راههای موثر درمان خانگی سرفه کودکان با داروهای گیاهی

0

راههای موثر درمان خانگی سرفه کودکان با داروهای گیاهی

سرفه کودکان در خواب مخصوصا هنگام شب بسیار مشاهده کنید و باعث ناآرامی و بی خوابی کودکان میشود در این بخش درمان خانگی سرفه کودکان را بیان میکنیم به میزان زیادی دیده می‌شود.

چرا سرفه میکنیم؟

سرفه یک عکس‌العمل فیزیولوژیکی و یک واکنش غیر ارادی در بدن به شمار می‌رود. بدن با یک بازدم شدید سعی می‌کند مخاط، گرد و غبار و دیگر ذرات را از طریق مجاری تنفسی و هوایی خارج کند.

یک کودک سالم دانش آموز و در سنین مدرسه که سابقه عفونت تنفسی نداشته باشد، ممکن است ۳۴ بار در روز سرفه کند.

سرفه کودکان

علل سرفه کردن

گیرنده‌های سرفه در امتداد مجاری تنفسی و هوایی از حنجره تا نایژه‌ها قرار گرفته‌اند. این گیرنده‌ها ممکن است توسط عوامل زیر تحریک شوند:

• عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله رینیت (التهاب مخاط بینی)، رینوفارنژیت، لارنژیت (التهاب حنجره) و آلرژی و سرماخوردگی
• فعالیت بالای نایژه
• آسم و آلرژی
• بیماری ریفلاکس معده و دستگاه گوارش

با این وجود سرفه کردن یکی از دلایل اصلی به شمار می‌رود که والدین را وادار می‌کند فرزند خود را برای ویزیت نزد پزشک متخصص اطفال ببرند، البته معمولاً هم این مراجعات نیازی به درمان‌های دارویی پیدا نمی‌کند.

روش درمان سرفه شبانه کودکان

زمانی که سرفه شبانه کودک برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، نگران کننده خواهد بود چرا که ممکن است نشان‌دهنده یک وضعیت جدی‌تر باشد.

این مسئله بر خواب و فعالیت‌های روزانه تأثیر منفی می‌گذارد و کیفیت زندگی کودک و والدین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این لحظه باید بدانید که با برخی از روش‌های خانگی توصیه شده، می‌توانید سرفه شبانه را تا حدی درمان کنید:

از محیط بسیار خشک اجتناب کنید

تأمین رطوبت در اتاق کودک ضروری است. دستگاه‌های رطوبت ساز و بخور‌ها در این مورد مفید هستند، ولی باید به طور کامل تمیز و پاکیزه شوند. اگر از سیستم گرمایش استفاده کنید، باید مطمئن شوید که گرما در حرارت بسیار بالا تنظیم نشده باشد و همچنین بهتر است یک ظرف آب را روی شوفاژ قرار دهید تا رطوبت هوا را تأمین کند.

به کاهش مخاط و خارج کردن آن کمک کنید

برای اینکه حجم مخاط بدن کودک را رقیق کنید تا بتواند به راحتی از بدن دفع شود، مهم است که بدن کودک از آب کافی برخوردار باشد. به سادگی می‌توانید مطمئن باشید که کودک شما در طول روز به میزان کافی آب بنوشد. همچنین می‌توانید ترکیباتی از آب نارگیل و آب‌میوه‌ها را برای او آماده کنید.

قرار دادن کودک در وضعیت نیمه نشسته

از آنجایی که وضعیت افقی در هنگام خواب سرفه‌ کودکان را بدتر می‌کند، به او کمک کنید در حالتی که نیمه نشسته است و به طور کاملاً افقی دراز نکشیده، بخوابد. می‌توانید قسمت بالایی تخت را کمی بالا ببرید و با قرار دادن کوسن و بالش در پشت کودک، به وضعیت بدنش شیب بدهید.

تنفس بینی

اگر مخاط بینی کودک خیلی غلیط است از ملول آب نمک که به صورت اسپری یا قطره است استفاده کنید. با وجود ناراحت کننده بودن استفاده آن ها برای کودک ولی بسیار موثرند.

همچنین می توانید سینه کودک بالاتر از ۲ سال را با مخلوط روغن اسانسی که دستورش را می دهیم ماساژ دهید:

۲ قطره روغن اسانس اکالیپتوس و ۱۰ قطره اسانس بخور و نصف لیوان روغن بادام شیرین ( ۱۰۰ میلی لیتر ) را مخلوط نموده در شیشه ای نگهداری کنید مقدار کمی را کف دست خود کشیده و روی سینه کودک ماساژ دهید تا از احتقان او کاسته شود.

سرفه کودکان

درمان سرفه کودکان با رفع خشکی گلو

اثر کاهش دهنده سرفه عسل ثابت شده است. می توانید یک قاشق چایخوری عسل را قبل از خواب یا زمانی که سرفه شروع شد را به تنهایی یا با شیر گرم به کودک بدهید.

یکی دیگر از داروهای خانگی سرفه شبانه کودک چند قاچ کردن پیاز سفید یا قرمز و ریختن عسل روی آن ها است. بعد از چند دقیقه پیاز آب انداخته با عسل مخلوط می شود. می توانید از این شربت هر روز به کودکتان بدهید.

یک راه موثر دیگر قرار دادن پیاز قاچ شده کنار تخت کودک است. پیاز غنی از پلی فنل ها و آنتی هیستامین های طبیعی است که باعث کاهش علایم آلرژی و التهاب می شود. اگر مقداری شکر روی پیاز بریزید ، بوی پیاز تمام اتاق را پر کرده و سرفه فرزندتان متوقف خواهد شد.

از خود درمانی پرهیز کنید

به طور کلی سرفه شبانه کودک به هیچ دارویی نیاز ندارد. اگر در این مورد شک دارید، با پزشک اطفال مشورت کنید. دارو‌هایی که بدون نسخه در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند، برای کودکان زیر دو سال منع مصرف دارند. این دارو‌ها حاوی کدئین، دکسترومتورفان یا کلوپراستین هستند که ممکن است عوارض جانبی مضری برای کودک به همراه داشته باشد.

توجه: بسیار رایج است که کودکان پس از شروع مهد کودک به دلیل عفونت تنفسی به سرفه دچار شوند. به گفته پزشکان، سرفه زمانی مزمن و حاد محسوب می‌شود که بیش از چهار هفته ادامه پیدا کرده باشد.

اگر کودک شما به سختی نفس می‌کشد و مشکل خواب دارد، بهتر است با پزشک اطفال مشورت کنید. پاک کردن مواد محرک محیطی مانند دود سیگار یا مواد تمیز کننده شیمیایی در خانه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نظرات