بیوگرافی غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه ایران

1

بیوگرافی «غلامحسین محسنی اژه ای» (GholamHossein-Mohseni-Ejei) هفتمین رئیس قوه قضائیه ایران و روحانی و سیاستمدار ایرانی، عکس ها و تصاویر خانوادگی و شخصی محسنی اژه ای و همسرش ، زندگینامه دکتر غلامحسین محسنی اژه ای و همسر و فرزندانش ، زندگی شخصی و خانواده و سوابق سیاسی و کاری و همسر و تعداد و شغل همسر و فرزندانش در مجله حرف تازه آشنا شوید.

بیوگرافی غلامحسین محسنی اژه ای و همسر و فرزندانش + خانواده و شغل فرزندان

بیوگرافی غلامحسین محسنی اژه ای

غلامحسین محسنی اژه ای با نام اصلی محسنی اژیه (GholamHossein-Mohseni-Ejei) متولد سال ۱۳۳۵ در شهر اژیه از توابع بخش جلگه اصفهان می باشد. روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است که در پرونده کاری خود سمت‌هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت و دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات در دولت نهم ، معاون اول قوه قضائیه را در اختیار داشته و هم اکنون با حکم رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضائیه منصوب شده و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تحصیلات محسنی اژه ای

محسنی اژه‌ای پس از اتمام دوران تحصیل در سطح عالی در مدرسه حقانی، وارد حوزه علمیه قم شد و علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی نیز هست.

زندگینامه غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه

خانواده

پدرش در همان شرق اصفهان کشاورز گندم، جو، پنبه و چغندرقند بوده و ۳ برادر و ۴ خواهر دارد که البته یکی از برادرانش در اوایل انقلاب فوت شده است

وی از ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد. پس از چندماه به قم مهاجرت کرد و وارد مدرسه حقانی شد و تا پایان سطح عالی تحصیلات حوزوی خود را در آنجا گذراند.

ازدواج و همسر غلامحسین محسنی اژه ای کیست

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در سن ۲۰ سالگی، وقتی هنوز دوران طلبگی را طی می­‌کرد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با دختری که در خانواده‌ای روحانی رشد و نمو یافته بود، ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج ۴ فرزند، یک دختر و ۳ پسر است.

عکس ها و تصاویر جوانی محسنی اژه ای

سوابق به عنوان قاضی

او در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران بود و مباحثات میان او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می‌گردید، بازخورد زیادی داشت و در نهایت پس از برگزاری هفت جلسه دادگاه، شهردار تهران را به ۷ سال حبس، ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی و ۶۰ ضربه شلاق و بازگرداندن اموال محکوم کرد.

بازجویی از سید مهدی هاشمی برادر داماد حسینعلی منتظری در سال ۶۵ اولین پرونده دشوار و پرسروصدای اژه‌ای بود که نام او را در همان ایام جوانی بر سر زبان‌ها انداخت.

فرزندان غلامحسین محسنی اژه ای

حجت الاسلام درباره شایعاتی در چند سال پیش درباره پسرش گفت: نه پسرم با ماشین جولان می دهد و نه برادرزاده ام وکیل پرونده فساد مالی بزرگ است

غلامحسین محسنی اژه ای وقتی خبرنگاری از او پرسید “شایعاتی وجود دارد که پسر شما با ماشین در خیابان ها جولان می دهد گفت: “چند شایعه این روزها علیه من به نوعی مطرح است. این به نظر من چیز جدیدی نیست. هر وقت که مسئولیتی مطرح می‌شود بلافاصله چنین چیزهایی عنوان می‌شود. اگر من در پرونده‌ اخیر ناظر نبودم چنین مسائلی هم مطرح نبود؛ لذا وقتی کسی می‌خواهد کاری کند یا خدمتی ارائه دهد معمولا این‌طور چیزها کم و بیش وجود دارد.

من دو برادر بیشتر ندارم. چند وقت پیش یکی از برادرانم به رحمت خدا رفت و او دو فرزند بیشتر نداشت که یکی پیش‌دبستانی و دیگری هم اوایل دانشگاه است. برادر دیگر هم سه فرزند دارد که یکی پیش‌دبستانی، دیگری دبستانی و سومی هم دبیرستانی است و هنوز به دانشگاه نرفته و اصلا به حد وکالت نرسیده است.

