FBS در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده FBS قند خون

0

FBS، در آزمایش خون به معنی قند خون ناشتا می باشد. FBS در آزمایش قند خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش قند خون چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش FBS، سطوح مختلف قند خون و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر FBS در قند خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

FBS در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده FBS قند خون

 

FBS در آزمایش خون چیست؟

FBS مخفف کلمه ی Fastinf Blood Sugar به معنای میزان قند خون ناشتا است. این آزمایش به درخواست پزشک مربوطه به منظور غربالگری و تشخیص دیابت و پیش دیابت و پایش (monitoring) افراد دیابتی و یا افراد هایپوگلیسمیک انجام می شود. این آزمایش معمولا بعنوان یک چکاپ روتین برای تمامی افراد به خصوص افراد بیشتر از ۴۵ سال، افرادی که عوامل خطر یا علایم ابتلا به دیابت دارند و خانم های باردار انجام می شود.

 

قند خون چیست؟ سطوح مختلف آن چگونه است؟

قند خون یا گلوکز، قند اصلی موجود در خون است. بدن گلوکز را از مواد غذایی که می‌خوریم دریافت می‌کند. این قند یک منبع انرژی مهم برای بدن است و مواد مغذی برای اندام‌های بدن، عضلات و سیستم عصبی را فراهم می‌کند. جذب، ذخیره سازی و تولید گلوکز توسط فرآیندهای پیچیده‌ای که در روده کوچک، کبد و پانکراس رخ می‌دهد، به طور مداوم تنظیم می‌شود.

قند خون چیست؟

گلوکز پس از اینکه فرد کربوهیدرات می‌خورد، وارد جریان خون می‌شود. سیستم غدد درون ریز با استفاده از پانکراس کمک می‌کنند تا سطوح گلوکز خون در حد معمول باشد. پانکراس هورمون انسولین تولید می‌کند و پس از اینکه فرد پروتئین یا کربوهیدرات مصرف کند آن را به خون ترشح می‌کند.

روش اندازه گیری قند خون

انسولین گلوکز اضافی را به شکل گلیکوژن در کبد ذخیره می‌کند. همچنین پانکراس یک هورمون به نام گلوکاگون تولید می‌کند که عمل آن عکس انسولین است، یعنی در صورت نیاز قند خون را افزایش می‌دهد.وقتی بدن به قند خون بیشتری نیاز دارد، گلوکاگون به کبد پیام می‌فرستد تا کبد گلیکوژن را به گلوکز تبدیل کند و آن را به داخل جریان خون آزاد کند. این فرایند گلیکوژنولیز نامیده می‌شود. در واقع انسولین و گلوکاگون باهم عمل می‌کنند تا سطح گلوکز خون در حد متعادل باقی بماند.

 

نحوه انجام تست FBS آزمایش خون

این آزمایش در خانه نیز امکان پذیر است، البته نحوه انجام آزمایش fbs در آزمایشگاه راحت‌تر است و تنها به ۱۲ ساعت ناشتا بودن نیاز دارد. توجه داشته باشید قبل از انجام این تست نیاز به رعایت شرایط ناشتایی است یعنی حداقل بین ۸ الی ۱۰ ساعت قبل از انجام این آزمایش از خوردن و آشامیدن پرهیز شود، ولی نوشیدن آب اشکالی ندارد.

 

تفسیر روان FBS آزمایش قند خون

در روش HBA۱C در صورتی که قند خون کمتر از ۵٫۷ درصد باشد شما سالم هستید و درصورتی که بالای ۶٫۵ درصد باشد مبتلا به دیابت می‌باشید. اما برای فاصله‌ی ۵٫۷ الی ۶٫۵ درصد در معرض دیابت هستید و باید احتیاط لازم را انجام دهید تا سطح خونتان پایین بیاید. با این حال مشورت با پزشکتان هم فراموش نشود.

تفسیر FBS آزمایش قند خون

در مورد آزمایش قند خون در خانه و یا fbs به دو نکته توجه کنید که سطح قند خون در صبح و به صورت ناشتا در حالت نرمال باید بین ۸۰ الی ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) باشد به عبارتی میزان نرمال fbs همان ۸۰ الی ۱۳۰ mg/dl می‌باشد و اگر دو ساعت بعد از غذا تست را انجام داده اید باید میزان نرمال قند خون غیر ناشتا شما در حالت نرمال زیر ۱۸۰ mg/dl باشد. در غیر این صورت به پزشکتان مراجعه کنیدتا گزارش کار fbs را برایتان تفسیر کند.

 

میزان قند خون طبیعی

عدد قند خون نشان دهنده پیشرفت بیماری و نوع بیماری است، اگر عدد قند خون فرد پایین تر از ۱۰۰ باشد فرد به دیابت مبتلا نیست و میزان قند خون طبیعی است؛ اگر بین ۱۰۰ الی ۱۲۶ باشد پیش دیابت است و آنها مستعد ابتلا به بیماری دیابت در آینده هستند، قند خون بالای ۱۳۰ مبتلا به نوع دیابت یک است و فرد باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرد.

قند خون طبیعی

افرادی که علائم غیر عادی در بدن خود دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند وبعد از تشخیص اینکه قند خون آنان حالت ثابت ندارد، میزان قند خون آن ها باید مرتب کنترل شود؛ همچنین می توانند دستگاه قندخون تهیه کرده و در منزل، به طور مرتب میزان قند خون خود را بررسی کنند . سالمندان باید در رژیم غذایی خود از غذاهای سبک و کم کالری استفاده کنند.

نظرات