معماری داخلی خانه های دوبلکس

0

خانه های دوبلکس از دیرباز به عنوان خانه هایی لوکس و مختص افراد ثروتمند شناخته می شدند. اما امروزه اجرای نقشه ساختمان دوبلکس تنها مختص زمین های متراژ بالا نیست و دوبلکس کردن خانه حتی راه حلی برای استفاده حداکثری از زمین های کوچک به شمار می رود.در ادامه درباره نقش پله در خانه های دوبلکس ونورپردازی آنها و همچنین چند نکته در خصوص معماری داخلی خانه های دوبلکس با شما هستیم.

 خانه دوبلکس

نقشه ساختمان دوبلکس

همانطور که اشاره شد هر زمینی با هر متراژی که داشته باشید طراحی نقشه ساختمان دوبلکس امکان پذیر است. درهر صورت برای طراحی معماری داخلی خانه های دوبلکس استاندارد های متنوعی باید در نظر گرفته شود؛ تا هم زیبایی فضا به حداکثر برسد و هم سهولت کاربری بخش های گوناگون منزل تضمین شود.

خانه دوبلکس

تفکیک و عرصه بندی فضا در ساختمان های دوبلکس

آنچه در ساختمان های دوبلکس و طراحی دکوراسیون داخلی خانه های دوبلکس حائزاهمیت است عرصه بندی عمومی و خصوصی ساختمان است. طبقه همکف ساختمان های دوبلکس به عرصه عمومی اختصاص می یابد که شامل سالن پذیرایی ، خواب مهمان ،آشپزخانه ، مطبخ ، نهارخوری و پله فوق العاده شیکی که ارتباط عرصه عمومی را با طبقه فوقانی برقرار می کند. طبقه دوم، به عرصه خصوصی اختصاص می یابد که شامل اتاق خواب ها، سرویس بهداشتی، پنتری که همان آبدارخانه است، سرویس حمام و بالکن های رو به بیرون که اساس ساختمان های دوبلکس است.open بین طبقه همکف و اول که بنا به سلیقه درخواست کننده می تواند باز یا بسته باشد.البته که اگر از لحاظ بصری بتوانیم بین طبقات همکف و اول ارتباط بصری برقرار کنیم ،ساختمان  با ابهت تری خواهیم داشت.

نقش راه پله در معماری داخلی خانه های دوبلکس

راه پله به نوعی مهم ترین عنصر خانه های چند طبقه محسوب می شود. محل قرار گیری، ابعاد و شکل راه پله هر کدام به نوع خود در طراحی داخلی خانه موثر هستند. برای طراحی راه پله دوبلکس باید به همه بخش های داخلی خانه توجه داشت. برقراری ارتباط بین معماری راه پله و سایر بخش های خانه های دوبلکس بسیار مهم است.

فرم های پله در ساختمان های دوبلکس متفاوت است اگر بخواهیم بر زیبایی پله تاکید کنیم بهترین پیشنهاد ، پله دو طرفه است. پله دو طرفه از طرفین یا وسط پله به سمت بالا حرکت می کند و در پاگرد پله به سمت معکوس بر می گردد. اصطلاحا به این پله ها پله هندی هم می گویند.

در صورتی که بخواهیم حجم کمتری از فضای داخلی به پله اختصاص یابد می توانید از پله های حلزونی استفاده کنید.محل قرار گیری این گونه پله ها معمولا در گوشه ساختمان است و کمترین حجم فضا را اشغال می کند.

خانه دوبلکس

البته توجه داشته باشید اگر معماری داخلی دیوارها منحنی باشد، راه پله های گرد و دایره ای هماهنگی چشم نوازی پدید می آورند و راه پله هایی با فرم شکسته توصیه نمی شوند. و یا در خانه هایی که معماری داخلی آن ها شامل خطوط صاف و شکسته هستند، پلکان های صاف هماهنگی بیشتری خواهند داشت.

استاندارد سازی ابعاد پلکان

استاندارد سازی ابعاد پلکان در خانه های دوبلکس امری تخصصی است و ایجاب می کند که ارتفاع پله ها مقدار معینی داشته باشد و عرض پلکان از یک اندازه مشخص کم تر نشود. اما مسئله افزایش عرض پلکان، بیشتر جنبه زیبایی شناختی دارد. عریض بودن راه پله ها می تواند خانه را لوکس تر و شیک تر نشان دهد. البته پلکان های دایره ای، در صورت داشتن عرض بالا، فضای زیادی از خانه را اشغال می کنند و با توجه به این که فضای زیر پلکان را چندان نمی توان مورد استفاده قرار داد، این بخش از خانه فضای پرت محسوب خواهد شد.

