طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی

0

طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل ؛ خورش قیمه ترکی و مجلسی

پیچاق قیمه یکی از غذا های معروف و رسمی اردبیل (خورش قیمه ترکی) است.این غذا به خاطر داشتن خلال بادام بافت و ظاهر زیبایی دارد و برای مهمانی های مجلسی جذاب است. به خصوص اگر تخم مرغ های روی آن را با قالب مخصوص فرم دار آماده کنید و روی خورش بریزید.

 

مواد لازم پیچاق قیمه برای ۶ نفر :

۵۰۰ گرم گوشت قیمه‌ای
۱۵۰ گرم خلال بادام
۲ عدد پیاز بزرگ
نمك، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم
۲ /۱ ق‌چ سرپر زعفران ساییده شده
۲ ق ‌س آبغوره
۱ ق ‌س رب گوجه ‌فرنگی
۲ عدد تخم‌مرغ
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورش :

ابتدا گوشت را به صورت قیمه‌ای خرد كنید، بشوییدودر سبدی بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.یكی از پیازها را پوست كنده و به صورت خلالی خرد كنید. در یك قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.

پیاز خرد شده را اضافه كنید و آن‌قدر حرارت دهید تا طلایی شود. دارچین و زردچوبه را به آن بیفزایید و كمی تفت دهید.

گوشت‌ها را هم به مواد داخل قابلمه اضافه كنید تا با پیاز كمی تفت داده شود. زعفران را در مقداری آب جوش حل كنید و همراه یك لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. شعله اجاق‌گاز را کم كرده و تا زمان پخت كامل تكه‌های گوشت، صبر كنید.

حالا پیاز دوم را هم خلالی خرد كنید. در یك تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. خلال‌های بادام را هم همراه با رب گوجه‌فرنگی در آن تفت دهید.

بعد از اینكه گوشت كاملا پخت، مخلوط خلال بادام، پیاز داغ و رب را به گوشت اضافه كرده و با نمک و آبغوره مزه‌دار كنیدو بگذارید خورش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

از این مرحله به بعد ۲ روش وجود دارد:

روش اول این است كه تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه روی خورش بشكنید و كمی هم بزنید، در قابلمه را بگذارید و صبر كنید تا تخم‌مرغ‌ها داخل خورش بپزند، سپس خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و سروكنید.

در روش دوم می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را در تابه دیگری به صورت نیمرو درست كنید و پس از كشیدن خورش در ظرف مورد نظر، تخم‌مرغ‌ها را به صورت درسته روی آن قرار دهید. این روش ظاهر رسمی‌تری دارد.

نکته : یك نوع متداول طعم‌دار كردن این خورش استفاده از لیموعمانی است؛ به این ترتیب كه پس از پخت گوشت و اضافه كردن مخلوط خلال بادام، پیاز داغ و رب، تعدادی لیموعمانی را بشویید و پس از اینكه با چنگال داخل هر كدام را سوراخ كردید، آنها را داخل خورشت بریزید.

نظرات