خواص دارویی و موارد مصرف گل بنفشه و روغن بنفشه و مضرات آن

0

خواص درمانی روغن بنفشه برای سلامتی و تسکین درد، رفع احتقان و مراقبت از پوست استفاده میشود و ما چگونگی استفاده از آن و داغ شدن بحث استفاده برای درمان کرونا و ویژگی و موارد مصرف و فواید و مضرات آن را در مجله حرف تازه بخوانید

ویژگی ها و مشخصات گل بنفشه

گل بنفشه یکی از گلهای زیبایی است که در رتگ های مختلف وجود دارد و معطر و به رنگ بنفش تیره و حدود ۲۰۰ گونه از بنفشه وجود دارد که همه‌ی آنها متعلق به خانواده‌ی بنفشگان هستند.
خاستگاه این گیاهان فرانسه، ایتالیا، چین و یونان هستند اما در حال حاضر در سراسر جهان کشت می‌شوند.

خواص دارویی و موارد مصرف گل بنفشه و روغن بنفشه و مضرات آن

موارد مصرف روغن بنفشه

بیشترین مصرف گل های بنفشه‌ برداشت‌شده در صنعت عطرسازی به‌کار می‌رود و مقداری از آن نیز به‌عنوان طعم‌دهنده در غذاها و محصولات قنادی استفاده می‌شود و روغن بنفشه از محصولات این گلهای زیبا می باشد

در درمان بی خوابی و رفع استرس و برای سلامت پوست و مو و تسکین درد و درمان بواسیر و خارس پوست و …مصرف میشود

نحوه ساخت روغن بنفشه

روغن بنفشه را از گل برگ ها و برگ های آن از طریق فرایندی به‌نام «استخراج حلّال» گرفته می‌شود.
در استخراج حلّال، قسمت‌های مختلف گیاه در یک مخزن سربسته که حاوی یک حلّال ارگانیک است، قرار داده می‌شود.
سپس بخش‌های گیاه به مایع تبدیل می‌شوند تا روغن یا عصاره‌ی آنها گرفته شود.
در آخر حلّال و سایر ناخالصی‌های موجود برداشته می‌شوند و آنچه به‌جای می‌ماند، روغن بنفشه نامیده می‌شود.

علت گرانی روغن بنفشه

بازده‌ی روغن بنفشه، بسیار پایین است. هر هزار کیلوگرم برگ بنفشه، فقط حدود یک کیلوگرم روغن بنفشه تولید خواهد کرد.
به این دلیل، قیمت روغن بنفشه کمی بالاست اما با وجود این، ارزش صرف هزینه را دارد، چون روغن بنفشه دارای خواص درمانی مفیدی است و ارزش دارویی بالایی برای درمان بیماری‌های مختلف دارد.

روغن بنفشه برای چی خوبه؟

خواص روغن بنفشه برای پوست

این روغن می‌تواند به رفع تعدادی از مشکلات پوستی کمک کند، چون روی پوست بسیار ملایم و ظریف عمل می‌کند و درنتیجه یک ماده‌ی عالی برای تسکین پوست‌های مشکل‌دار است. روغن بنفشه می‌تواند یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مختلف پوستی مانند آکنه و اگزما باشد و خواص مرطوب‌کنندگی‌اش آن را به یک ماده‌ی بسیار مؤثر برای پوست خشک تبدیل می‌کند.

این روغن به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش قادر است هرگونه قرمزی پوست، پوست تحریک‌شده یا ملتهب ناشی از آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی را التیام بخشد.
خواص ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی آن نیز به پاکسازی پوست و ازبین بردن باکتری‌های موجود روی آن کمک می‌کند. بنابراین این روغن برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات پوستی و گسترش آنها به سایر قسمت‌های صورت مفید است.

نحوه استفاده:

این روغن را به نسبت مساوی (۱:۱) با یک روغن حامل (مانند روغن بادام درختی، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا) رقیق کنید و آن را روی نواحی موردنظر بمالید.
همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قطره از روغن بنفشه را به محصولات مراقبت از پوست روزانه‌تان اضافه کنید.

روغن بنفشه برای بارداری و شیردهی

زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، قبل از استفاده از روغن‌های ضروری به‌عنوان یک روش درمانی، باید اول با پزشک‌شان مشورت کنند

مسکن و تسکین دهنده درد

روغن بنفشه حاوی ترکیبات ضدالتهابی است و یک درمان عالی و طبیعی برای درمان مشکلات مختلف ناشی از مفاصل سفت و دردناک و همچنین دردهای عضلانی مانند روماتیسم، آرتروز و نقرس است و درد و ناراحتی ناشی از چنین مشکلاتی را تسکین می‌دهد.

همچنین گردش خون به عضلات را بهبود ببخشد و برای درمان درد ناشی از سردرد و میگرن به‌کار رود و سرگیجه را نیز برطرف کند.

نحوه استفاده:

چند قطره از این روغن را به دستگاه بخور یا دیفیوزرتان اضافه کنید و آن را روی میز کنار تخت‌تان بگذارید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را به یک کاسه آب جوش اضافه و بخار خوشبویی را که از آن بیرون می‌آید، استنشاق کنید.