متریال به کار رفته در پله های دوبلکس

متریال به کار برده شده در راه پله ها باید با سایر بخش ها سنخیت داشته باشد. در صورتی که تمایل دارید خانه تان مدرن و لوکس به نظر برسد استفاده از راه پله های شیشه ای یا فلزی و یا ترکیبی از این دو، گزینه مناسبی است. در صورت استفاده از این متریال در راه پله، در خانه هایی که فضای طبقه بالا از پایین هم پیداست می توان پاگرد های طبقه بالایی و دیوار محافظ کف طبقه بالا را شیشه ای انتخاب کرد. این کار جذابیت بصری خارق العاده ای در ظاهر خانه خواهد داشت.

محل قرار گیری پله دوبلکس

برای انتخاب محل قرار گیری پلکان در خانه های دوبلکس یک سناریوی قدیمی اما همچنان پرطرفدار، بنا ساختن آن در لابی خانه است. لابی که معمولا درب ورودی منزل نیز به همان جا باز می شود. این امر به لحاظ استاندارد طراحی داخلی، مزیت های گوناگونی دارد و مناسب دکوراسیون های کلاسیک و اشرافی است. اما بنا ساختن پلکان در گوشه ای از اتاق پذیرایی نیز راه مناسب است که می تواند معماری دو طبقه خانه را به هم پیوند زند و خانه را یکپارچه و صمیمانه تر نشان دهد.

خانه دوبلکس

چند نکته در خصوص معماری داخلی خانه های دوبلکس

در چنین خانه هایی که چندان بزرگ نیست با استفاده از ساختمان دوبلکس می توانید از فضایی دو برابر خانه های یک طبقه برخوردار شوند. معماری داخلی خانه های دوبلکس حول یک هدف اساسی بنا می شود و آن هم جدا کردن فضای عمومی از خصوصی که علاوه بر زیبایی ظاهری، کاربری فضاها نیز تفکیک شده است. دیگر اینکه با استفاده از این سبک می توانید خانه ای دلباز و در عین حال جادار داشته باشید.البته هزینه نیز موضوع دیگری است که در مبحث معماری داخلی خانه های دوبلکس باید در نظر گرفت. معمولا پیاده سازی معماری های کلاسیک و پر زرق و برق هزینه بالاتری نسبت به دکوراسیون های مدرن دارد. علاوه بر این موضوع متریال های به کار رفته در معماری های مدرن، سبک، ساده و ایمن می باشند.

داشتن سقف بلند، ویژگی خانه های لوکس است. در صورتی که معماری داخلی خانه های دوبلکس طوری طراحی شود که بخشی از سقف طبقه پایین باز بوده و از پاگرد طبقه بالا قابل دیدن باشد، ارتفاع سقف در این مناطق از خانه تقریبا دو برابر حالت عادی خواهد بود و فضایی دلباز و چشمگیر فراهم خواهد شد. البته در خانه های دوبلکس با متراژ پایین از آن جایی که طراح مجبور است از کل زمین طبقه بالا نیز استفاده کند، این کار امکان پذیر نخواهد بود و معمولا در چنین مواردی فضای داخل خانه به نوعی دو طبقه مجزا تفکیک می شود که به وسیله راه پله به هم متصل هستند.

نورپردازی در خانه های دوبلکـس

نقش نورپردازی در دیده شدن طراحی و معماری داخلی خانه های دوبلکس را نمی توان نادیده گرفت. در خانه های دوبلکس، با توجه به وسعت فضا، نورپردازی اصولی و درست نقاط مختلف خانه نقش بسیار مهمی در ظاهر خانه خواهد داشت. بخش های کم نور خانه به خوبی در معرض دید قرار نمی گیرند و همین امر هم می تواند رفاه افراد در منزل را کاهش دهد و هم حجم خانه را کوچک تر نشان دهد. بنابراین استفاده از نور کافی و پخش استاندارد آن در فضا ،در معماری داخلی موثر خواهد بود.

خانه معمار یک سایت تخصصی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. جهت ارتباط مستقیم با ما می توانید با شماره ۹۱۰۱۴۵۲۵۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

 

نظرات