داروی فلوکستین | موارد مصرف و عوارض قرص فلوکستین

0

داروی فلوکستین | موارد مصرف و عوارض قرص فلوکستین

فلوکستین داروی نام آشنا، کم عارضه و پرطرفدار در داروهای ضدافسردگی می باشد که در موارد متنوعی مانند پرخوری عصبی،افسردگی و وسواس اجباری تجویز می شود.

علت اصلی بروز افسردگی ناشناخته است اما هدف از درمان دارو همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی نظیر خلق پایین، بی حالی،نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ،اختلالات خواب و کاهش اشتها و…جهت رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد.

فلوکستین

 

فلوکستین چگونه عمل می کند؟

سلول های مغزی که نورون نام دارند،چندین نوع ماده ی شیمیایی را به عنوان پیام رسان در فضای بین سلولی آزاد می کنند تا نورون ها تحریک شوند و پیام عصبی منتقل گردد.این روند برای کنترل بسیاری از عملکردهای مغزی صورت می گیرد.

سروتونین یکی از این ترکیبات می باشد که پس از تحریک نورون ها توسط پمپ هایی به داخل سلول های عصبی بازگردانده می شود.

داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) كه فلوكستین یكی از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونین به داخل سلول ها منجر به باقی ماندن سروتونین در فضای بین سلولی در مغز و در نتیجه تحریك بیشتر سلول های عصبی می شوند.

در بیماری هایی نظیر افسردگی،پرخوری عصبی و وسواس،سطح سروتونین در مغز کاهش می یابد و با اثر این داروها می توان تعادل بین عوامل شیمیایی مغز را برقرار کرد تا علائم این بیماری ها برطرف گردد.

طریقه ی مصرف صحیح فلوکستین

این دارو در ایران بصورت کپسول ۱۰و ٢٠ میلی گرم و شربت ٢٠میلی گرم در ۵ میلی لیتر موجود می باشد.

فرم شربت بیشتر برای درمان مشکلات افسردگی و وسواس در اطفال استفاده می شود.

اگر این دارو بصورت یک نوبت در روز تجویز شود می توانید آن را هر زمان که راحت هستید مصرف کنید.

زیرا مشاهده شده است که این دارو برخی از افراد را دچار خواب آلودگی و برخی از افراد را دچار بی خوابی می کند به همین دلیل بسته به شرایط خودتان زمان مشخصی در شبانه روز را برای مصرف این دارو تعیین نمایید.

ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

این دارو با غذا تداخلی ندارد و میتوانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.

کپسول را باید بصورت کامل میل کنید و از بازکردن یا جویدن آن خودداری نمایید و در صورتی که با بلع کپسول مشکل دارید می توانید از پزشک خود بخواهید که فرم دارویی شربت را برایتان تجویز نماید.

توصیه های دارویی فلوکستین

پیش از شروع مصرف این دارو در صورت باردار یا شیرده بودن ،سابقه ی بیماری هایی نظیر تیروئید پر کار ،مشکلات کبدی ،صرع،دیابت،یبوست های مزمن،بیماری قلبی عروقی،چشمی و یا بیماری های اعصاب و سایر بیماری هارا به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که همزمان با مصرف این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی برای بیماری خود می باشید،پزشک تجویز کننده را مطلع نمایید.

از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.

اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتذایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و سوالات خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید.

قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی برای بیمار در برداشته باشد که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت دارو می گویند و عوارضی همچون سردرد،تهوع،ضعف،حملات ترس و بی حالی در بر دارد.

از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده نموده اید) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

به دلیل این که مسمومیت با این دسته از داروها بسیار خطرناک می باشد دارو را به همان مقدار تجویز شده مصرف کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

در صورت مصرف بیش از حد یا ناخواسته ی دارو حتما با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

آیا فلوکستین در کاهش وزن موثر است؟

برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوكسـتین در کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.

این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

عوارض شایع فلوکـستین

در مدت درمان با این دارو ممکن است احساس خستگی و کوفتگی،سوهاضمه و یا اسهال خفیف را تجربه کنید که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذایی سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه این علائم را کاهش دهید.

سردرد و تغییرات خلق و خو،عصبانیت و اضطراب،گیجی،ضعف وتاری دید نیزمی تواند از عوارض این دارو باشد.

مصرف این دارو ممکن است خشکی دهان ایجاد کند که برای برطرف نمودن آن می توانید از آدامس یا آبنبات های بدون شکر استفاده نمایید.

در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از

مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.

بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.

مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.

اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید ممکن است با تغییروضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود کهبه مرور برطرف می شود.

این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن، به ارامی بلند شوید.

در صورتی که مبتلا به دیابت هستید ،مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش قندخون شما شود لذا قندخون خودرا به صورت منظم چک کنید و با پزشک خود درمورد آن صحبت کنید.

