بیوگرافی و عکس های آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید

0

بیوگرافی و عکس های آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید

ناصر مکارم شیرازی را با بیوگرافی و زندگینامه شخصی و مذهبی با عکس هایی از قدیم تا حال و خانواده و فعالیت های مذهبی و سیاسی را در سایت حرف تازه بخوانید.

بیوگرافی آیت الله ناصر مکارم شیرازی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی فقیه ،عالم دین و مرجع تقلید مشهور شیعه ایرانی در ۵ اسفند ۱۳۰۵ در شیراز به دنیا آمده و آیت‌الله العظمی و از استادان برجسته حوزه و علمای دین مبین اسلام می باشد.

ناصر مکارم شیرازی

تحصیلات و اساتید

آیت الله مکارم دروس حوزوی و تحصیلات خود را در قم در محضر استادانی چون محسن حکیم،
ابوالقاسم خوئی، آیت الله روح‌الله خمینی،میرزا هاشم آملی، آیت الله سید حسین بروجردی در قم گذرانده و شاگردانی چون سید هاشم حسینی بوشهری، سید حسن عاملی، سید احمد میرعمادی
عبدالکریم عابدینی، یحیی صالح نیا، علی سیفی آملی و .. داشته است.

زندگی شخصی و خانواده آیت الله ناصر مکارم شیرازی

در روز جمعه ۲۲ شعبان ۱۳۴۵ قمری مصادف با ۵ اسفند ۱۳۰۵ خورشیدی در خانواده مذهبی در شیراز پای به دنیا گذاشت

پدربزرگش محمّدباقر از معتمدین سرای نو در شیراز و از تجار مشهور بود.
پدرش، علی محمد، نیز از تجار معروف شیراز بود.

از سن ۱۴ سالگی مشغول تحصیلات دینی شده و علوم صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع به رشتهٔ فقه و اصول روی آورد و دروسی که در ده سال به پایان می رسد به دلیل نبوغ و هوش بالا در چهار سال بپایان رساند.
در ۱۸ سالگی حاشیه‌ای بر کفایة الاصول آخوند خراسانی نوشت و در همان سال، وارد حوزه علمیه قم شد و نزدیک پنج سال در درس‌های اساتیدی چون سید حسین بروجردی شرکت کرد.

ناصر مکارم شیرازی

 

همسر آیت الله ناصر مکارم شیرازی

از زندگی شخصی و همسر محترمه ایشان اطلاعاتی در دست نیست

تعداد فرزندان مکارم شیرازی

ایشان دارای سه فرزند سه پسر بنامهای محمدرضا و مسعود و محمدعلی و یک دختر می باشد.
حسن مشکات مدرس قرآن داماد وی می باشد.

ناصر مکارم شیرازی

حوزه علمیه نجف

در سال ۱۳۶۹ ه.ق وارد حوزهٔ علمیه نجف شد و در سال ۱۳۷۰ ه.ق به ایران بازگشت و در قم به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداخت.

ناصر مکارم شیرازی

ماهنامه مکتب اسلام و موسسات

در سال ۱۳۳۶ شمسی به اتفاق جمعی دیگر، ماهنامهٔ مکتب اسلام را زیر نظر سید محمدکاظم شریعتمداری و دارالتبلیغ اسلامی راه‌اندازی کرد.
در حال حاضر درس خارج وی یکی از پرجمعیت‌ترین و پررونق‌ترین دروس حوزه علمیه قم است و بیش از ۲۰۰۰ نفر از طلاب در درس او شرکت می‌کنند
ایشان تاکنون مدرسه امیرالمؤمنین (ع)، مدرسه امام حسن مجتبی (ع)، مدرسه فقهی امام موسی کاظم (ع)، مرکز تخصصی شیعه‌شناسی، بنیاد فقه اهل بیت (ع)، دار الاعلام المدرسه اهل البیت اهواز، موسسه ۱۱۰ مدرسه، مجتمع خاتم الانبیای شیراز و دهها موسسه دیگر را پایه گذاری کردند.

