با خواص درمانی و مضرات زیاد خوردن زغال اخته آشنا شوید

0

با خواص درمانی و عوارض زیاد خوردن زغال اخته آشنا شوید

خواص زغال اخته و فواید و مضرات و هر انچه درباره این گیاه خوشمزه نمیدانید را در این بخش از سایت حرف تازه با بیانی ساده و کوتاه برای شما بیان کردیم.

گیاه زغال اخته دارای درختچه است که از گونه های گل دار گلبرگ جدا محسوب می شود و نام انگلیسی آن Cornelian Cherry می بشد.

فواید و خواص زغال اخته

میوه این گیاه به شکل بیضی و تا حدی شبیه به آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد و رنگ آن قرمز خوش رنگ است.

خاستگاه درختچه زغال اخته در مناطقی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز می باشد

این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه الموت، کوهین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان رشد می کند.

خواص زغال اخته

خواص زغال اخته برای سلامتی

خواص زغال اخته برای سلامتی

این میوه دارای مواد مغذی است که از رشد سرطان های ریه و تکثیر سلول های سرطان خون بدون تاثیر بر سلول های سالم پیشگیری می کند.

همچنین دارای ترکیبات آنتی اکسیدان ها، عوامل ضد التهاب، اسیدها ی آلی و ترکیبات پلی فنولیک ، همراه با مقادیر زیاد ویتامین ث و فیبر رژیمی، می باشند .

و در درمان عفونت ادراری بسیار مفیداست در ادامه با خواص آن آشنا شوید

تنظیم کلسترول بد پایین

زغال اخته اگر در مقادیر مناسب مصرف شود، منجر به افزایش کلسترول خوب شده و ترکیبات پلی فنولیک سطوح تری گلیسرید را در خون تنظیم می کنند .

خواص زغال اخته برای سلامت روده

ترکیبات ان اجازه نمی دهند که میکروب های مضر بر شکم تاثیر بگذارند. آن ها همچنین غشا سلولی داخلی شکم را بازسازی و زخم معده را درمان می کنند.

فواید زغال اخته برای سلامتی قلب و عروق

با کاهش کلسترول بد و سطوح تری گلیسرید مربوطه در خون، زغال اخته می تواند از حملات قلبی و ایست قلبی جلوگیری کند. ترکیبات ضد التهاب موجود در آن ها به تنظیم فشار خون با تامین آرامش رگ های خونی کمک می کنند.

درمان عفونت ادراری

ترکیب فلائونید ،باکتری ها را از چسبیدن به غشا سلول داخلی مجاری ادراری جلوگیری می کند . از آنجا که باکتری ها نمی توانند بدون اتصال به سطح (چسبندگی)در بدن رشد کنند، از بین می روند.

فواید زغال اخته برای کلیه ها

زغال اخته در حفاظت از کلیه ها در برابر التهاب بسیار موثر هستندا.

فواید و خواص زغال اخته برای پوست

یکی از دلایل برجسته خوردن زغال اخته می تواند داشتن پوست درخشان باشد. با حدود ۹۸ درصد آب، ۲۴ درصد ویتامین ث و سطح بالای آنتی اکسیدان ها، زغال اخته برای درخشان شدن پوست مفید است.

جلوگیری از سرطان سینه

آنتی اکسیدان و ضد التهاب باعث توقف تکثیر سلول های سرطانی و رشد تومور را مهار می کنند.

این ها فعالیت و تعداد خاصی از سلول های سیستم ایمنی همراه با آنزیم های خاص درگیر در مکانیزم های دفاعی را افزایش می دهند.

خواص زغال اخته

فواید و خواص زغال اخته دوران بارداری

ترکیبات فعال زغال اخته ابتلا به عفونت باکتریایی در دوران بارداری را کاهش می دهند. برخلاف این افسانه، آن ها هیچ گونه نقص مادرزادی در جنین یا مشکلات پس از زایمان در زنان را تحریک نمی کنند.

درمان عفونت های دندانها با زغال اخته

تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات ضد التهاب، تشکیل بیوفیلم ها را روی دندان ها و زبان کاهش می دهند که می تواند عفونت دندانی و پوسیدگی را کاهش دهند.

 درمان اختلالات پروستات

با توجه به اثر آن در مجاری ادراری و درمان عفونت ادراری، عصاره زغال اخته می تواند به مقابله با اختلالات پوستی خوش خیم و اختلالات مربوط به آن کمک کند. اگرچه تحقیقات زیادی در مورد این موضوع وجود ندارد، گفته می شود که زغال اخته می تواند به درمان سرطان های پروستات کمک کند .

تفاوت خواص زغال اخته تازه با خشک

زغال اخته تازه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ث ، کربو هیدرات ها، آب و پتاسیم هستند. در مقابل، زغال اخته خشک این ها را ندارد، اما مقادیر بالایی شکر و کربو هیدرات ها دارند.

زغال اخته خشک، شیرین تر از تازه است، اما باید به مقدار کم به خاطر محتوای قند آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

موارد مصرف زغال اخته

زغال اخته تازه را می توان طعم دهی سالاد، سس، کلوچه ها، اضافه کرد. گزینه دیگر نوع منجمد آن است. پروتئین های منجمد بیش ترین مواد مغذی را دارد. آن ها همچنین حاوی شکر، فیبر و افزودنی های اضافی مانند خشک نیستند.

خواص زغال اخته

عوارض زغال اخته

عوارض زیاد خوردن زغال اخته

ممکن است با مواد مخدر خاص واکنش نشان دهد.

خون رقیق مانند وارفارین ممکن است با ترکیبات زیست فعال واکنش نشان دهد و باعث مشکلات شدید خونریزی شود. اگر در معرض بیماری های خونی قرار دارید و یا دچار مشکلات قلبی شدید، با پزشک مشورت کنید.

تشکیل سنگ کلیه

به دلیل سطوح بالای اکسالیت زغال اخته ممکن است با کلسیم موجود در بدن واکنش نشان دهد تا رسوبات (سنگ ها)، به ویژه در کلیه ها شکل دهد. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که مقادیر زیادی از عصاره زغال اخته یا خودش خورده شود. بنابراین توصیه نمی کنیم بدون توصیه پزشک زغال اخته استفاده کنید.

دیابت

اگر دیابت داشته باشید و به طور منظم زغال اخته خشک (و یا شیرین) بخورید، در معرض خطر ابتلا به قند خون قرار می گیرید. این ها حاوی قندها هستند که سطح گلوکز خون را افزایش می دهند و ممکن است شرایط را بدتر کنند.

 

نظرات