موارد مصرف روغن بنفشه

نحوه تسکین درد عضلات و مفاصل با بنفشه

چند قطره از این روغن را به یک وان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه درون وان بمانید.
روش دیگر: شما می‌توانید با مخلوط کردن ۴ قطره روغن بنفشه، ۳ قطره روغن اسطوخدوس و ۵۵ گرم از یک روغن حامل مانند روغن بادام شیرین، یک روغن ماساژ مخصوص درست کنید و ناحیه‌ی موردنظرتان را با آن ماساژ بدهید.

خواص آرامبخشی روغن بنفشه

این روغن مانند بسیاری از روغن‌های دیگر دارای خواص آرامش‌بخش و درمانی است که به ایجاد آرامش و تمدد اعصاب کمک می‌کند و بنابراین سلامت روحی را افزایش می‌دهد و از نکات مثبت آن ،برخلاف اکثر داروهای نسخه‌ای، اعتیادآور نیست و معمولا هیچ‌گونه عوارض جانبی منفی‌ای ایجاد نمی‌کند.

خواص ضد خارش گل بنفشه

به دلیل خاصیت ضدالهتابی در درمان جوش و آکنه مفید است و با ماساژ روغن بنفشه به سطح بدن می توان خارش آن را رفع کرد.

تقویت مو و رفع موخوره

از دیگر خواص نفشه برای مو، تقویت کننده موها، رفع موخوره، جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن آن نام برد.
البته بطور کل استعمال روغن بر روی مو‌های آسیب دیده از موخوره، موخوره را کامل درمان نمی‌کند، ولی از بدتر شدنش جلوگیری می‌کند.

 

خواص دارویی روغن بنفشه

درمان سرماخوردگی با روغن بنفشه

این روغن برای سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) مفید است و درد و مشکلات ناشی از این بیماری‌های آزاردهنده را کاهش بدهد.
روغن بنفشه دارای خواص ضداحتقان و خلط‌آور است؛ این بدان معناست که به شل کردن مخاط اضافی و خلط (بلغم) که در بینی و دستگاه تنفسی شما جا خوش کرده‌اند، کمک می‌کند. این امر برای رفع گرفتگی مفید است و باعث می‌شود که جریان هوا به‌صورت آزادانه و بدون مانع در داخل راه‌های تنفسی شما به حرکت درآید.

تقویت قوای جنسی

روغن بنفشه می‌تواند به درمان هرگونه اختلال و مشکل جنسی کمک کند، به‌خصوص اگر استرس علت اصلی بروز چنین اختلالاتی باشد. دلیلش این است که به ایجاد آرامش کمک می‌کند و باعث بهتر شدن روحیه‌ی شما می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند میل جنسی شما را افزایش بدهد.

نحوه مصرف:

برای این منظور فقط کافی است روغن بنفشه را با مخلوطی از سایر روغن‌ها در دیفیوزر بریزید تا عطر آن در اتاق‌ خواب‌تان پخش شود. به این ترتیب، احساسات جنسی و عاطفی شما نسبت به همسرتان برانگیخته خواهد شد و می‌توانید هرگونه مشکل جنسی خود یا همسرتان را برطرف کنید.

مضرات روغن بنفشه

روغن بنفشه برای نوزادان

درمانگران طب سنتی بر این باورند که روغن گل بنفشه یکی از واجب‌ترین داروهای گیاهی است که باید در وسایل هر نوزادی موجود باشد.

این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است،

استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دو آن‌ها می‌تواند در تسکین سوزش و بهبود التهاب ناحیه ران نوزاد تاثیر داشته باشد.

عطر گل بنفشه

بنفشه اغلب در ساخت عطر به‌کار می‌رود. معمولا روغن گل بنفشه، طرفداران بیشتری نسبت به روغن برگ بنفشه دارد. عطر روغن برگ بنفشه، خاکی با نُت سبز (گروه بویایی سبز) است. اما روغن گل بنفشه، عطر خوشبو و شیرین‌تری دارد. تقریبا تمام اسانس‌ها و روغن‌های بنفشه از برگ این گیاه ساخته می‌شود و گل آن معمولا بیشتر در صنعت عطرسازی به‌کار می‌رود. بهتر است در هنگام استفاده از روغن برگ بنفشه، آن را با یک روغن معطر دیگر مانند یاسمن یا گل سرخ مخلوط کنید.

بواسیر

روغن بنفشه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد می باشد که می تواند تورم رگ های خونی و بافت های متورم را کاهش دهد و به درمان بواسیر یا هموروئید کمک کند. شما می توانید روغن بنفشه را به صورت موضعی برای ماساژ استفاده کنید تا بواسیر را درمان کند.

مضرات روغن بنفشه

• روغن بنفشه، یک نوع روغن ملایم، غیرسمی و غیرحساسیت‌زاست اما مانند تمام روغن‌های ضروری دیگر نباید از آن به‌صورت داخلی استفاده کنید و قبل از استفاده‌ی موضعی روی نواحی موردنظر حتما باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.
• قبل از استفاده‌ی موضعی از این روغن حتما اول یک تست حساسیت پوستی (patch test) انجام بدهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.
• استفاده زیاد آن می تواند باعث بروز تهوع شود و باید از استفاده زیاد از حد آن به روی سطح بدن خودداری کرد.

نظرات