معرفی بهترین قرص و مسکنهای دندان درد

0

معرفی بهترین قرص و مسکنهای دندان درد

قرص های دندان درد : دندان درد یکی از دردهایی است که به دلیل شدت و تحریک عصب فرد را در برابر تحمل بسیار ضعیف می سازد و همین موجب مصرف بدون توجه انواع دارو و قرص های دندان درد میشود . متاسفانه بیمار برای ساکت شدن و درمان درد دندان بدون آنکه بداند دارویی را مصرف می کند که عوارض خطرناکی برای سایر اعضای بدنش خواهد داشت.

قرص های دندان درد

اگرچه به مراجعات دوره‌ای و معاینات منظم، افزایش بهداشت دهان و دندان‌ها، دندان‌دردهای غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی نسبت به گذشته دیگر کمتر برای مردم ممکن است پیش بیاید، اما دندان‌درد برای خیلی از مردم کماکان یک کابوس تلقی می‌شود. چه در وسط یک جلسه مهم کاری، چه شب هنگام در زمان خواب و چه در زمان صعود هواپیما، دندان‌درد ممکن است که ما را گرفتار کند.بیشتر مردم در مواقع دندان‌درد به سراغ قرص های دندان درد می‌روند.اما اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که چه داروهایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند و چه مسکن هایی برای آن ها مناسب است.

قرص های دندان درد

انواع قرص های دندان درد و عوارض آن

ایبوپروفن: ایبوپروفن (با نام‌های تجاری Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense) یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین قرص های دندان درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف صحیح می‌تواند دندان‌درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید. در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم در بازار دارویی ایران موجود است. و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلاً خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو…) می‌توانید آن را برای دندان‌درد خود استفاده کنید. فرم ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده است) جذب گوارشی راحت‌تری نسبت به قرص دارد.

قرص های دندان دردبهترین مسکن برای دندان درد

عوارض قرص ایبوپروفن شامل سردرد، سرگیجه، اضطراب، افزایش خطر حمله قلبی، خستگی‌ یا خواب‌‌آلودگی‌ شدید، درد یا سوزش‌ معده‌، تهوع‌ یا استفراغ‌، مدفوع‌ سیاه‌ و قیری‌، علایم‌ شدید آنفلوآنزا، افزایش‌ وزن‌، کبودی‌ یا خونریزی‌ غیرطبیعی‌، بثورات‌ جلدی‌ و زخم‌های‌ دهانی‌ می‌باشد.

استامینوفن: استامینوفن از داروهای مؤثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیابه عنوان مسکن معروف است هرچند که خاصیت ضددردی دارد ولی خاصیت ضد التهابی شناخته شده‌ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می‌شود. در خانم‌های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود. زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند مشکلات کبدی شدید ایجاد کند.

داروهای ترکیبی ضد درد مؤثر بر دندان‌درد: داروهای ترکیبی ضد درد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد مؤثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به فرم کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و … عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدئین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه‌ها قابل تهیه می‌باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان‌درد اثرات خوبی نشان‌داده‌اند ولی در مصرف آن‌ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب‌های دارو ممکن است افزایش یاشد.

قرص های دندان درد

آسپرین: در موارد غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان، آسپرین ساده داروی خوبی برای تسکین دندان‌درد است. آسپرین ضد درد و ضدالتهاب خوبی است و اثرات جانبی کمی دارد. در کودکان نباید برای دندان‌درد آسپرین تجویز شود. آسپرین تشکیل لخته را در خون به تأخیر می‌اندازد و در بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم‌های گوارشی دارند نباید استفاده شود.

ضددردهای مخدر: کدئین معروف‌ترین مسکن مخدر کدئین است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. ضد دردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آن‌ها بعنوان قرص های دندان درد توصیه نمی‌شود. در برخی کشورها ضد دردهای ترکیبی قوی تری حاوی مخدرهایی مانند اکسی‌کدون هم برای دندان‌درد تجویز می‌شود که در ایران این داروها فعلاً در دسترس برای تجویز دندان‌پزشکان نیست. ترامادول و مخدرهای صناعی از این دست برای دندان‌درد نباید استفاده شوند.این داروها پتانسیل وابستگی هم دارند.

