شرایط استفاده از رحم اجاره ای (اجاره رحم) و عوارض آن + نحوه بارداری و قیمت

0

رحم اجاره ای یا اجاره رحم چیست؟، آیا رحم اجاره ای (surrogacy) قانونی است، شرایط اهدای رحم، نمونه قرارداد رحم اهدایی برای بارداری چگونه تنظیم میشود، قیمت و هزینه رحم اجاره ای و هر آنچه که درباره اجاره و اهدای رحم میخواهید بدانید در اینجا بخوانید

شرایط استفاده از رحم اجاره ای (اجاره رحم) و عوارض آن + نحوه بارداری و قیمت

رحم اجاره ای یا اجاره رحم چیست

رحم اجاره ای یا رحم اهدایی ، به حالتی گفته میشود که یک خانم دارای تخمدان های سالمی دارد، اما بنا به دلایلی رحمی ندارد که جنین خود را در آن پرورش دهد و به روش های آزمایشگاهی فرد اهدا کننده رحم ،باردار می گردد و جنین را تا زمان تولد حمل می کند تا فرزندش به دنیا بیاید.

زوجین وقتی به سراغ روش درمانی رحم اهدایی می روند که با روش های معمول بارداری نمی توانند بچه دار شوند یا حاملگی برای مادر خطرناک یا کشنده است.

شرایط استفاده

شرایط پزشکی که استفاده از روش درمانی رحم اهدایی را ضروری می کند شامل موارد زیر است:

• اختلال ساختاری شدید رحم

• عفونت شدید و درمان نشده رحم

• برداشتن و خروج رحم یا هیسترکتومی

• سابقه IVF مکرر ناموفق

• سقط مکرر

• بیماری قلبی شدید

• سایر بیماری های پزشکی شدیدی که بارداری را غیر ممکن یا خطرناک می کند

نحوه بارداری از طریق رحم اجاره ای

در این کار تخمک زن بوسیله اسپرم همسرش توسط آی وی اف (IVF)، لقاح می شود و جنین در رحم مادرش قرار داده می شود. در این روش، نوزاد از نظر بیولوژیکی و ژنتیکی مشابه پدر و مادرش خواهد بود.

در نوع دیگر از اهدای رحم، تخمک مادر در محیط آزمایشگاهی به روش آی وی اف (IVF)، با اسپرم پدر لقاح می شود و جنین حاصل به دلیل اینکه مادر به دلایل پزشکی نمی تواند جنین را حمل کند، به رحم مادر جایگزین منتقل می گردد. مادر جایگزین هیچ ارتباط بیولوژیکی یا ژنتیکی با جنین نخواهد داشت.

نحوه بارداری از طریق اجاره رحم

قیمت رحم اجاره ای امسال

هر رحم اجاره‌ای معمولاً بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای زوج نابارور آب می‌خورد. البته این عدد گاهی در افرادی بالاتر هم می‌رود؛ مثلاً آن‌ها که در مطالبات‌شان حتی قد و وزن و سن و قیافه مادر جایگزین را شرط می‌کنند.

هزینه اجاره رحم برای افراد غیر ایرانی بین ۱۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار متغیر است. این هزینه به فاکتورهای مختلفی نظیر نوع روش مورد نیاز برای رحم کرایه ای، فرد اهداء کننده رحم جایگزین، انتظارات شما و شرکت تسهیلگرتان دارد.

کل هزینه ای است که زوجین باید پرداخت کنند. این هزینه شامل موارد زیر می شود:

• انجام امور حقوقی و قانونی

• آزمایشات باروری شامل غربالگری هورمونی و بیماری هایی نظیر بیماری های جنسی

• ارزیابی های روانشناسی

• هزینه IVF یا IUI و سایر هزینه های درمانی

مفاد قرارداد اجاره رحم

رحم اجاره ای موافقت نامه ای است که یک زن می پذیرد که باردار شود و یک فرزند متعلق به یک زوج دیگر را در رحم خود پرورش دهد.

دفاتر حقوقی متعددی در ایران هستند که می توانند در تنظیم این قرارداد حقوقی رحم اهدایی در ایران به شما کمک کنند.

ابتدا مطمئن شوید که شما و فرد اهداکننده رحم از نظر سلامتی غربالگری شده اید.

همچنین شما و فرد اهداکننده رحم باید از مصرف داروهایی که در زمان اخذ تخمک و نیز در طول بارداری منع مصرف دارند، مطلع شده اید، زیرا این داروها ممکن است باعث آسیب به جنین گردند.

