بیوگرافی و عکس های فروغ فرخزاد – شاعر درگذشته

0

فروغ فرخزاد شاعر معروف ایرانی که اشعار دیوار عصیان تولدی دیگر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد و … سروده است. او در ۳۲ سالگی در ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ بر اثر سانحه تصادف درگذشت. در ادامه بیوگرافی و زندگینامه شخصی و خانواده ” فروغ فرخزاد شاعر ” و همسرش “پرویز شاپور” و پسرش “کامیار شاپور” و عکس های جذاب و دیده نشده و آثار و اشعار وی را در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی فروغ فرخزاد شاعر جنجالی با علت مرگ + عکس های شخصی و جنجال ها

بیوگرافی فروغ فرخزاد شاعر

فروغ زمان فرخزاد عراقی زاده ۸ دی ۱۳۱۳ در تهران – درگذشت ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ در خیابان قلهک و دروس بر اثر سانحه تصادف و واژگونی خودروی جیپ، شاعر و کارگردان و نویسنده ایرانی بود.

خانواده

در خانواده کم جمعیت در تهران به دنیا امد، پدرش محمد فرخزاد و مادرش توران وزیری‌تبار و برادرش فریدون فرخزاد خواننده ایرانی است و یک خواهر به نام پوران دارد.

فروغ در ظهر روز شنبه، ۸ دی‌ماه ۱۳۱۳ در تهران، خیابان عین‌الدّوله (خیابان ایران فعلی) کوچهٔ مهدیه، از پدری تفرشی و مادری کاشانی به دنیا آمد. پوران فرخ‌زاد، خواهر بزرگ‌تر فروغ، چندی پیش اعلام کرد فروغ روز هشتم دی‌ماه متولد شده و از اهل تحقیق خواست تا این اشتباه را تصحیح کنند. از دیگر اعضای خانواده او می‌توان برادر کوچک‌ترش، فریدون فرخ‌زاد خواننده فقید و خواهر بزرگ‌ترش، پوران فرخ‌زاد را نام برد.

بیوگرافی و عکس های فروغ فرخزاد - شاعر درگذشته

سال های فعالیت

از سال ۱۳۲۹ فعالیت خود را زمینه نویسندگی و شعر و ادبیات آغاز کرد. از جمله آثار و اشعار او ، پنج دفتر شعر ، دیوان اشعار اسیر دیوار عصیان تولدی دیگر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد و … می باشد

او با انتشار مجموعهٔ تولدی دیگر، و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد ،جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به‌عنوان شاعری بزرگ تثبیت کند. آثار و اشعار فروغ به زبان‌های انگلیسی، ترکی، عربی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی، آلمانی، کردی و عبری ترجمه شده‌اند

نامه‌های عاشقانه فروغ همچنین نامه‌های وی به شاپور پس از جدایی از وی، بعدها به دست کامیار شاپور و عمران صلاحی در کتابی به نام «اولین تپش‌های عاشقانهٔ قلبم» منتشر شد.

همسر فروغ فرخزاد که بود

فروغ فرخزاد، در دهه ۱۳۳۰ در ۱۶ سالگی با پرویز شاپور، طنزپرداز ایرانی که پسرخالهٔ مادر وی بود، ازدواج کرد. این ازدواج در سال ۱۳۳۴ به جدایی انجامید. حاصل این ازدواج، یک پسر به نام کامیار بود پسرش کامیار شاپور (زاده ۲۹ خرداد ۱۳۳۱ که در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ درگذشت. فروغ یک فرزند خوانده به نام حسین منصوری دارد.

عکس کودکی و بزرگسالی کامیار و عکس پرویز شاپور همسر و پسر فروغ

پرویز شاپور همسر فروغ فرخزاد کیست

رابطه عاشقانه ابراهیم گلستان و فروغ

فروغ با مجموعه‌های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. سپس آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی، و همکاری با او، موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد.

آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی، و همکاری با او موجب تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و در نتیجه تحول فکری و ادبی در فروغ شد. نامهٔ منتشرشدهٔ فروغ برای ابراهیم گلستان نشانگر وجود رابطه عاشقانه بین این دو است.

