بیوگرافی و عکس های نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی + علت درگذشت

1

“نیره احتشام رضوی″، همسر (شهید نواب صفوی) متولد ۱۳۱۲ در مشهد بود. در ادمه با زندگی شخصی و سوابق و زندگینامه و فرزندان و بیوگرافی کامل همسر شهید نواب صفوی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

بیوگرافی نیره احتشام رضوی همسر (شهید نواب صفوی) +فرزندان و ماجرای درگذشت

بیوگرافی نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی کیست؟

حاجیه خانم (نیره سادات احتشام رضوی) متولد ۱۳۱۲ در مشهد بود که در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ بر اثر بیماری درگذشت .مراسم تشییع و خاکسپاری همسر شهید نواب صفوی متعاقبا اعلام میشود.

علت فوت نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی

مرحومه نیرالسادات نواب احتشام رضوی بعد از ظهر شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ به دیدار اجداد بزرگوار و مبارزش پیوست.

خانواده و شجره نامه

نیرالسادات نواب احتشام رضوی فرزند سید علیرضا نواب احتشام رضوی، از رهبران انقلاب خراسان در سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهر شاد (مشهور به قیام گوهرشاد) بود که در آن قیام مجروح و تهران منتقل و شهیدش کردند و جزو نوابین و بزرگان شهر بودند.

ازدواج نیره احتشام رضوی با شهید نواب صفوی

نیره اعظم نواب احتشام رضوی در سن ۱۴ سالگی با نواب صفوی ۲۴ ساله ازدواج می کند. ۹ سال زندگی مشترک با شهید نواب صفوی داشت و حاصل این ازدواج سه فرزند دختر به نام های زهرا و فاطمه و صدیقه می باشد و در زمان شهادت و اعدام همسرش، پنج ماهه باردار بوده است

بیوگرافی و عکس های نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی + علت درگذشت

چگونگی آشنایی و ازدواج

همسر شهید نواب‌صفوی: شهید نواب مصاحبه ایشان را در روزنامه می‌خواند و پرس‌وجو می‌کند تا ایشان را پیدا کند. نام پدر من هم نواب‌احتشام بود. این سخنان و مصاحبه در واقع باعث این می‌شود که ما به شهید نواب صفوی برسیم.

شهید نواب صفوی به لحاظ هوش سرشاری که داشتند در برخی مقاطع، ۳ کلاس را در یک کلاس می‌خواندند. ایشان در ۱۵سالگی دیپلم هنرستان صنعتی ایران ـ آلمان را از مدرسه دارالفنون گرفتند.

فرزندان ما فاطمه و زهرا و صدیقه هستند. زهرا هنگام شهادت پدرش دوسال‌ونیمه بود؛ سومی هم که صدیقه بود ۴‌ماه بعد از شهادت نواب‌صفوی به دنیا آمد؛ یعنی در زمان شهادت نواب، من صدیقه را پنج‌ماهه باردار بودم.

فرزندان شهید نواب صفوی

سال ۱۳۲۹ که فاطمه فرزند اول شهید نواب صفوی به دنیا می آید و دو سال بعد زهرا و صدیقه نیز ۴ ماه بعد از شهادت پدر متولد میشود.

فاطمه نواب صفوی دختر ارشد شهید نواب صفوی عکاس جنگی است و دامادش ماجد موسی فلسطینی است.

فرزندان شهید نواب صفوی کجا هستند

همچنین بخوانید: بیوگرافی و عکس های شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش + زندگینامه

دیدار آخر با همسر

دیدار آخر با شهید نواب صفوی دو روز پیش از اعدام بوده، که همسرش میگوید: نیره جان من را حلال کن، من شما و فرزندانم را به دست خدا می سپارم که بهترین حامی است که همسر شهید نواب متقابلا می گوید من پیش مرگ شما بشوم، بعد از اعدام نیز پیکر را شبانه تحویل گرفته و در سحرگاه دفن می کنند.

حسام نواب صفوی بازیگر نقش شهید نواب صفوی در معماه شاه

آقای حسام نواب صفوی تمایل زیادی داشت که نقش شهید را بازی کند، تمایل همسر شهید بر بازیگران جواد هاشمی و اشکان خطیبی بود ولی به واسطه این که آقای نواب صفوی از وکلای مومن، معتقد و اهل ایمان بودند خانواده پذیرفتند که این نقش را ایفا کنند.

ازدواج مجدد همسر شهید نواب صفوی

همسر شهید نواب صفوی بعد از شهادت همسرش با پسر عمه اش، یکی از بستگان پدری خویش ازدواج کرد و فرزندانش به ایشان دایی‌جان می‌گفتند. ایشان هم به خاطر اینکه این سه دختر فرزندان نواب صفوی بودند خیلی به آنها احترام می‌گذاشتند.

علت فوت نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی چه بود؟

سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی که بود؟

سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال ۱۳۰۳ شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانی آباد تهران به دنیا آمد

این شهید از طرف مادر به سادات درچه اصفهان منتسب و از طرف پدر میرلوحی است.

شهید نواب پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت ‏اللَّه سیدابوالحسن اصفهانی جهت مبارزه با کجروی‏‌های کسروی به ایران آمد و با تشکیل “جمعیت فداییان اسلام” به مبارزه با بدخواهان و بداندیشان پرداخت. ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‏‌آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‏های سیاسی این جمعیت می‏‌باشد.

زندگینامه نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی

سرانجام به همراه سه تن از هم رزمانش به نام‏های خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی در صبحگاه ۲۷ دی ۱۳۳۴ تیرباران شد

پیکر شهید نواب صفوی ابتدا در روستای مسگرآباد تدفین شد اما بعداً با اجازه مرحوم آیت‌الله‌ مرعشی نجفی و با اقامه مجدد نماز میت توسط این مرجع عالیقدر، به قم منتقل و در قبرستان وادی‌السلام این شهر خاکسپاری شد.

منبع: گردآوری شده در مجله اینترنتی حرف تازه

1 دیدگاه در “بیوگرافی و عکس های نیره احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی + علت درگذشت

  1. عوام گفت:
    3
    1

    مجتبی میرلوحی

نظرات