میزان امید به زندگی ایرانیان چقدر است؟

0

میزان امید به زندگی ایرانیان چقدر است؟

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نشان می دهد، شاخص « امید به زندگی » در مردم ایران طی ۴ دهه اخیر رشد خیره کننده داشته و ایران ۸۲ کشور را پشت سر گذاشت. رشد «امید به زندگی» هم در ایران طی ۴۰ سال اخیر از ۱۸۰ کشور دنیا بیشتر شد.

امید به زندگی ایرانیان

یکی از مهمترین شاخص های توسعه هر کشور که در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد هرساله اعلام می شود، شاخص امید به زندگی است که نشان میدهد، مردم هر کشور بر اساس میزان توسعه یافتگی آن کشور چند سال امید به زنده ماندن دارد.

بر اساس گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل، میزان امید به زندگی ایرانی ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۴ سال بوده که این رقم در آخرین گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۶ به بیش از ۷۵٫۶ سال رسیده است که رشد حدود ۲۲ سال را نشان می دهد.

بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه اخیر به لحاظ رشد امید به زندگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا بین حدود ۱۹۰ کشور بوده است، یعنی ۱۸۰ کشور از ایران عقب ترند. رتبه جهانی ایران در شاخص امید به زندگی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۴۳ بوده که این رتبه در حال حاضر به ۶۱ ارتقا یافته، به عبارتی ایران در این ۴ دهه از ۸۲ کشور دنیا پیشی گرفته است.

تازه ترین گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۶ هم نشان می دهد، طی سه دهه اخیر رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی از ۱۱۸ در سال ۱۹۹۰ به ۶۱ در سال ۲۰۱۵ میلادی ارتقا داشته که حاکی از رشد ۵۷ پله ای ایران در ۳۰ سال اخیر است.

بنابر گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، امید به زندگی ایرانی ها طی سه دهه گذشته از مردم کشورهایی همچون روسیه، ترکیه، عربستان سعودی، برزیل، کویت، رومانی، مجارستان، مصر، گرجستان، مالزی، اوکراین، ونزوئلا، بلغارستان، قزاقستان، ازبکستان، تونس، قرقیزستان، سریلانکا، سوریه، عراق، اردن، تایلند، صربستان و دهها کشور دیگر پیشی گرفته است.

همچنین طی سه دهه گذشته میزان رشد امید به زندگی در مردم ایران از مردم حدود ۱۷۰ کشور دنیا بیشتر بوده است.

منبع : تسنیم

شاخص میزان امید به زندگی چیست؟

امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است یا به عبارت دیگر هر عضوی از آن جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد. هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورهاست. امید زندگی زنان در همه جوامع چند سال (در کل جهان چهار و نیم سال) بیشتر از مردان است.

مطابق آمار سازمان ملل کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سویس و استرالیا به ترتیب در جهان مقام‌های اول را دارند که با حدود ۸۲ سال از میانگین جهانی ۲۲ درصد بالاتر است. کشورهای سوازیلند، موزامبیک، زیمبابوه، سیرالئون و لسوتو نیز به ترتیب در پایینترین رده قراردارند. امید زندگی در این کشورها حدود ۴۲ سال است که ۳۸ درصد کمتر از میانگین جهانی و نصف کشورهای بالای جدول است.

نظرات