ابراهیم گلستان در مصاحبه‌ای با سعید کمالی دهقان از روزنامه گاردین در بهمن سال ۱۳۹۵ – پنجاه سال پس از درگذشت فروغ – گفت که رابطه او با فروغ دوطرفه بوده‌ است.

عکس ابراهیم گلستان و فروغ

رابطه عاشقانه و عکس های ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد

مسافرت به اروپا

شاعر تولدی دوباره پس از جدایی از همسرش شاپور، روانه اروپا شد و در این دوره زبان ایتالیایی، فرانسه و آلمانی را آموخت.

ورود به سینما

در سال ۱۳۳۷ سینما توجه فروغ را جلب می‌کند؛ و در این مسیر با ابراهیم گلستان آشنا می‌شود و این آشنایی مسیر زندگی فروغ را تغییر می‌دهد. این دو چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۱ فیلم خانه سیاه است را در آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز می‌سازند.فیلم خانه سیاه برنده جایزه نخست جشنواره اوبر هاوزن شد.

دانلود عکس های با کیفیت فروغ شاعر

علت خودکشی فروغ فرخزاد

در میان سال‌های ۱۳۴۲–۴۳ فروغ دست به خودکشی زد. او یک جعبه قرص گاردنال خورد ولی خدمتکارش در هنگام غروب متوجه شد و او را به بیمارستان البرز برد و جانش را نجات داد.

تاریخ درگذشت و علت مرگ فروغ فرخزاد

فروغ در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ هنگام رانندگی خودروی جیپ ابراهیم گلستان،در مسیر بین دروس و قلهک خیابان لقمان‌الدوله ادهم (شهید کماسایی فعلی) چهارراه مرودشت (شهید سوری امروزی) درگذشت.

به گفته ابراهیم گلستان فروغ قرار بود برای امور فنی فیلمی را به استودیو من ببرد. تصادف در مسیر برگشت و در صد متری استودیو اتفاق می‌افتد. مستخدمی که همراه فروغ بوده گلستان را خبر می‌کند و او را به بیمارستان هدایت که در بیست متری استودیو بود می‌برند اما به این علت که او بیمه کارگری ندارد در آن بیمارستان پذیرفته نمی‌شود و در نهایت او را به بیمارستان رضا پهلوی (بیمارستان شهدای تجریش) می‌برند که در آن بیمارستان فروغ فوت می‌کند.

عکس مزار فروغ

مراسم تشییع و خاکسپاری در گورستان ظهیرالدوله

روز چهارشنبه ۲۶ بهمن جسد او را در امامزاده اسماعیل (زرگنده) شستشو دادند و با حضور خانواده اش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپردند. صادق چوبک، ابوالقاسم انجوی شیرازی، جلال آل‌احمد، مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، بهرام بیضایی، نجف دریابندری، احمدرضا احمدی و بسیاری دیگر از هنرمندان و نویسندگان در این مراسم حاضر بودند.

سه مستند جام جان، اوج موج و سرد سبز دربارهٔ فروغ

ناصر صفاریان در سال ۱۳۸۱ سه فیلم مستند با نام‌های جام جان، اوج موج و سرد سبز دربارهٔ فروغ ساخت که در آن با افراد زیادی همچون کاوه گلستان، بهرام بیضایی، فریدون مشیری، امیرمسعود فرخزاد (برادر فروغ)، مادر فروغ و کسان دیگری گفت‌وگو شده‌است. همچنین در این فیلم عکس‌های منتشر نشده بسیاری از فروغ به نمایش گذاشته شده‌است.

غادة السمان، شاعر مشهور سوری، گفته «معتقد است از فروغ در اشعارش الهام گرفته‌است»

عکس محل تصادف فروغ

محل تصادف و عکس جسد فروغ فرخزاد

آثار و اشعار فروغ

۱۳۳۱ – اسیر، شامل ۴۳ شعر
۱۳۳۵ – دیوار، شامل ۲۵ قطعه شعر
۱۳۳۶ – عصیان، شامل ۱۷ شعر
۱۳۴۱ – تولدی دیگر، شامل ۳۵ شعر
۱۳۴۲ – ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، شامل ۷ شعر

نظرات