ناصر مکارم شیرازی

تالیفات و کتب های دینی

این عالم مشهور دین تاکنون کتاب‌هایی در رشته‌های گوناگون عقاید و معارف اسلامی و مسئلهٔ ولایت، تفسیر، فقه و اصول نوشته‌است.
از ایشان تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده که برخی از آن‌ها بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده و برخی به بیش از ۱۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده و در کشورهای گوناگون انتشار یافته‌است.
مهم‌ترین اثر قرآنی وی کتاب تفسیر نمونه در ۲۷ جلد است که به همکاری چندین نفر از جمله محسن قرائتی، محمدرضا آشتیانی، سید محسن شجاعی،و …. نگاشته شده است.

رسالهٔ توضیح المسائل مکارم شیرازی مرجع تقلید

رسالهٔ توضیح المسائل ایشان تاکنون بارها چاپ شده و این رساله به زبان عربی و اردو و ترکی آذربایجانی و انگلیسی نیز ترجمه و منتشر شده‌است.
یکی دیگر از آثار مهم او، مفاتیح نوین است که با زدودن قسمت‌هایی از مفاتیح الجنان که سندیت نداشت به انجام رسید
همچنین، پاسخگویی منظم، دقیق و سریع دفاتر ایشان به استفتائات بی‌نظیر است و ایشان را می‌توان به این علت در جایگاه اول قرار داد

 

ناصر مکارم شیرازی

دریافت جایزه علمی از محمدرضا شاه

این عالم گرانقدر در سال ۱۳۳۵ و در ۲۹ سالگی جایزه بهترین کتاب سال را بابت نگارش کتاب فیلسوف نماها بطور مستقیم از دستان محمدرضا شاه پهلوی دریافت کرد.

زندگی سیاسی و مبارزاتی ناصر مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی تاکنون قبل از انقلاب چند بار دستگیر و به زندان افتاد و به شهرهای چابهار، مهاباد و انارک تبعید شده است.
از فعالیت وی بعد از انقلاب همکاری در تدوین قانون اساسی در خبرگان اول می باشد.

ناصر مکارم شیرازی

مهم ترین فتاوای مکارم شیرازی

از جمله فتواهای شاخص و مهمی که در سال های گذشته اعلام کردند عبازتند از :
ممنوعیت برقراری ارتباط رسانه ها و سایت های خارجی
حرام دانستن مصرف هر گونه دخانیات مضر بر همه مقلدانش
جواز ترک حجاب در ضرورت: به فتوای مکارم شیرازی، اگر دختران مسلمان در شرایطی قرار بگیرند که گذراندن دروس عالی جز با عدم رعایت حجاب امکان‌پذیر نباشد، به مقدار ضرورت می‌توانند حجاب اسلامی را رعایت نکنند.
ممنوعیت خدمات اینترنتی پرسرعت تلفن همراه و تلفن همراه نسل سوم

فتوا درباره وزیر شدن زنان

پس از معرفی سه کاندیدای زن جهت تصدی مقام وزارت، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در مورد وزیر شدن زنان شبهه فقهی دارند. مکارم شیرازی در همین زمان گفت وزیر شدن زنان دنباله‌روی از نظام ارزشی غرب است

ورود زنان به ورزشگاه

در اردیبهشت ۱۳۹۴ در دیدار با رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و اعضای این کمیته گفت که در مورد دعوت بانوان به ورزشگاه‌ها مسائلی وجود دارد و ما نمی‌توانیم هر کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، انجام دهیم

ناصر مکارم شیرازی

حکم مکارم شیرازی درباره ازدواج با فرزند خوانده

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در حکم ازدواج با فرزند خوانده نیز اعلام کرد:با توجه به اینکه این ازدواج باید شرعاً به مصلحت فرزند خوانده باشد و به اصطلاح فقها، غبطه او رعایت شود و این کار غالباً به مصلحت فرزند خوانده نیست و راه را برای سوء استفاده پدر خوانده باز می‌کند از نظر ما شرعاً جایز نیست.

عکس های آیت الله ناصر مکارم شیرازی

عکس هایی جالب از این مرجع تقلید محبوب شیعه را مشاهده کنید

ناصر مکارم شیرازی

ناصر مکارم شیرازی

 

نظرات