روشهای درمان خانگی و علائم و علل بروز کیست مویی دنبالچه

0

روشهای درمان خانگی و علائم و علل بروز کیست مویی دنبالچه

کیست مویی دنبالچه و علائم و علل بروز کیست مویی دنبالچه و درمان خانگی کیست مویی پایین کمر و مقعد را در بخش پزشکی سایت حرف تازه بخوانید.

کیست مویی چیست؟

کیست دنبالچه و یا سینوس پیلونیدال نوعی عفونت پوستی می باشد که در قسمت پایین دنبالچه ایجاد می شود و در واقع یکی از بیماری های مقعدی می باشد که با درد همراه است

علل بروز کیست مویی دنبالچه و کمر

علت اصلی این بیماری به طور دقیق مشخص نمی باشد اما بنا به تحلیل کلی بر اثر بازگشت مو به داخل پوست می باشد که بیشتر در اطراف باسن و کمر ایجاد می شود و علت آن نیز پرمو بودن این نواحی و قرار گرفتن در وضعیت نشسته به مدت طولانی می باشد که سبب تحریک مو های این قسمت از بدن می شود

  کیست مویی دنبالچه

روش های درمان کیست مویی دنبالچه

درمان این بیماری مقعدی عمل جراحی می باشد اما استفاده از روش های خانگی و گیاهی برای جوشهای چرکی و کیست های کوچک که هنوز عفونی نشده اند موثر است.

علائم کیست مویی دنبالچه

به طور مختصر علائم کیست مویی در مراحل اولیه بروز بیماری به شرح زیر است:

وجود برجستگی در انتهای ستون فقرات که قبلا نبوده
قرمزی و تغییر رنگ و حالت پوست ناحیه
گاها وجود سوراخ در ناحیه گاهی نیز این سوراخ های ریز در مراحل اولیه بیماری مشاهده نمی شود
گاها هنگام نشستن و فشار بر روی کیست مویی بیمار دردی را احساس می کند

کیست مویی دنبالچه

علائم پیشرفته کیست مویی

کیست مویی را زمانی پیشرفته می نامیم که دیگر علائم از وضعیت عمومی خارج شده و شاهد ترشحات چرکی و درد غیر قابل تحملی است این علائم شامل:

  1. ترشحات چرکی که گاها بوی بدی می دهد
  2. خونریزی و ترشحات آبکی
  3. وجود سوراخ و قرمزی در ناحیه
  4. وجود آبسه دردناک در ناحیه
  5. دردی مشابه درد تیر کشیدن که قابل تحمل نیست برخی بیماران در این حالت به اورژانس مراجعه می کنند.

بهترین روش درمان کیست مویی دنبالچه

بعد از جلسه ای که با پزشک متخصص جراحی کیست مویی خواهید داشت ممکن است یکی از روش های زیر را به شما پیشنهاد کند

  1. تخلیه کیست مویی با روش جراحی باز
  2. تخلیه کیست مویی با روش جراحی بسته
  3. از بین بردن جدار کیست بدون باز کردن ناحیه

کیست مویی دنبالچه

درمان گیاهی و خانگی کیست مویی دنبالچه

در زیر چند روش گیاهی و خانگی را برای شما بیان کردیم

مصرف زیاد آب :

علاوه بر این که سموم و مواد زائد در بدن را از بین می برد از یبوست نیز که عامل اصلی تشدید علائم کیست مویی می باشد جلوگیری می کند بنابراین روزانه به میزان ۸ الی ۹ لیوان آب بنوشید.

درمان کیست با روغن درخت چای

این روغن به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به کاهش عفونت و التهابات کمک می کند بنابراین روزانه با استفاده از گوش پاک کن مقداری از این روغن شگفت انگیز را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از زمان ۳۰ دقیقه با آب ولرم بشویید سپس خشک کنید با ورود این عصاره به عمق پوست تان بافت های تخریب شده ترمیم را آغاز می کنند.

درمان کیست مویی با سیر

سیر به دلیل داشتن خواص ضد قارچی و ضد عفونی یکی دیگر از روش های درمان خانگی کیست مویی می باشد، بنابراین یک حبه سیر را له کنید سپس روی کیست مویی بمالید و روی آن را با استفاده از گاز بپوشانید، اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و در آخر با آب سرد بشویید و خشک نمایید.

