بیوگرافی و عکس های حسن ریاحی سازنده سرود ملی ایران

0

بیوگرافی و عکس های حسن ریاحی سازنده سرود ملی ایران

بیوگرافی حسن ریاحی

“حسن ریاحی”، یکی از آهنگسازان برجسته و چهره ماندگار موسیقی ایران است در ادامه با زندگینامه و سوابق موسیقی و آثار و آهنگ ها و خانواده و بیوگرافی و عکس های حسن ریاحی و همسر و فرزندانش آشنا شوید

حسن ریاحی با نام شناسنامه ای (بهمن ریاحی) آهنگساز، موسیقی دان ایرانی در ۲۲ بهمن ۱۳۲۳ در شیراز شد

بیوگرافی حسن ریاحی (آهنگساز) پیشکسوت و همسرش + زندگینامه و معرفی آثار و عکس ها

خانواده

دکتر حسن ریاحی در خانواده‌ای اهل هنر در تهران دیده به جهان گشود. او از کودکی نزد پدر فراگیری پیانو را آغاز کرد.

وی مدتی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از بازگشت به ایران در واحد موسیقی سازمان صدا و سیما مشغول به کار شد و هم‌اکنون مدیر گروه موسیقی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است.

همسر و فرزندان حسن ریاحی

از زندگی خصوصی و شخصی و همسر و فرزندان این چهره اطلاعاتی در دست نیست

بیوگرافی و عکس های حسن ریاحی سازنده سرود ملی ایران

سوابق هنری

موسیقی را از کودکی توسط پدرش آموخت و سپس وارد هنرستان موسیقی شد. از جمله آثار این آهنگساز مطرح، آلبومی با نام «بوی بهار» نیز دارد که در آن آهنگهایی چون «بوی بهار» (آب زنید راه را…) مدرس و … به چشم می‌خورد.

او چهره ماندگار موسیقی، آهنگساز ایرانی، رئیس هیئت داوران جشنواره موسیقی فجر، مدیر سابق مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما و مدیر گروه موسیقی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران است. سبک موسیقی وی موسیقی کلاسیک است و ساز تخصصی اش پیانو و ویلن است

تحصیلات حسن ریاحی

در سن ۱۲ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد و با ساز تخصصی ویلن فارغ‌التحصیل گردید

جهت تکمیل تحصیلات به آمریکا رفت. در سال ۱۳۵۶ کارشناسی ارشد موسیقی را از دانشگاه تمپل و کمبز فیلادلفیای آمریکا دریافت کرد و در سال ۱۳۶۱ موفق به دریافت مدرک دکترای موسیقی از همان دانشگاه شد.

زندگینامه حسن ریاحی آهنگساز و موسیقی دان ایرانی

شهرت با ساخت سرود ملی جمهوری اسلامی ایران

بیشترین شهرت این چهره به علت ساخت سرود ملی فعلی ایران است. او همچنین بنیانگذار انجمن آهنگسازان جوان صدا و سیما نیز می باشد

سرود ملی فعلی ایران از ساخته‌های او است که چند سال بعد٬ انتقاداتی در مورد کپی برداری وی از سرود ملی کره جنوبی در تدوین سرود ملی ایران در دوران جمهوری اسلامی مطرح شد.

تدریس موسیقی

استاد ریاحی در اوایل دهه پنجاه به نوازندگی تخصصی ویلن در گروه هنر‌های دانشگاه شیراز مشغول بود و چند سالی در این شهر، از جمله در دانشکده ادبیات وعلوم شیراز به تدریس موسیقی پرداخت.

آثار موسیقی و افتخارات حسن ریاحی

آهنگساز سریال آتش بدون دود

وی آهنگسازی و تنظیم موسیقی متن سریال آتش بدون دود زنده یاد نادر ابراهیمی را در قبل از انقلاب بر عهده داشت بعد از انقلاب هم موسیقی متن سریال‌هایی چون شهید مدرس و فیلم صدای صحرا را نوشت و اجرا کرد.

در کارنامه کاری ریاحی ساخت بیش از ۵۰ قطعه و سرود و تصنیف درباره موضوعات مختلفی چون محیط زیست، ایثار، جنگ، شهادت و… وجود دارد که عمده این آثار از سوی ارکستر صدا و سیما اجرا شده‌اند

حسن ریاحی

ماجرای کپی سرود ملی ایران از سرود ملی کره جنوبی

شایعه شباهت بیش از حد سرود ملی ایران به سرود ملی کشور کره‌جنوبی، در اوایل جام جهانی برزیل از سوی عده‌ای روزنامه‌نگار در فضای مجازی مطرح شد. به مرور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و حالا دیگر یکی از بحث‌های جدی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

دکتر «حسن ریاحی» آهنگساز سرود ملی جمهوری اسلامی ایران درباره صحبت‌های عنوان شده اعتقاد دارد: ‌«ساختن سرود ملی اصولاً کار راحتی نیست.

من مجبور بودم که یکی از دستگاه‌های موسیقی ایران را برای این سرود انتخاب کنم. چون به‌هرحال این سرود، سرود رسمی ایران بود و داشتن مؤلفه‌های ایرانی جزو اصول اولیه‌ای بود که باید در ساخت آن رعایت می‌شد. فاصله شروع سرود را از پیش‌درآمد دستگاه ماهور استفاده کردم. دستگاهی که یکی از دستگاه‌های باستانی موسیقی ایرانی است و بارها در آثار مختلف از آن استفاده شده است. بخشی از سرود نیز که فرود دارد را از گوشه «می گلی» استفاده کردم. کار با ارکستراسیون‌اش ساخته شد و اینکه می‌گویند سرود ملی شبیه سرود ملی کشور کره جنوبی است را من درک نمی‌کنم.»

سوابق اجرایی حسن ریاحی

از جمله سوابق اجرایی حسن ریاحی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• معاون و مدیر هنری تالار رودکی (وحدت)

• رئیس هنرستان آواز رودکی

• عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

• مدیر پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری

• سر دبیر مجله موسیقی (دوره سوم)

• مدیر کل مرکز موسیقی صدا و سیما

• ریاست گروه موسیقی دانشکده صدا و سیما

• ریاست انجمن آهنگسازان جوان صدا و سیما

• مدیر دفتر تحقیقات مرکز موسیقی صدا و سیما

و …

نظرات