بیوگرافی و عکس های اسماعیل خویی شاعر و نویسنده + علت فوت

0

بیوگرافی اسماعیل خویی و همسرانش مطلبی است که قصد داریم امروز به مناسبت درگذشت و فوت این شاعر معاصر و نویسنده معروف ایرانی بپردازیم و شما را با زندگی شخصی و حرفه ای و عکس ها و سوابق و آثار شعر و ماجرای مهاجرت و همسر اول و دومش و فرزندانش آشنا کنیم در ادامه با ما در مجله حرف تازه همراه باشید.

بیوگرافی اسماعیل خویی شاعر همسر اول و دومش و فرزندان + درگذشت و آثار

 

بیوگرافی اسماعیل خویی

اسماعیل خویی شاعر و نویسنده سرشناس و عضو فعال کانون نویسندگان ایران در ۹ تیر ۱۳۱۷ در مشهد متولد شد. او دارای مدرک دکترا در رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشگاهی در بریتانیا بود. وی در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۰ بر اثر بیماری ریوی دار فانی را وداع گفت.

سوابق از تدریس تا شعر

اسماعیل خویی در سال ۱۳۴۴ با دریافت مدرک دکترا به ایران بازگشت و در دانشسرای عالی تهران که بعدتر به تربیت معلم تغییر نام داد، مشغول تدریس شد.

شعرهای اسماعیل خویی به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، روسی، فرانسه، آلمانی، هندی، و اوکراینی ترجمه شده‌اند. مجموعهٔ شعرهای انگلیسی مرحوم خویی «Voice of Exile» نام دارد. او اولین شاعر ایران است که جایزهٔ روکرت در کوبُرگ را در سال ۲۰۱۰ از آن خود کرده‌است.

بیوگرافی و عکس های اسماعیل خویی شاعر + علت فوت

همسر اول و دوم اسماعیل خویی

اسماعیل خویی دو بار ازدواج کرد که هر دو بار از همسر خود جدا شد. نخستین بار با خانمی غیر ایرانی و کاتولیک ازدواج کرد و پس از آن با «رکسانا صبا» دختر موسیقی‌دان پرآوازه ابوالحسن صبا که یادگار آن ازدواج دو دختر بنام‌های سبا و سُرایه می‌باشد. سبا خویی کارمند شبکه تلویزیونی من و تو است. سُرایه در ایران زندگی می‌کند.

فرزندان اسماعیل خویی

گفته میشود او دارای ۴ فرزند به نام های سبا، سرایه، آتوسا و هومن است.

زندگی شخصی

او دوران آموزش ابتدایی و متوسطه را در مشهد گذراند و در سال ۱۳۳۶ برای ادامه تحصیل به تهران رفت. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشسرای عالی با بورس تحصیلی شاگرد اولی به انگلستان رفت و از دانشگاه لندن دکترای فلسفه گرفت. پس از بازگشت به ایران مقیم تهران شده در دانشگاه تربیت معلم تهران به تدریس پرداخت.

علت درگذشت و فوت اسماعیل خویی شاعر معاصر ایرانی

پایه گذار کانون نویسندگان ایران

زنده یاد خویی از پایه گذارانِ کانون نویسندگان ایران است و دو دوره نیز عضو هیئت دبیران کانون بوده و از سال ۱۳۶۳ در لندن زندگی می‌کرد

علت درگذشت و فوت اسماعیل خویی شاعر و نویسنده سرشناس ایرانی

سبا خویی، دختر این شاعر پیشتر در پستی در فیسبوک نوشته بود: “پدرم از روز جمعه صبح بیمارستان بستری شدند، ذات‌الریه شدید، متاسفانه سبب شد که خونشون عفونی بشه و ریه ها آسیب دیدند، نارسایی قلبی دیگری رو ایجاد کرده و متاسفانه کلیه‌ها نیز آسیب دیدند”.

استاد شجریان و اسماعیل خویی

همسر و فرزندان اسماعیل خویی

آثار و کتاب های شعر اسماعیل خویی

بی‌تاب
بر خنگ راهوار زمین
بر بام گردباد
زان رهروان
از صدای سخن عشق
فراتر از شب اکنونیان
بر ساحل نشستن و هستن
ما بودگان
در نابهنگام
زیرا زمین زمین است
در خوابی از همارهٔ هیچ
یک تکه‌ام آسمان آبی بفرست
غزل‌قصیدهٔ آغوش عشق و چهرهٔ زیبای مرگ
غزل‌قصیدهٔ «من» های من
غزل‌قصیدهٔ آغوش عشق و چهرهٔ زیبای مرگ و غزل قصیدهٔ «من» های من (چاپ دوم در یک دفتر)، ۱۳۷۸، نشر هومن، لس آنجلس.
مجموعه رباعیات به زبان انگلیسی
من با منِ من بگو مگویی دارم (مجموعه رباعی)

و …

نظرات