یک عارضه ی خاص:

سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده ی حیات باشد.

این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد.

در صورت مشاهده ی علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.

موارد مصرف فلوکـستین

فلوكسـتین برای درمان افسردگی Bulimia nervosa و اختلالات obsessive – compulsive تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر فلوکسـتین

این دارو با مهار اختصاصی برداشت مجددد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش‌سیناپسی كه منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مركزی می‌گردد، اثر خود را اعمال می‌كند.

فارماکوکینتیک فلوکسـتین

از راه خوراكی بخوبی جذب می‌شود. در كبد متابولیزه و به متابولیت فعال تبدیل می‌گردد كه به آهستگی دفع می‌شود.

البته دفع كامل آن چند هفته طول می‌كشد. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است نیمه عمر دارو ۳-۱ روز پس از مصرف مقدار واحد می‌باشد.

عوارض جانبی فلوکستین

عوارض گوارشی شامل تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، درد شكم، اسهال ، یبوست شایع هستند.

بی اشتهایی همراه با كاهش وزن و تغییر احتمالی در قند خون واكنش‌های افزایش حساسیت، خشكی ‌دهان، اضطراب، سردرد، بی‌خوابی، تپش‌قلب،‌ لرزش دست‌و پا،‌توهم،‌گیجی، كمی‌فشار‌خون، هیپومانیا یا مانیا، خواب‌آلودگی، تشنج، تب، اختلالات خونی، اختلال عملكرد جنسی، تعریق، اختلالات حركتی و كاهش سدیم خون از سایر عوارض جانبی دارو هستند.

تداخلات دارویی فلوکسـتین

این دارو اثر وارفارین را افزایش می‌دهد. در مصرف همزمان با مهار‌كننده‌های مونوآمین، اكسیداز، اثرات مركزی این داروها افزایش می‌یابد و خطر سمیت وجود خواهد داشت.

غلظت پلاسمایی بعضی از داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای توسط این دارو افزایش‌می‌یابد.

این دارو با افزایش آستانه تشنج و نیز با افزایش غلظت پلاسمایی كاربامازپین و فنی‌توئین اثر داروهای ضد صرع‌ را تغییر می‌دهد.

این دارو غلظت پلاسمایی هالوپریدول را افزایش می‌دهد.

مصرف همزمان این دارو با داروهای دوپامینرژیك موجب تحریك CNS و زیادی فشار خون می‌گردد.

مصرف همزمان این دارو با لیتیم خطر سمیت CNS را افزایش می‌دهد. نیمه عمر آلپرازولام در صورت مصرف همزمان با این دارو ممكن است افزایش یابد.

هشدار ها فلوکسـتین

در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

بیماری قلبی ، صرع( در صورت وقوع حملات صرعی، مصرف دارو قطع ‌شود)، درمان همزمان با الكتروشوك سابقه‌مانیا، نارسایی كبدی وكلیوی.

توصیه های دارویی فلوکسـتین

۱٫ درصورت برزو بثورات جلدی مصرف دارو باید متوقف شود.
۲٫ اگر تشنجات صرعی با مصرف این دارو بدتر شدند، مصرف دارو باید قطع شود.
۳٫ از قطع ناگهانی این مصرف این دارو باید اجتناب شود.
۴٫ مصرف این دارو حداقل دو هفته پس از مصرف داروهای مهار‌كننده آنزیم مونوآمین‌اكسیداز باید صورت پذیرد.
۵٫ مصرف دارو‌های مهار كننده آنزیم مونوآمین‌اكسیداز باید حداقل ۵ هفته پس از قطع مصرف این دارو، شروع شود.
۶٫ این دارو دارای نیمه‌عمر طولانی‌می‌باشد و در تنظیم مقدار مصرف یا در حالات مصرف بیش از حد این مسئله را باید مد‌نظر داشت.
۷٫ مصرف این دارو در كودكان توصیه نمی‌شود.
۸٫ دوره درمان با این دارو باید كامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف شود.
۹٫ برای درمان افسردگی ممكن است حداقل ۴ هفته و برای درمان اختلالاتOBSESSIVE ممكن است حداقل ۵ هفته زمان لازم باشد.
۱۰٫ درصورت فراموش كردن یك نوبت مصرف دارو از مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر كردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری‌شود. درمان باید مطابق برنامه ادامه یابد.
۱۱٫ به دلیل بروز سرگیجه،‌نارسایی در تصمیم‌گیری ، تفكر و مهارت‌های حركتی، هنگام رانندگی یا كار با ماشین‌آلاتی كه نیاز به هوشیاری دارند باید احتیاط نمود.

دارو های هم گروه فلـوکستین

سیتالوپرام
اس سیتالوپرام
فلووکسامین
پاروکستین
سرترالین

نظرات