آیا داروی رانیتیدین سرطان زا است؟ + جزئیات

0

ساعاتی پیش خبری مبنی بر سرطان زا بودن داروی رانیتدین منتشر شده است. گفته می شود مصرف این دارو به شدت خطرناک است. این داروی که محبوبیت بالایی در آمریکا و ایران دارد. حالا قرار شده از تمامی بازارهای جهانی حذف شود. در ادامه به بررسی دقیق خبر سرطان زا بودن رانیتیدین می پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا داروی رانیتیدین سرطان زا است؟ + جزئیات

 

آیا داروی رانیتیدین سرطان زا است؟

به گزارش “حرف تازه” به نقل از پیام ایران، طبق اعلام اداره غذا و دارو (FDA)، از ابتدای ماه آوریل (۱۳ فروردین) همه شکل‌های داروی رانیتیدین (زانتاک)، به‌دلیل احتمال آلودگی به ماده خطرناک و سرطان‌زای ان-نیتروزو-دی-‌متیل-‌آمین (NDMA)، باید از بازار جمع‌آوری شود. مطالعات نشان می‌دهد مقدار این ماده با گذشت زمان و نگهداری دارو در دماهای بالاتر، بیشتر می‌شود.

مصرف رانیتیدین

مصرف کنندگان باید مصرف هر نوع فرآورده رانیتیدین OTC که در حال مصرف هستند با دستور پزشک معالج خود جایگزین کنند. بنابراین هیچ‌یک از انواع رانیتیدین موجود در بازار بی‌خطر نیست و به همه بیماران توصیه می‌شود از مصرف این دارو به هر شکل اکیدا خودداری کنند.

عوارض مصرف رانیتیدین

تا به امروز، آزمایش FDA ، NDMA را در محصولات مورد استفاده برای درمان مشابه مانند فاموتیدین (پپسید) ، سایمتیدین (تاگامت) ، استروسول (نکسیوم) ، لانسوپرازول (Prevacid) یا امپرازول (Prilosec) پیدا نکرده است. بیماران می‌توانند با مشورت با پزشک خود، از داروهای مشابه مانند فاموتیدین، سایمتیدین، امپرازول، و … استفاده کنند، چون بررسی‌های اداره غذا و دارو نشان می‌دهد که این داروها فاقد NDMA هستند.

 

 

جمع آوری رانیتیدین از بازار جهانی

سازمان غذا و داروی آمریکا در نامه‌هایی به شرکت‌های سازنده رانتیدین خواسته است محصولاتشان را از بازار خارج کنند و از مصرف‌کنندگان هم خواسته است که مصرف قرص‌ها یا اشکال مایع این دارو را متوقف کنند، باقیمانده دارویشان به درستی دوربیندازند و دیگر این دارو را نخرند. این بدان معنی است که محصولات رانیتیدین برای نسخه های جدید یا موجود یا استفاده بدون نسخه (OTC) در ایالات متحده در دسترس نخواهد بود.

 

وضعیت رانیتیدین در ایران

به گزارش “حرف تازه” به نقل از ایرنا، آبان سال گذشته، کیانوش جهانپور درباره موضوع مطرح شده درباره سرطان‌زا بودن برخی از انواع داروی رانیتیدین که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام شده، افزود: اگر مشکلی در زمینه این داروها وجود داشته باشد، به محض مشاهده ریکال دارو انجام می‌شود.

دکتر کیانوش جهانپور

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو حدود یک ماه پیش در این زمینه به شرکت‌های تولیدکننده داروی رانیتیدین هشدار لازم را داده است و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد. سازمان غذا و دارو در ۷ مهر ماه ۱۳۹۸ نامه‌ای به شرکت‌های داروسازی تولید کننده رانیتیدین ابلاغ کرد که بر اساس آن شرکت‌ها باید نمونه‌ای از داروی خود را به سازمان غذا و دارو ارسال کنند.

 

نظرات