قوه قهریه به زبان ساده چیست و در چه موارد و شرایطی استفاده میشود؟

0

محمدحسین قربانی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: اگر مردم در خانه نمانند از قوه قهریه استفاده می کنیم.حال شاید برایتان سوال شود که قوه قهریه یعنی چه و این اقدام چه خواهد بود؟ در مجله حرف تازه معنی و مفهوم قوه قهره به زبان ساده بیان مرور میکنیم.

قوه قهریه به زبان ساده چیست و در چه موارد و شرایطی استفاده میشود؟

معنی قوه قهریه به زبان ساده

قوه قهریه یا فورس ماژور به قراردادی است که از حقوق فرانسه به حقوق ما آمده است در واقع بیانگر شرایطی است که در اثر آن تعهدات قراردادی به هر دلیل خارجی که در اختیار طرفین نیست معلق می‌شوند و انجام داده نمی‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز در داخل کشور، و معلق شدن برخی امور ، آیا می‌توان ویروس کرونا را از موارد قوه قهریه یا فورس ماژور دانست؟

فورس ماژور یا قوه قهریه به حالتی گفته می‌شود که در اثر حادثه طبیعی به دلیل عدم مهار نیروهای طبیعی اتفاق می‌افتد تعهدات افراد در قرارداد و روابط قراردادیشان معلق می‌شود که شامل چند نکته مهم است که از جمله:

• عدم پیش‌بینی حادثه و اتفاق طبیعی
• عدم مهار و توانایی در کنترل و دفع آن
• حادثه و اتفاق طبیعی که خارج از اراده طرفین است
ناگفته نماند که در صورت استفاده از آن نمی‌توان از شخص متعهد به دلیل نقض تعهدات وی در حالت فورس ماژور طلب خسارت یا وجه التزام کرد.

اگر مردم در خانه نمانند از قوه قهریه استفاده می کنیم

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان بهترین مبارزه با کرونا و درمان استراحت کردن در خانه است، گفت: ۲۰۰ تخت در مهمانسرای المپیک رشت برای پشتیبانی از بیمارستان های رشت تجهیز شده و برای گذراندن دوران نقاهت بیماران ترخیص شده مورد استفاده قرار گیرد.

محمدحسین قربانی گفت: ما به تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای تامین تجهیزات بیمارستانی و اقلام بهداشتی در گیلان نیاز داریم و تاکنون ۲۲ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته و ۲۸ میلیارد تومان هم تا روز دوشنبه تخصیص خواهد یافت.

قوه قهریه به زبان ساده چیست و در چه موارد و شرایطی استفاده میشود؟

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با اشاره به راه اندازی بیمارستان سیار به ظرفیت ۱۲۰ تخت در مجاورت بیمارستان رازی رشت به همت سپاه، افزود: این بیمارستان سیار از امروز آمادگی پذیرش بیماران کرونا ویروس را دارد. مقدمات راه اندازی بیمارستان صحرایی در محدوده سایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان واقع در جاده لاکان فراهم شده و در صورت نیازی ضروری در مدت ۴۸ ساعت قابلیت اجرا و پذیرش بیمار را دارد.

وی با اشاره به اختصاص مهمانسرای المپیک رشت برای بیماران بهبود یافته، گفت: ۲۰۰ تخت در مهمانسرای المپیک رشت برای پشتیبانی از بیمارستان های رشت تجهیز شده و برای گذراندن دوران نقاحت بیماران ترخیص شده مورد استفاده قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بیمارستان های جدید لنگرود و تالش هر کدام با ۲۰۰ تخت، از روز سه شنبه هفته جاری تجهیز و راه اندازی می شوند.

قربانی با بیان اینکه بهترین مبارزه با کرونا و درمان استراحت کردن در خانه است، گفت: اگر افرادی به توصیه ها و هشدارها مبنی بر ماندن در خانه و اجتناب از تردد در اماکن عمومی توجه نکنند از ساعت ۲۴ یکشنبه، ۱۸ اسفند از قوه قهریه برای برخورد با این افراد استفاده می شود.

قوه قهریه شامل چه مواردی میشود؟

اگر حادثه ای رخ دهد و نتوان آن را به هیچکدام از طرفین نسبت داد و در اثر کوتاهی در وظایف طرفین قرارداد باشد و قابل پیش بینی هم نبوده و در محدوده خارج از توان متعهد بوده ، جزء قوه قهریه خواهد بود ، چون دفع آن در توان هیچکدام از طرفین نبوده است .

اثبات فورس ماژور به عهده متعهد است و وی است که باید ثابت کند یک عامل خارجی و قهری علت انجام ندادن تعهدات وی بوده است و در صورت اثبات ، دادن خسارت بر عهده ی او نخواهد بود ، اما در مواردی متعهد در قرارداد خطرات ناشی از قوه قهریه را می پذیرد و مسئولیت آن را پذیرا می شود و ریسک این خطر را در قرارداد بر عهده می گیرد  و از سوی دیگر ، در مواردی که علت خسارت دخالت ناچیزی از قوه قهریه باشد و علت کامل حادثه نباشد ، از میزان غرامت کاسته می شود.

فورس ماژور در اجرای حکم

در این اقدام اثرات زیر را بر تعهدات افراد و قرارداد می‌گذارد:

۱٫ یا این تعهدات با توافق طرفین کان لم یکن فرض می‌شوند و در واقع طرفین توافق می‌کنند که قرارداد فسخ شود.
۲٫ یا مهلت مناسبی برای متعهد درنظر گرفته می‌شود که در طی آن بتواند از حالت فورس خارج شده و به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.

نظرات