سوالات شایع درباره اجاره کننده رحم و اهدا کننده رحم

چه زنانی می توانند داوطلب اهدای رحم یا رحم اجاره ای باشند؟

نکته مشترک در تمامی داوطلبین رحم کرایه ای سن آنهاست که باید بین ۲۱ تا ۴۰ سال داشته باشند

رحم کرایه ای از طریق تخمک اهدایی چیست؟

در این روش، مادر جایگزین جنینی را حمل می کند که از ترکیب تخمک اهدایی با اسپرم پدر حاصل شده است. در این روش، مادر به دلایل پزشکی قادر به تولید تخمک نیست. تخمک اهدایی با اسپرم پدر ترکیب می شود پس نوزاد، هیچ ارتباط بیولوژیکی و ژنتیکی با مادر و مادر جایگزین نخواهد داشت.

رحم اجاره ای یا اجاره رحم چیست

بارداری از طریق اسپرم اهدایی

این روش وقتی انجام می شود که پدر قادر به تولید اسپرم نیست. مادر جایگزین جنینی را حمل می کند که از ترکیب تخمک مادر و اسپرم اهدایی حاصل شده است. نوزاد حاصل از نظر ژنتیکی به مادر مرتبط است.

وقتی پدر قادر به تولید اسپرم نباشد و مادر قادر به تولید تخمک نباشد، مادر جایگزین یک جنین اهدایی را حمل می کند. در این روش، نوزاد هیچ ارتباط بیولوژیکی و ژنتیکی با والدین نخواهد داشت.

شرایط رحم اجاره ای:

شرایط رحم اهدایی برای خانم هایی که کاندید می باشند شامل موارد زیر است:

یکی از مهمترین شرایط سن است. کسانی که می خواهند از رحم جایگزین استفاده کنند باید دارای سن بالاتر از ۲۰ سال بوده و هنوز در سن یائسگی قرار نگرفته باشند؛

داشتن حداقل یک فرزند سالم برای کسانی که قرار است حامل جنین باشند یکی دیگر از شرایط می باشد؛

فرد حامل باید از نظر جسمی و روحی سالم باشد و سابقه هیچ گونه بیماری زمینه ای و یا مشکل در بارداری قبلی را نداشته باشد؛

یکی دیگر از شرایط رحم جایگزین پذیرش پدر و مادر ژنتیکی توسط فرد حامل در طی نه ماه دوران بارداری و همچنین مراقبت از جنین می باشد؛

عدم مصرف سیگار و الکل توسط فرد حامل یکی از شرایط مهم در انتخاب رحم میزبان می باشد.

مراحل استفاده از رحم میزبان:

انجام معاینات پزشکی: پدر و مادر ژنتیکی به همراه حامل، باید جهت انجام مشاوره به متخصصین ناباروری برای انجام بررسی های لازم از قبیل آزمایشات و سونوگرافی ها مراجعه نمایند.

ارزیابی های تکمیلی: گاهی حامل و والدین ژنتیکی برای انجام بررسی های تکمیلی باید به متخصص زنان و یا سایر متخصصان مربوطه مراجعه نمایند.

مشاوره ژنتیک: یکی از مراحل مهم در زمان استفاده از رحم اجاره ای، مشاوره ژنتیک والدین و فرد حامل می باشد.

امور حقوقی: یکی از مهمترین مسایل و نگرانی های والدین، مسائل حقوقی پس از تولد نوزاد می باشد، بنابراین انجام مشاوره حقوقی باید ها و نباید های موجود در زمان استفاده از رحم میزبان را برای والدین و حامل مشخص می نماید.

بررسی کمیته رحم اجاره ای: اصولا مراکز کمک باروری و ناباروری دارای کمیته ای جهت بررسی رحم جایگزین می باشند که در طی آن اقدامات درمانی و حقوقی انجام شده را ارزیابی می نمایند.

انجام روش های کمک باروری همچون آی وی اف: اگر فردی از تخمک خود جهت بارداری استفاده می نماید، تخمک ها پس از استفاده داروهای تحریک تخمدان، از طریق عمل پانکچر (تخمک گیری) از رحم خارج می شوند و در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از روش های کمک باروری مانند آی وی اف، جنین بدست آمده در رحم فرد حامل قرار می گیرد.

مراقبت های دوران بارداری: انجام مراقبت های دوران بارداری و غربالگری ها باید در طی نه ماه دوران بارداری انجام گیرد.

زایمان: انجام زایمان آخرین مرحله استفاده از رحم اجاره ای می باشد و پس از زایمان، امور حقوقی مربوطه انجام می گیرد و جنین به پدر و مادر ژنتیکی تحویل داده می شود.

نظرات