اعمال و مستحبات و ادعیه و کراهت های روز تاسوعا

0

اعمال و مستحبات و ادعیه و کراهت های روز تاسوعا

اعمال روز تاسوعا ماه محرم و آشنایی با مستحبات و ادعیه و کراهت های روز تاسوعا و متن دعا و فضائل و حکم روزه در روز تاسوعا را در این بخش از مجله حرف تازه به مناسبت فرا رسیدن روز تاسوعای حسینی امسال میخوانید

اعمال روز تاسوعا و آشنایی با مستحبات و ادعیه و کراهت های روز تاسوعا

اعمال روز تاسوعا و آشنایی با مستحبات و ادعیه و کراهت های روز تاسوعا

روزه داری در ماه محرم از جایگاهی بالایی برخوردار بوده اما مستحب است و متقیان می‌توانند تا روز هشتم محرم روزه بگیرند، اما روز نهم و دهم محرم حکم روزه مکروه است.

پیامبر اکرم(ص) در خصوص روزه در ماه محرم می‌فرمایند: هرکس در ابتدای ماه محرم روزه بگیرد خداوند خواسته هایش را برآورده می‌کند همانگونه که حضرت ذکریا روزه و نماز بجا آورد و خداوند خواسته ایشان را برآورده کرد همچنین در ماه محرم دادن اطعام و نذری به نیازمندان ثواب بسیاری دارد.

شریعتی تبار پیرامون دیگر اعمالی که می‌توان در ماه محرم بجا آورد بیان کرد: در این ماه توجه به حادثه بزرگ کربلا همواره مطرح بوده و اعمالی نیز برای آن بیان شده است، محزون بودن در این ماه و به یاد «سید الشهداء(ع)» بودن به ویژه در تاسوعا و عاشورا بسیار سفارش شده است.

وی تصریح کرد: «امام رضا (ع)» در باره محزون بودن پدر گرامیشان می‌فرمایند: در ماه محرم پدرم موسی بن جعفر (ع) هرگز شاد و خندان دیده نمی‌شد و هر چه زمان به سمت عاشورا و تاسوعا نزدیک می‌شد پدرم غمگین‌تر بودند این بخاطر ظلمی بود که بر خاندان «ائمه معصومین(ع)» گذشته بود.

کراهت ها و حکم روزه در روز تاسوعا

روز تاسوعا به روز نهم ماه محرم گفته میشود که برخی اعمال و دعاها ذکر شده که فضیلت بسبار دارد، اما برخی اعمال نیز ، انجام دادنشان در تاسوعای حسینی که روز مناسبتی حضرت عباس ع نیز هست، کراهت دارد. با ما همراه باشید

علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده و بهتر آن است كه روز نهم و دهم را روزه ندارد زيرا كه بنى اميه اين دو روز را براى بركت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مى‏ داشتند و احاديث بسيار در فضيلت اين دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول صلى الله عليه و آله بسته‏ اند و از طريق اهل بيت عليهم السلام احاديث بسيار در مذمت روزه اين دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است‏

روز نهم محرم، روز تاسوعا است. از حضرت صادق علیه السلام روایت است که فرمود تاسوعا روزی بود که جناب امام حسین علیه السلام و اصحابش را در کربلا محاصره کردند و سپاه شام بر قتال آن حضرت اجتماع کردند و ابن مرجانه و عمر سعد خوشحال شدند به سبب کثرت سپاه و بسیاری لشکر که برای آنها جمع شده بود و جناب امام حسین علیه السلام و اصحابش را ضعیف شمردند و یقین کردند که یاوری از برای آن حضرت نخواهد آمد و اهل عراق او را مدد نخواهند نمود. پس فرمود پدرم فداى آن ضعیف غریب

اعمال و مستحبات روز تاسوعا

اگر كسى را توفيق شامل حال شود در اين شب در كربلا باشد و زيارت امام حسين عليه السلام كند و بيتوته نزد آن جناب نمايد تا صبح خدا او را محشور فرمايد آلوده به خون امام حسين عليه السلام در جمله شهدا با آن حضرت.

خواندن زیارت عاشورا که از که از زبان «امام باقر (ع)» بیان شده است در روزهای نزدیک به تاسوعا و عاشورا ثواب بسیار فراوانی دارد و در بین دعا‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره مورد تاکید بسیار قرار داشته است.

منابع: باشگاه خبرنگران و اهل بیت

نظرات