آنچه درباره فواید و خواص ملون و مضرات ملون نمیدانید

0

آنچه درباره فواید و خواص ملون و مضرات ملون نمیدانید

خواص ملون یا خربزه عسلی و ترکیبات و و فواید آن در سلامتی و پوست و نکات مصرف در بارداری و ارزش غذایی و ویتامین ها را در سایت حرف تازه بطور کامل و ساده بخوانید.

ملون و یا خربزه عسلی، از خانواده خربزه است ،اما از نظر شکل کاملا به طالبی شباهت دارد.
ظاهر آن دارای پوستی صاف و یک دست به رنگ زرد کم رنگ و کمی متمایل به سبز می باشد.

فواید و خواص ملون

در این بخش فواید این میوه جالیزی را برابی شما بیان می کنیم.

خواص ضد پیری ملون

کلاژن ماده‌ای برای جلوگیری از پیری زودرس است. شما می‌توانید این ماده‌ی مفید را در یک برش ملون پیدا کنید. مصرف این میوه مطمئنا شما را از پیری زودرس دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسید.

خواص ملون

ارزش غذایی و ترکیبات ملون

ملون حاوی ۹۰٪ آب است. این مقدار زیاد آب می‌تواند به شما احساس جوانی دوباره و نیروی تازه‌ای بدهد و مانع از این شود که دچار گلودرد شوید.
ملون همچنین کالری، چربی و کلسترول کمی دارد، بنابراین اگر تحت رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید، آن را مصرف کنید.

خاصیت ضد سرطان

ملون برای جلوگیری از ابتلا به سرطان مفید است.
مقدار بالای کاروتنوئید موجود در این میوه می‌تواند از شما در برابر سرطان‌هایی مثل سرطان ریه و سرطان پستان محافظت کند.

جلوگیری از حمله‌ی قلبی

آدنوزین موجود در ملون نه تنها مانع از سرطان می‌شود بلکه از رسوب خون که باعث حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

افزایش نور چشم

ملون مقدار فراوانی بتا کاروتن دارد که برای بهبود قوه‌ی بینایی و حفظ سلامت و تقویت چشم‌ ها مفید است.

خواص ملون در افزایش قوای جنسی

بر اساس تحقیقات متعددی که در انگلستان صورت پذیرفته‌است، ملون حاوی اسید آمینه‌ای به نام سیترولین است که می‌تواند آرژینین تولید کند.
آرژینین برای بالا بردن جریان خون در ارگان جنسی مفید است و می تواند اختلال نعوظ شناخته شده به عنوان ناتوانی جنسی از شما دور می‌ماند.

خواص ملون برای دیابت

محتوای قند و آب داخل این میوه می‌تواند به شما برای متعادل کردن میزان محتوای خطرناک غذاهایی که می‌خورید کمک کند و قند خون بالا را تنظیم کند.
ملون همچنین به دلیل فیبر فراوانی که دارد، می‌تواند سبب شود که احساس سیری کنید و از چنگال گرسنگی رها شوید.

خواص ملون

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

به دلیل آب و فیبر زیاد در این میوه ، باعث بعملکرد سیستم گوارش‌ میشود. بنابراین، برای کسانی که مشکلات هضم مانند اسهال و یبوست دارند، این خبر خوبی است.

زیبایی و شادابی

این میوه به زیبایی زنان به صورت داخلی کمک کند. ملون مقدار زیادی آب دارد و مصرف آن به صورت روزانه صورت شما را به طور طبیعی روشن می‌کند و پوست شما را از درون پاکسازی کند.

شما می‌توانید این میوه را به طور مستقیم بخورید یا می‌توانید آن را به عنوان یک آبمیوه‌ی خانگی تازه، اسموتی یا اشکال دیگر میل کنید.

فواید ملون برای سلامتی بدن

مقدار کالیوم موجو در ملون بسیار بالا است و به شما کمک می‌کند تا فشار خون‌تان را پایین بیاورید و تاثیرات بد مواد غذایی دارای سدیم بالا را کاهش دهید.
مصرف آن به صورت روزانه مطمئنا به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند.

همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ های فلاونوییدی مانند بتا کاروتن، لوتئین، زآگزانتین و کریپتوزانتین. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی محافظت از سلول‌ها و سایر زیرساخت‌های بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد دارند.
این توانایی به شما در محافظت از اندام‌های حیاتی‌تان در برابر سرطان‌های مختلف مانند سرطان پستان، پروستات، روده، ریه و پانکراس کمک می‌کند.

بهبود درد معده

ملون برای از بین بردن درد معده و مشکل معده مفید است. بنابراین، اگر شما این مشکلات را دارید، پیشنهاد می‌شود که این میوه آبدار را مصرف کند.

خواص ملون برای کلیه‌ ها

ملون دارای خواص دیورتیک (ادرارآور) است و بنابراین باعث می‌شود که شما به راحتی ادرار کنید.
این میوه به کلیه‌ی شما کمک می‌کند که آب باقی مانده در داخل بدن را به راحتی خارج کند. اگر قبلا مشکل کلیه داشته‌اید، سعی کنید ملون را با آب لیمو مخلوط کنید و هر روز صبح بخورید تا کلیه‌هایی سالم داشته باشید.

