خطرات و علائم بیماری قارچ کاندیدا آریس + نحوه درمان

0

عفونت قارچی کاندیدا آریس چیست؟,خطرات و نحوه درمان قارچ کاندیدا آریس (Candida auris), قارچ کاندیدا آریس یک عفونت قارچی کشنده به نام  یک عامل بیماری زای کامل است که شیوع آن بعد از کرونا جهان را تهدید میکند. در ادامه عوارض و خطرات و نحوه درمان و همه چیز درباره آن را بخوانید.

خطرات و علائم بیماری قارچ کاندیدا آریس + نحوه درمان عفونت قارچی کاندیدا آریس

خطرات و علائم بیماری قارچ کاندیدا آریس چیست

دسته: قارچ‌های کیسه‌ای

نوع گونه : کاندیدا و ولگاریس

این نوع قارچ از معمولترین عامل عفونت قارچی در دنیای پزشکی محسوب می‌شود که بسیاری از گونه‌های آن جزو قارچ‌های هم‌سفره بی خطر یا اندوسیمبیون در بدن میزبان از جمله انسان می باشد.

از دیگر گونه‌های کمتر رایج کاندیدا می‌توان به کاندیدا گالابراتا، کاندیدا کروزه‌ای و کاندیدا تروپیکالیس اشاره کرد.

این وع قارچ را در آزمایشگاه، میتوان به صورت کولونی‌های سفیدرنگی با بوی مخمر، به راحتی مشاهده نمود.

این قارچ ،با ضعیف شدن قدرت دفاع مخاطی یا سیستم ایمنی بدن، موجب بیماری می شوند که از جمله می‌تواند موجب آفت و برفک دهان در انسان و دیگر جانداران گردد. از دیگر گونه‌های کمتر رایج کاندیدا می‌توان به کاندیدا گالابراتا، کاندیدا کروزه‌ای و کاندیدا تروپیکالیس اشاره کرد.

اگر فردی دارای نقص ایمنی و سیستم ایمنی بدنی ضعیفی باشد، گونه‌ای کاندیدا می‌تواند موجب بیماری‌های همستی در جریان خون گردد.

علت عفونت قارچی کاندیدا اریس

بیشترین خطر نفوذ به درون جریان خون است. در صورت داخل شدن کاندیدا به درون جریان خون بیماران، به ویژه بیماران بستری در بیمارستان، انتظار بیماری‌های سیستمیک همچون اندوکاردیت، دمل، ترومبوفلبیت و انواع عفونت‌های چشمی وجود خواهد داشت.

از آن جمله بیماری‌های متابولیسمی چون مرض قند یا بیماری‌های سیستم ایمنی. همچنین برخی از داروها چون آنتی‌بیوتیک‌ها یا کورتیکوستروئیدها اثر مناسبی در رشد این نوع قارچ دارند.

خطرات در بارداری

اگر چه استفاده از آنتی‌بیوتیک در روند رشد قارچ تأثیری ندارد، ولی با ایجاد تغییراتی در میزان قارچها و باکتریهای داخل روده، شرایط مناسبی برای افزایش این نوع قارچ ایجاد می‌کند. همچنین تغییر سیستم هورمونی بدن، نیز در تکثیر و رشد قارچ تأثیرگذار است. از اینرو غالباً خانم‌های باردار به بیماری‌های قارچی مبتلا می‌شوند.

عفونت‌های قارچی واژینال واژینیت و عفونت واژن خانم‌ها بسیار شایع است که حدود یک سوم زن‌ها در طول عمر خود حداقل یک بار به آن مبتلا می‌شوند

قارچ کاندیدا آریس چیست, ماجرای شیوع بیماری قارچ کاندیدا آریس

خطر شیوع بیماری کاندیدا آریس

کارشناسان سلامت در آمریکا معتقدند که همه گیری بعدی ممکن است شیوع یک قارچ کشنده باشد.

به عقیده این کارشناسان، همه گیری بعدی می تواند یک عفونت قارچی کشنده به نام کاندیدا آریس” (Candida auris) باشد که یک عامل “بیماری زای کامل” توصیف شده است.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، این قارچ می تواند کشنده باشد بویژه اگر به جریان خون نفوذ کند که معمولا از طریق کاتتر یا لوله های دیگری که در بیمارستان و مراکز درمانی در بدن قرار می گیرند، اتفاق می افتد.

یوحنا رودز، متخصص اپیدمیولوژی از امپریال کالج لندن گفت: این عامل بیماری زا اولین بار در سال ۲۰۰۹ شناسایی شد و تقریبا در برابر داروهای ضد قارچ نفوذناپذیر است.

وی که به مقابله با شیوع بیماری کاندیدا آریس در سال ۲۰۱۶ در انگلیس کمک کرد، افزود: تنها مقاومت قارچ در برابر داروها نیست که آن را ویژه می سازد. یکی از مواردی که این بیماری را بسیار ترسناک می سازد این واقعیت است که می تواند برای مدت طولانی روی سطوح باقی بماند و در برابر داروها مقاومت کند.

به گفته کارشناسان، تولید سلاح های موثر در برابر عوامل بیماری زا همچون کاندیدا آریس پیش از اینکه به بیماری همه گیر بعدی تبدیل شود، بسیار مهم است.

محققان تاکید کردند: لازم است برای انجام تحقیقات در این رابطه و کسب آمادگی برای مقابله با تمامی انواع پاتوژن ها سرمایه گذاری کرد.

نظرات