بازیگران و خلاصه داستان فیلم و سریال مست عشق + حواشی ساخت

0

بازیگران و خلاصه داستان فیلم مست عشق + حواشی ساخت

مست عشق نام فیلم سینمایی و یا سریالی است که قرار است حسن فتحی کارگردان شناخته شده ایران درباره زندگی مولانا بسازد ، اما در ابتدا راه و قبل از اخذ پروانه ساخت با حواشی و ممنوعیت هایی همراه شده است.

نویسندگی این اثر بر عهده فرهاد توحیدی است و تاکنون حداقل حضور دو ستاره سینمای ایران یعنی شهاب حسینی در نقش شمس و پارسا پیروز فر در نقش مولانا در آن قطعی شده است.

مست عشق

بازیگران فیلم و سریال مست عشق

قبلا فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه این پروژه گفته بود که قرار است یک بازیگر ترکیه‌ای در نقش مولانا ظاهر شود. انتخاب یک بازیگر ترکیه‌ای برای نقش مولانا می‌توانست با حواشی و حساسیت‌ هایی روبه رو شود و اکنون فعلا دو بازیگر مشخص شدند که شهاب حسینی و پارسا پیروزفر می باشد

اما این موضوع از سوی حسن فتحی کارگردان این اثر تکذیب شد. فتحی گفت: “به شایعات اعتنایی نکنید! هرچند اندیشه رفیع و جهان‌شمول جناب مولوی، ورای همه تعصبات نژادی و قومی و جغرافیایی‌ست، اما در فیلم «مست عشق» علاوه بر بازیگر نقش شمس تبریزی، بازیگر نقش حضرت مولانا هم قطعا ایرانی خواهد بود.

مست عشق

پارسا پیروز فر بازیگر نقش مولانا

پارسا پیروزفر متولد ۲۲ شهریور ۱۳۵۱، تهران، بازیگر سینما و تلویزیون؛ بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، نمایشنامه‌نویس، مترجم و نقاش است. او در سال‌های اخیر کمتر در آثار سینمایی حضور داشته است.

مهمان مامان، اعتراض، شیدا، مرسدس، ضیافت، پری، اسب حیوان نجیبی است، مجبوریم و… از جمله آثاری هستند که پارسا پیروز فر در آن‌ها نقش آفرینی داشته است.

او در هیچ اثر سینمایی تاریخی نقش آفرینی نکرده، فقط در سریال “درچشم باد” که سریالی تاریخی حماسی بود حضور داشت. حضوری که البته موفق بود و این سریال مخاطبان زیادی جذب کرد.

مست عشق

خلاصه داستان فیلم و سریال مست عشق

مست عشق  برشی از زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و شمس تبریزی را روایت می‌کند.

این کار سینمایی روایت مقطع ۳ ساله از سال ۶۴۲ تا سال ۶۴۵ هجری قمری است و بر ملاقات اول مولانا، غیبت اول شمس، بازگشت مجدد شمس به قونیه و غیبت دوم شمس و شایعه قتل او متمرکز است.
به گفته او با استفاده از شکست زمان البته به شکل گزینشی مقاطع مختلفی از زندگی مولانا و شمس هم تصویر خواهد شد.
مهران برومند: مست عشق داستان مستقیم زندگی مولانا و شمس و همچنین ترویج صوفی‌گری نیست، بلکه وقایع فیلم در عصر آنان می‌گذرد و به نوعی به این دو شاعر فارسی‌زبان ارتباط پیدا می‌کند.

مست عشق

شهاب حسینی بازیگر نقش شمس

انتخاب بازیگر نقش شمس تبریزی نیز چالشی مشابه داشت. چندی پیش اعلام شد که شهاب حسینی نقش شمس تبریزی را بازی خواهد کرد. شهاب حسینی که به خاطر فیلم فروشنده برنده جایزه نخل طلای کن شده در آمریکا زندگی می‌کند و چند سالی است کمتر در آثار سینمایی حضور دارد.

شهاب حسینی در فیلم‌هایی مانند «هیس؛ دختر‌ها فریاد نمی‌زنند»، «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده»، «حوض نقاشی» و «سوپراستار» نقش‌آفرینی کرده است.