فواید و خواص ملون برای پوست

این میوه منبع کلاژن است و فوایدی نیز برای پوست‌مان دارد.
کلاژن ماده‌ای است که می‌تواند به شما برای سرعت بخشیدن به بازسازی پوست و روند لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ی پوست کمک کند. مصرف ملون به صورت روزانه باعث می‌شود پوست شما همیشه سفت و پرطراوت باشد.

رفع حالت تهوع

ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که سه ماهه‌ی اول را بهتر و راحت‌تر سپری کنند.
به زنان باردار توصیه می‌شود که برش‌های کوچکی از ملون بخورند تا حالت تهوع صبحگاهی را کاهش دهند و حالت تهوع نداشته و استفراغ نکنند.

خواص ملون

جلوگیری از کم آبی بدن

آب فراوان این میوه از کم آبی و خشکی بدن جیوگیری می کند. زنان باردار نیاز به مقدار کافی آب برای حمایت از روند تغییر متابولیسم در داخل بدن‌شان دارند.
بدن بیشتر زنان باردار در طول سه ماهه‌ی اول، به علت کمبود مایعات بدن، دهیدراته می‌شود. آب فراوان داخل ملون می‌تواند جایگزین آب معدنی شود و به این ترتیب از کم آب شدن بدن جلوگیری کند.

پیشگیری از یبوست

یبوست یکی از اختلالات شایع در بدن و مخصوصا در دروان حاملگی است
فیبر طبیعی داخل ملون می‌تواند کمک کند که افراد دچار مشکل یبوست نشوند.

خواص ملون در تنظیم فشار خون

کالیوم می‌تواند به شما برای حفظ فشار خون کمک کند. همچنین حاوی موادی طبیعی است که می‌توانند به شما در جلوگیری از آسیب به سیستم فشار خون کمک کند.

سلامت استخوان و دندان

در هر ۱۰۰ گرم ملون ۱۵ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم برای حمایت از روند استخوان‌سازی و سلامت دندان‌ها مهم است.
مصرف ملون به طور روزانه به شما کمک خواهد کرد تا استخوان‌های محکم و دندان‌های سفیدتری داشته باشید.

فواید و خواص ملون برای بدن

ترکیبات این میوه قدرت ایمنی در بدن انسان را بالا می‌برند و شما را سالم و متناسب نگه می‌دارند. این میوه ویتامین C و ویتامین A زیادی دارد که آنتی‌اکسیدان هستند و به حفاظت از بدن در مقابل تمام بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند.

فواید و خواص ملون در دوران بارداری

بسیاری از مادران در دوران بارداری با مشکلاتی، چون مگس پران در چشم به خاطر بالا رفتن فشار داخل چشم، قند، فشارخون بارداری و مسمومیت حاملگی می‌شوند که مصرف ملون تحت نظارت و با تجویز پزشک متخصص می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وجود سطح بالایی از ویتامین C در ساختار میوه ملون باعث می‌شود تا از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن مادر باردار جلوگیری شود و به این ترتیب از بروز سرطان‌های ریه، دهان، روده بزرگ و سرطان سینه جلوگیری شود.

پکتین موجود درملون می‌تواند ازبالا رفتن قند خون و انتشار گلوکز به سلول‌های مختلف بدن مادر باردار جلوگیری کند وبه این ترتیب سلامت مادر را حفظ کند.

همچنین برای درمان بی اشتهایی مادران باردار و یا کمک به دریافت آب مورد نیاز بدن پس از بروز حالت تهوع شایع در دوران بارداری نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

توصیه به شستن پوست ملون

کارشناسان با این وجود به مادران باردار توصیه می‌کنند که از مصرف میوه نشسته خودداری کنند،
همچنین از خوردن میوه هایی که پوست آن‌ها آسیب دیده یا به مدت زیاد در مجاورت نور خورشید بوده اند خودداری کنند تا مبتلا به مسمویت غذایی نشوند.

دانشمندان با تحقیق بر پوست این میوه‌ها دریافته‌اند که پوست آنها می‌تواند منبعی برای مسمومیت غذایی باشد؛ از این رو شستن کامل میوه‌ها بسیار توصیه می‌شود.

زمان مصرف ملون

ملون را را قبل از غذا مصرف کنید و حتما قبل از برش آن را خوب بشوئید.

برای این که از این خاصیت بهترین بهره را ببرید باید آن را قبل از غذا مصرف کنید. در صورتی که همراه غذا مصرف شود باعث سوء هاضمه می شود و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد.

عوارض و مضرات ملون

قند موجود در ملون از نوع گلوکز و فروکتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.
این میوه برای سینه درد و سرماخوردگی بسیار مضر است و باعث تب های صفراوی می شود.
‫زﯾﺎده روی در ﺧﻮردن ملون ، ﺳﺒﺐ ﻧﻔﺦ و اﯾﺠﺎد درد در ﻣﻌﺪه و روده ﻣﯽ ﺷﻮد.

مصرف زیاد ملون ، دستنبو، طالبی و گرمک برای بیماران دیابتی، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده می‌گردد.

نظرات