مالیدن زردچوبه برای درمان کیستها

زردچوبه به عنوان یک روش موثر در درمان خانگی کیست مویی محسوب می شود به همین دلیل مقدار کمی زرد چوبه با آب، شیر و یا چای ترکیب کنید و بر روی ناحیه مبتلا بمالید سپس بشویید.

بهبود کیست مویی مقعد با درمان خانگی آلوئه ورا

این ماده دارای خواص آنتی باکتریال می باشد و به درمان کیست مویی کمک می کند از این رو ژل داخل برگ هایی آلوئه ورا را به آرامی بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بماند سپس بشویید.

درمان کیست مویی دنبالچه با عسل

این ماده به دلیل داشتن خواص ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی به کاهش علائم کیست مویی کمک می کند بنابراین روزانه مقداری عسل را با یک فنجان آب گرم با هم مخلوط کنید و میل کنید همچنین می توانید مقداری عسل بر روی کیست مویی قرار دهید تا جذب شود.

چای کیسه ای

یکی از بهترین روش های درمان کیست مویی استفاده از چای کیسه ای می باشد بنابراین اجازه دهید چای کیسه ای به مدت پنج دقیقه داخل آب ولرم بماند سپس به مدت ده دقیقه بر روی ناحیه مبتلا قرار دهید.

روغن کرچک

یکی از موثر ترین درمان خانگی کیست مویی استفاده از روغن کرچک می باشد این روغن دارای خواص ضد التهابی می باشد و به کاهش التهابات ناشی از کیست مویی کمک می کند بنابراین این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمان خانگی کیست مویی با نمک

نمک در از بین بردن سوزش، التهاب و عفونت نقش مهمی را ایفا می کند بنابراین روزانه در ظرف نمک و آب گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بنشینید تا اثرات شگفت انگیز آن را مشاهده کنید علاوه بر این نشستن در آب های گرم شور طبیعی نیز به منظور از بین بردن علائم کیست گزینه بسیار مناسبی می باشد.

درمان کیست مویی دنبالچه با سرکه سیب

یکی دیگر از روش های درمان خانگی کیست مویی استفاده از سرکه سیب می باشد زیرا تا حدود زیادی عفونت های کیست مویی را کاهش می دهد بنابراین یک پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید به منظور داشتن نتیجه مطلوب این روش را چند بار در روز انجام دهید.

کمپرس آب گرم

به منظور تسکین درد های ناشی از کیست مویی از کمپرس آب گرم استفاده کنید بنابراین دستمال را با آب گرم خیس کنید و بر روی کیست مویی قرار دهید همچنین از کیسه آب گرم نیز می توانید استفاده کنید.

درمان کیست مویی با چریش

گیاه چریش به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی به عنوان یک روش درمان خانگی کیست مویی محسوب می شود بنابراین چند عدد برگ چریش را آسیاب کنید سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی کیست قرار دهید و با آب ولرم بشویید.

بهبود کیستهای مویی با شنبلیله

شنبلیله به بهبود کیست مویی کمک می کند بنابراین اگر بذر شنبلیله در دسترس دارید آن را بجوشانید و از صافی عبور دهید و پس از سرد شدن چند بار در روز آن را بنوشید.
چه کسانی بیشتر دچار کیست مویی می شوند ؟

بر اساس تحقیقات انجام شده مردان بیشتر از زنان به کیست مویی گرفتار می شوند همچنین افراد چاق و کسانی که مو زائد در بدن دارند در معرض این خطر هستند علاوه بر این داشتن سبک زندگی نامناسب و غیر فعال احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می دهد.

کیست مویی دنبالچه

مراقبت های مهم در درمان کیست مویی دنبالچه

۱.به منظور تسریع در روند بهبود کیست مویی محل آسیب دیده را با آب ولرم بشویید سپس با دستمال نرم و تمیز خشک نمایید.

۲. از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید و در محل کار و اطراف خانه پیاده روی کنید.

۳. سعی کنید در زمان خوابیدن به سمت پهلو یا شکم بخوابید.

۴. از دست زدن به محل کیست مویی پرهیز کنید.

۵. در زمان بیرون رفتن محل کیست مویی خود را بپوشانید و زمانی که در منزل هستید باز کنید تا در معرض هوای باز باشد.

نظرات