سرزمین کهن، مدار صفر درجه، شوق پرواز، شهرزاد از جمله سریال‌های مشهوری هستند که حسینی درآن‌ها حضور داشته است.

مست عشق

مست عشق فیلمی ایرانی

فرهاد توحیدی در این باره گفته است: هسته اصلی این فیلم ایرانی است. نویسنده و کارگردان ایرانی دارد و در واقع مولفین فیلم ایرانی هستند. حتی آهنگساز آن هم ایرانی خواهد بود. فیلمنامه این اثر با نگاه ایرانی نوشته شده و در فیلم به صراحت به اصلیت ایرانی مولانا اشاره می‌شود.
اما در این فیلم به دلیل اینکه به طور مشترک ساخته می‌شود ما فقط به یک بازار توجه نمی‌کنیم. مولانا در ترکیه از قداست خاصی برخوردار است و این فیلم مخاطبان بسیاری در ترکیه خواهد داشت؛ بنابراین این اثر برای آن‌ها هم اهمیت دارد و جذاب خواهد بود. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در جمع عوامل و بازیگران فیلم ترکیب بین‌المللی داشته باشیم.

دیگر عوامل

تهیه کننده مست عشق مهران برومند است و فیلم از دو سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای بهره می‌برد.

مجوز‌های لازم از کشور ترکیه گرفته شده و مست عشق پس از اخذ پروانه ساخت از ایران، کلید خواهد خورد. قرار است دیگر بازیگران این اثر ایرانی و ترکیه‌ای باشند.

حسن فتحی کارگردان مست عشق

حسن فتحی آثار تاریخی فراوانی در کارنامه خود دارد. پهلوانان نمی‌میرند، مدارصفردرجه و سریال پر بیننده شهرزاد از جمله این آثار است.

او کارگردانی را از سال ۱۳۷۲ با سرالی «همسایه‌ها» آغاز کرد. «ازدواج به سبک ایرانی»، «پستچی سه‌بار در نمی‌زند»، «کیفر»، «یک روز دیگر» و سرال «های «میوه ممنوعه»، «اشک‌ها و لبخندها»، «در مسیر زاینده‌رود» و «زمانه» از دیگر آثار او است.

هنوز تکلیف بسیاری از همکاران این پروژه روشن نشده است، قطعا مسئله مهم موسیقی متن این فیلم سینمایی است، هنوز مشخص نیست که کدام موسیقیدان ایرانی قرار است، موسیقی آن را بسازد.

مکارم شیرازی ساخت شمس تبریزی را حرام دانست

حضرات آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی طبق فتوایی ساخت شمس تبریری را حرام اعلام کرده و جایز نداستند و این مراجع معظم تقلید در پاسخ، ترویج فرقه صوفیه را جایز ندانسته‌اند.

واکنش مهران برومند تهیه کننده فیلم

این استفتاء در مفروضات خود چند نکته را از قلم انداخته است، از جمله اینکه «مست عشق» یک فیلم سینمایی است، نه یک سریال تلویزیونی، ضمن اینکه درباره شمس تبریزی نیست و بودجه ساخت آن توسط صداوسیما یا بخش دولتی پرداخت نمی‌شود.

این در حالی است که سال ۱۳۹۳ مجموعه تلویزیونی «جلال‌الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان با موضوع دوران کودکی مولوی از شبکه اول سیما پخش شده است.

از سوی دیگر، برخی شایعات درباره مجوز ساخت این فیلم منتشر شده؛ این در حالی است که «مست عشق» هنوز پروانه ساختی دریافت نکرده است که بخواهد باطل شود!

مهران برومند تهیه‌کننده «مست عشق» در این باره گفت که تا پیش از آغاز فیلمبرداری، برای دریافت مجوز قانونی ساخت اقدام خواهد شد.

وی افزود: «مست عشق» داستان مستقیم زندگی مولانا و شمس و همچنین ترویج صوفی‌گری نیست، بلکه وقایع فیلم در عصر آنان می‌گذرد و به نوعی به این دو شاعر فارسی‌زبان ارتباط پیدا می‌کند.

به گفته تهیه‌کننده این فیلم تاریخی، «مست عشق» برای اکران در سطح بین‌المللی ساخته می‌شود و در کشورهای ایران و ترکیه، متناسب با زبان آن‌ها دوبله خواهد شد.

نظرات