موارد مصرف و عوارض داروی رانیتیدین

0

رانیتیدین چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان زخمهاي فعال دوازدهه يا زخم هاي فعال و خوش خيم معده ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه رانیتیدین پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی رانیتیدین

 

رانیتیدین چیست؟

رانیتیدین یا Ranitidine یک داروی بدون نسخه یا تجویزی است که بیشتر ما آن را می‌شناسیم و به شکل قرص، شربت و ژل استفاده می شود. این دارو یک مسدودکنندهٔ H۲ (هیستامین-۲) است که میزان اسید تولیدشده توسط معده را کاهش می‌دهد و رانیتیدین بدون نسخه برای پیشگیری و تسکین سوزش سر دل مرتبط با مصرف اسید و ترش کردن معده تأیید شده است.

ساختار

اين دارو در درمان مشكلاتي همچون زخم هاي معده و دوازدهه، بازگشت اسيد از معده به مري و گلو(رفلاكس یا به اصطلاح ترش کردن) و احساس سوزش در معده تا گلو، سوء هاضمه مي تواند كمك كننده باشد.

 

نکات پیش از مصرف رانیتیدین

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف رانیتیدین، درصورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری پورفیری

انتظار نمیرود که رانیتیدین به جنین آسیب برساند. درصورتی که باردار هستید و یا قصد دارید باردار شوید پزشک را در جریان بگذارید. رانیتیدین میتواند وارد شیر مادر شود. اگر به نوزاد خود شیر میدهید بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید.

قرص های جوشان رانیتیدین میتوانند حاوی فنیل آلانین باشند. اگر به بیماری فنیل کتونوری مبتلا هستید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

موارد مصرف

 

موارد مصرف

رانيتيدين در درمان كوتاه مدت زخمهاي فعال دوازدهه يا زخم هاي فعال و خوش خيم معده، (در مقادير كم براي پيشگيري از عود زخم دوازدهه مصرف مي شود)، حالات مرضي ترشح بيش از حد اسيد معده مانند سندروم زولينگر- اليسون، برگشت محتويات معده به مري و ساير مواردي كه كاهش اسيد معده براي آن مفيد است مانند جراحي در دستگاه گوارش، مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

نحوه مصرف

رانیتیدین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. از مصرف بیش از اندازه و مدت زمان توصیه شده توسط پزشک پرهیز کنید. از جویدن، شکستن یا خرد کردن قرص های جوشان رانیتیدین خودداری کنید و اجازه ندهید که دارو روی زبانتان حل شود. گرانول های رانیتیدین پیش از مصرف باید تقریبا با ۲۰۰ میلی لیتر آب مخلوط شوند. رانیتیدین را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و تابش نور نگهداری کنید.

عوارض مصرف رانیتیدین

 

عوارض پس از مصرف

عوارض اين دارو بيشتر شامل اسهال يا يبوست، سرگيجه يا سردرد و نفخ شكم است.

 

عوارض جانبی

  • درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس، سرفه همراه با خلط سبز یا زرد رنگ.
  • سهولت در کبود شدن یا خونریزی، ضعف غیر معمول.
  • ضربان قلب سریع یا کند.
  • بروز مشکل در بینایی.
  • تب، گلودرد، سردرد، جوش های پوستی (راش)، پوسته پوسته شدن و تاول زدن پوست.
  • حالت تهوع، معده درد، تب خفیف، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی پوست و چشم ها.

 

تداخلات دارویی

جذب اين دارو در حضور آنتي اسيد ها كاهش مي يابد. اگر از تریازولام استفاده میکنید پیش از مصرف رانیتیدین با پزشک مشورت کنید. ممکن است قادر به استفاده از رانیتیدین نباشید و یا لازم باشد تا در طول درمان تحت آزمایش های پزشکی قرار گیرد. همچنین ممکن است در طول مصرف این دارو ها نیاز به تنظیم مرتب دوز دارو ها توسط پزشک باشد.

نظرات