حکم شرعی رحم اجاره ای (رحم کرایه ای) در اسلام

0

آیا اجاره رحم و اهدای رحم در اسلام جایز است؟ حکم شرعی رحم اجاره ای در اسلام چیست؟ در ادامه فتوای چند عالم دینی و مرجع تقلید و همچنین رهبر انقلاب را درباره حکم شرعی رحم اجاره ای و اهدای رحم در شرع مقدس اسلام را میخوانید

حکم شرعی رحم اجاره ای (رحم کرایه ای) در اسلام + فتوای علما درباره اهدای رحم

حکم شرعی رحم اجاره ای در اسلام

ناباروری یکی از مشکلاتی است گاهی خانواده ها و زوج های جوان را درگیر خود میکند و یکی از راه های درمان ناباروری استفاده از رحم اجاره ای است که به دو صورت انجام می شود.

در روش اول که به آن لقاح مصنوعی می گویند، نطفه مرد و تخمک زن خودش را در خارج از رحم بارور و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آن را به رحم زن دیگری تزریق می کنند.

و در روش دوم نطفه مرد را در رحم غیر همسرش تزریق کرده و از تخمک زن دیگری استفاده می کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند شود. حال فتوا و نظر علما را در این باره بخوانید:

آیا استفاده از رحم اجاره ای در اسلام جایز است؟

مراجع تقلید متفاوت، نظریات گوناگونی درباره استفاده از رحم جایگزین دارند، بنابراین حکم شرعی بر اساس مرجع تقلید هر فرد متفاوت خواهد بود. اگرچه مشاورین حقوقی در مراکز ناباروری اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار زوجین قرار می دهند. فتوای برخی از مراجع تقلید به صورت زیر می باشد:

فتوای حضرت آیت اله خامنه ای رهبر انقلاب درباره اهدای رحم

حضرت آیت اله العظمی خامنه ای: استفاده از رحم اجاره ای فی نفسه ایرادی ندارد اما باید از انجام اعمال حرام از قبیل نگاه کردن و لمس کردن اجتناب شود.

آیت اله العظمی مکارم شیرازی:

آیت اله العظمی مکارم شیرازی: اگر نطفه زن و شوهری در خارج از رحم تشکیل شود و در رحم فرد دیگری قرار داده شود فی نفسه اشکالی ندارد. از آنجایی که ممکن است لمس یا نگاه به نامحرم بوجود آید، در شرایط ضروری استفاده از رحم جایگزین امکان پذیر خواهد بود.

نظر و فتوای علما درباره اهدای رحم

رحم اجاره ای یا اهدای رحم نوعی بارداری است که در آن، مادر جایگزین جنین را حمل می کند و به پدر و مادری که به دلایل مشکلات پزشکی توان فرزندآوری را ندارند، تحویل می دهد.

این مسئله موجب نظرات مختلفی بین علمای اسلامی شده است. برخی رحم اجاره ای یا اهدای رحم را مجاز می دانند ولی برخی دیگر اعتقاد دارند رحم اجاره ای یا اهدای رحم غیر قانونی و غیر شرعی است.

برخی علمای دین اعتقاد دارند که رحم اجاره ای یا اهدای رحم سنتی، که در آن مادر جایگزین بصورت مصنوعی و آزمایشگاهی با اسپرم پدر باردار می شود، مجاز نیست، زیرا مادر جایگزین مادر بیولوژیکی جنین بوده و همه مسئولیت ها و حقوق مادر را در خصوص نوزاد خواهد داشت.

درصورتی که بعد از پایان پروسه رحم اجاره ای یا اهدای رحم ، مادر جایگزین ازدواج کند و باردار شود، فرزندان او با فرزندانی که در روش رحم اجاره ای یا اهدای رحم به دنیا آمده اند، محرم خواهند بود.

نظر آیت الله سید صادق حسینی شیرازی

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليكم

جواب: جايز نيست مگر صاحب رحم در آن حال زوجه باشد و لو به عقد منقطع چنانچه شرائط جمع باشد.

۱۳/جمادى الآخرة/۱۴۳۱ هـ

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:
این کار فی نفسه اشکال ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

چنانچه ملازم با حرام از قبیل لمس و نظر نباشد فی نفسه مانعی ندارد.

 

نظرات