آهنگسازی استاد علی سلیمی از مشهورترین سروده‌های وی میباشد که شهرتی جهانی دارد و تا کنون در رساناهای ترکیه و آذربایجان بازخوانی شده است.

آثار و اشعار محمود دست پیش

علت فوت و درگذشت محمود دست پیش

«محمود دست‌پیش» ادیب و شاعر اردبیلی در ۸۷ سالگی در روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت

شاعر سرود معروف “خلبانان، ملوانان”

در سال ۱۳۳۸ به شورای شعر رادیو دعوت شد و در سال ۱۳۷۰ به عضویت شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد. سرود معروف “خلبانان، ملوانان” نیز از دیگر سروده‌های وی است.

در سال ۱۳۸۷ در مراسم دیدار سالانه شاعران با رهبر انقلاب به قرائت دو شعر ترکی پرداخت که مورد تشویق وی قرار گرفت.شعر مشهور «خلبانان، ملوانان» در شورای شعر رادیو شکل گرفت و در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن بارها بازپخش شد. قطعه­ بلندی هم در مدح شجاعت شهید حسین فهمیده سروده بود که از سوی ادیبان و شعردوستان پسندیده و تشویق شد.

علت فوت و درگذشت محمود دست پیش

نمونه شعر محمود دست پیش

آنا

او گؤندن کی عؤمور قوشو قوندو حیات بوداغیندا،

آسلان کیمی بیر قادینین، سیغیشمیشام قوجاغینا،

دیریلیگه ایشیق ساچان انسانلیغین اوجاغیندا،

اؤ محبت اسیرگه مز اؤز آنامین قوجاغیدیر،

حیاتیما ایشیق ساچان انسانلیغین اوجاغیدیر،

اؤیودونده ن رحمت یاغار، غضبینده مین حکمت وار،

اؤره گی نین ساراییندا، قات- قات یاتان محبت وار،

هیم جیمینده، سؤزلرینده، آنلاشیلان حقیقت وار،

آناکیمدیر؟ آنا وطن، آنا توپراق، آنا آنا!

نه قدرده عزیز اولسا قول وقیچدور ائولادینا!

شیرین دیللی بالاسینین هر سؤزونه جان جان دئیه ن،

دوروشونا، باخیشینا، مارال دئیه ن جیران دئیه ن،

جاوان عمرین یئله وئریب ساچلارینا ده ن دؤزولر،

آی اؤزونون قیریشیندان، شیریم شیریم نور سؤزولر،

آنا شرف هیکلیدیر، آنا روحدور، آنا جاندیر،

اورکلرده ن پوزولمویان، آنا اؤلمز بیر انساندیر،

نظرات