او گفت: در مورد ماشین و این چیزها هم مطلقا چنین چیزی نیست و من نشنیده‌ام که پسرم جایی مانور بدهد. شما اگر چیزی دیده یا شنیده‌اید، بگویید.

سوابق

محسنی اژه ای در پرونده کاری خود سمت‌هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت و دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات در دولت نهم ، معاون اول قوه قضائیه را در اختیار داشته و هم اکنون با حکم رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضائیه منصوب شده و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

محسنی اژه‌ای پس از پیروزی انقلاب در جهاد سازندگی اصفهان مشغول به کار شد و سپس به تهران آمد و در دادگاه انقلاب اسلامی به فعالیت پرداخت.

وی سپس وارد وزارت اطلاعات شد و در سال ۶۳ نیز مسئولیت گزینش وزارت اطلاعات را به عهده گرفت اما کمی بعد از طرف قوه قضاییه مأمور به انجام کارهای قضایی وزارت اطلاعات شد.

غلامحسین محسنی اژه ای

وی از سال ۶۴ تا ۶۷ نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات بود. پس آن در سال‌های ۶۸ و ۶۹ مسئول دادسرای امور اقتصادی تهران و در سال‌های ۷۴ تا ۷۶ دادستان ویژه روحانیت تهران شد. وی همچنین مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال۷۷ لغایت۸۱ هم در کارنامه کاری خود دارد.

وی از سال ۶۴ تا ۶۷ نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات بود. پس آن در سال‌های ۶۸ و ۶۹ مسئول دادسرای امور اقتصادی تهران و در سال‌های ۷۴ تا ۷۶ دادستان ویژه روحانیت تهران شد.

محسنی اژه‌ای سابقه تدریس در دانشکده باقر العلوم (ع) وزارت اطلاعات، تدریس در قسمت آموزشی دادگاه‌های انقلاب و دانشکده علوم قضائی را در کارنامه خود دارد.

او در سال ۱۳۹۳ با حکم آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، معاون اول قوه قضائیه شد، پیش‌تر و در شهریور ۱۳۸۸ به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شده بود. وی همچنین در خرداد ۹۵ رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما شد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در وزارت اطلاعات

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد بود که در ۳ مرداد ۱۳۸۸ از سمت خود برکنار شد.

در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ چند روز پس از درگیری لفظی اژه‌ای و چند وزیر دیگر با محمود احمدی‌نژاد در جلسه هیئت دولت و خروج اعتراض آن‌ها از جلسه دولت بر سر تعلل احمدی‌نژاد از پذیرش برکناری اسفندیار رحیم مشایی و همچنین مخالفت وزیر اطلاعات با پخش اعترافات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیون، احمدی‌نژاد اژه‌ای را از کار برکنار کرد.

سوابق محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه ایران

 

حکم رهبری برای محسنی اژه‌ای برای انتصاب ریاست قوه قضائیه

۱۰ تیر ۱۴۰۰ و پس از انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم، رهبر معظم انقلاب طی حکمی ایشان را به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب کردند.

منابع: ایمنا و فارس ، گردآوری در مجله اینترتی حرف تازه

1 دیدگاه در “بیوگرافی غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه ایران

  1. امید جلالی گفت:

    بی نهایت دوستش دارم
    از نزدیک نشده خدمتشون برسم سعادت نداشتم ولی در خصوص دزد ماشینم که با دادن رشوه تبریه واز من شاکی شد و شکایت کرد طلب صدمیلیون کرد وگفت ندی سروکارت با اژه ای است بیچارت میکنه وحامی من وپارتیمه در دادگستری لواسان فیلمبرداری کردم برای ایشان فرستادم خدایی دوروزه دیدن ودستور دادن فورا با افرادی که خودشان رامنتصب مسئولین مخصوصا قضایی میکنن تا با رعب ووحشت مردم را تیغ بزنن شدیدا برخورد کنید همین معرفتش و خواندن نامه های مردم و جواب دادن سریع یک دنیا ارزش داشت با اینکه هیچ اقدامی نشد ولی دستور ایشان برام کافی بود.بخدا از ته دل عاشقشم الهی دورش بگردم خیلی باشرف وبا وجدان ودلسوزه ملته.دردش تو جون من

نظرات