قرص های دندان درد

قرص ناپروکسن (Naproxen) : یک مسکن و ضد التهاب است که به‌ خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و برای تسکین درد و به عنون قرص دندان درد استفاده می‌شود. تهوع، دردهای شکمی و خونریزی گوارشی از عوارض قرص ناپروکسن است. این دارو در کاهش درد ناشی از کشیدگی و کوبیدگی عضلات به دنبال فعالیت‌های شدید بدنی و ورزشی و همچنین کاهش دردهای استخوانی و دردهای بعد از جراحی کاربرد داشته و التهاب تاندون و درد و تورم ناشی از آن‌ها را می‌توان با ناپروکسن کاهش داد. توجه داشته باشید که ناپروکسن نباید در بارداری به خصوص سه ماهه سوم بارداری مصرف شود.

عوارض قرص ناپروکسن شامل اختلالات گوارشی، تهوع، استفراغ و دردهای شکمی و خونریزی گوارشی، بثورات جلدی، کهیر و آنژیواِدِم می‌باشد.

سایر داروهای ضد درد متفرقه: داروهایی مانند دیکلوفناک بصورت قرص یا شیاف به عنوان ضددرد برای تسکین درد دندان می‌توانند استفاده شوند ولی حقیقت این است که این داروها برتری بر داروهای معمول ندارند و دلیلی برای استفاده از این داروها در دندان درد نیست.(استفاده از فرم تزریقی دیکلوفناک توصیه نمی‌شود و موارد فلج متعاقب مصرف به نوع تزریقی نسبت داده شده است).ناپروکسن و بقیه داروهای این خانواده هم بر روی دندان درد موثرند ولی ایبوپروفن بهترین دارو در این رده است.برای یک دارو ممکن است نامهای مختلف وجود داشته باشد.مهم ماده موثره در دارو میباشد که معمولا در سه چهار خانواده بیشتر جای نمیگیرد.

بی‌حس کننده‌ها یا ضددردهای موضعی: قطره‌های صناعی یا گیاهی و افشانه‌ها(اسپری‌ها) روی دندان‌درد اثردارند ولی فقط مدت کوتاهی دندان‌درد را برطرف می‌کنند.معمولا جای داروهای خوراکی و تزریقی را نمی‌گیرند.به علاوه ممکن است ایجاد حساسیت موضعی،حالت سوختگی مانند یا زخم هم در ناحیه بکنند.ولی در مصرف چند باره،به مدت کمی می‌توانند درد را برطرف کنند.

قرص های دندان درد

آنتی‌بیوتیک‌ها و دندان درد: آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم اثری بر روی دندان‌درد ندارند. بعضی از کسانی که به دندان‌درد مبتلا هستند به خیال اینکه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است سرخود آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند. درحالی که مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی‌کند. در مواقع تورم و تب، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر ضد دردی ندارند.

مفنامیک اسید: معلوم نیست که دقیقاً چرا مفنامیک اسید به عنوان داروی مسکن برای دندان‌درد در میان عامه مردم مطرح شده است. قضیه این است که حتی متأسفانه برخی از داروخانه‌ها هم برای دندان‌درد به جای ایبوپروفن که داروی موثرتری برای تسکین دندان درد است مفنامیک اسید به عنوان مسکن می‌دهند. مفنامیک اسید و ایبوپروفن از یک خانواده هستند ولی اثر ایبوپروفن در تسکین دندان درد بهتر است و مفنامیک اسید بیشتر در دردهای قائدگی و میگرنی و … اندیکاسیون دارد.

عوارض قرص مفنامیک اسید شامل اسهال، درد معده، حالت تهوع و استفراغ، واکنش‌های پوستی، ضایعات پوستی، سردرد، سرگیجه، خستگی، بی‌خوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشم‌ها و اختلالات دید، بی‌اشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست و دیگر مشکلات گوارشی، اختلالات کبدی و مشکلات کلیوی (در موارد نادر)، کم‌خونی و کاهش میزان گلبول‌های قرمز می‌باشد.

کورتون‌ها: دگزامتازون و بتامتازون ازجمله داروهای کورتونی هستند که متأسفانه در کشور ما مصرف و حتی تجویز آن‌ها بیش‌ازحد لازم صورت می‌گیرد که برای سلامتی زیان‌بار است. برای دریافت کورتون از داروخانه نیاز به تجویز پزشک وجود دارد و فروش آن‌ها بدون نسخه ممنوع است. کورتون‌هایی مانند دگزامتازون در دندان‌های معمول نباید استفاده شوند. اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. این داروها اصلاً در خط اول و دوم تجویز توسط دندان‌پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی که ممکن است از آن‌ها برای تسکین دندان‌درد استفاده نشود.

این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

نظرات