آشنایی با واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

0

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد به نام ChAdOx1 nCoV-19 در دو مرحله آزمایش موفقیت آمیز بوده و بی خطر به نظر می رسد و قادر به ایجاد پاسخ ایمنی است. در ادامه مشخصات کامل و عملکرد و زمان عرضه واکسن ضد کرونا را در مجله حرف تازه میخوانید.

مشخصات کامل و عملکرد واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد ChAdOx1 nCoV-19

مشخصات واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

آزمایشات این واکسن که با شرکت ۱،۰۷۷ نفر صورت گرفته نشان می دهد تزریق این واکسن باعث تولید آنتی بادی و سلول های T در بدن شرکت کنندگان شده که می توانند با ویروس کرونا مقابله کنند. انگلیس از همین حالا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است و البته این واکسن نخستین محصول نیست و در آمریکا و چین نیز دستاوردهای مشابهی حاصل و منتشر شده است.

ماموریت و روش کار واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، فقط تقویت سیستم ایمنی بدن نیست بلکه با شبیه سازی ویروس کرونا، بدن را تربیت می کند تا روش مبارزه با ویروس را بیاموزد.

گفتنی است که نتایج آزمایش به طرز امیدوارکننده ای نشان داد که تزریق آن باعث تولید پادتن بیشتر و افزایش تعداد نگهبانان ایمنی بدن یعنی گلبول های سفید خون با سلول یا لنفوسیت T (تی) که نوعی گلبول سفید است و نقش تعیین کننده ای در دستگاه ایمنی بدن با کنترل و هدایت دستگاه ایمنی به ویژه در سازگاری آن با محیط ایفا می‌کند. این سلول‌ها به فعال شدن سایر سلول‌های ایمنی با آزاد شدن سیتوکین سلول‌های T کمک می‌کنند.

 

عملکرد واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد که ChAdOx1 nCoV-19 نام دارد با سرعتی بی سابقه در حال تولید است.

این واکسن از ویروسی ساخته شده که از نظر ژنتیکی مهندسی شده و در شامپانزه ها باعث ابتلا به سرماخوردگی می شود.

اصلاحات زیادی روی این ویروس صورت گرفته، بنابراین قادر به ایجاد عفونت در انسان نیست و طوری دستکاری شده که به ویروس کرونا شبیه شود.

دانشمندان این کار را با انتقال دستورالعمل های ژنتیکی «پروتئین گل میخی» ویروس کرونا – یعنی همان بخشی در ساختار ویروس کرونا که از آن برای ورود به سلول های ما استفاده می کند – به واکسنی که در حال ساخت آن هستند، انجام دادند.

تربیت سیستم ایمنی بدن، ماموریت واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد است. این واکسن در واقع، سیستم ایمنی را به مختصاتی از عنصر مهاجم (ویروس) و تاکتیک حمله آن، شرطی می کند و رفتارشناسانه تر عمل می کند.

آشنایی با مشخصات و عملکرد واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

 

 

نتایج آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

نتایج آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد گرچه تا به اینجا بسیار امیدوارکننده بوده اما هدف اصلی کسب اطمینان از بی خطر بودن واکسن برای انجام واکسیناسیون گسترده است.

این تحقیق هنوز نشان نمی دهد که آیا واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد می تواند جلوی بیمار شدن افراد را بگیرد یا حتی شدت بیماری را کمتر کند.

در مرحله ی بعدی آزمایش بیشتر از ۱۰ هزار نفر در انگلیس در این تحقیق شرکت خواهند کرد.

با این حال این آزمایش در کشورهای دیگری هم انجام خواهد شد چون میزان شیوع ویروس کرونا در انگلیس آنقدری نیست که مؤثر بودن واکسن مشخص شود.

این آزمایش با شرکت ۳۰۰ هزار نفر در آمریکا، ۲ هزار نفر در آفریقای جنوبی و ۵ هزار نفر در برزیل هم صورت خواهد گرفت.

یک مرحله ی دیگر به نام «آزمایش چالشی» هم وجود دارد که در آن افراد به عمد به ویروس کرونا آلوده می شوند. گرچه به دلیل کمبودهایی که هنوز در خصوص درمان این بیماری با آن ها رو به رو هستیم، نگرانی هایی از جنبه ی اخلاقی در این خصوص وجود دارد.

زمان عرضه واکسن ضد کرونای آکسفورد

درصورت به تأیید رسیدن، این احتمال وجود دارد که واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد تا قبل از پایان سال میلادی جاری آماده شود، گرچه به صورت گسترده در دسترس نخواهد بود.

اولویت با نیروهای درمانی و کسانی است که به دلیل سن یا مشکلات پزشکی، با ریسک بالایی از جنبه ی ابتلا به ویروس کرونا رو به رو هستند.

واکسن های در حال آزمایش دنیا

همین الان که گزارش پیش رو را می خوانید ۱۲۴ واکسن کرونا در سرتاسر جهان، مراحل آزمایش و تولید را طی می کند که ۱۰ مورد آنها به مرحله آزمایش انسانی رسیده اما واکسن دانشگاه آکسفورد تاکنون به یک هزار و ۷۷ نفر تزریق شده و نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است؛ به طوری که رسانه های انگلیسی می گویند دولت انگلیس پیشاپیش صد میلیون دُز از این واکسن را سفارش داده است.

نظرات