۸ انشا در مورد ماه رمضان کودکانه و روزه گرفتن برای مدرسه (کوتاه و بلند)

0

۸ انشا در مورد ماه رمضان کودکانه و روزه گرفتن برای مدرسه (کوتاه و بلند)

انشا ماه رمضان؛ ۸ مدل از بهترین انشا کودکانه سفره افطار و ماه رمضان بزرگسال آسان و سخت، با خانواده، برای مدرسه و کلاس های آزاد مجله حرف تازه ببینید.

انشاء ماه رمضان می تواند برای کودکان و بزرگسالان جالب و لذت بخش باشد. اما اگر نگارش خوبی برای شروع انشاء ندارید. ما در این مطلب حرف تازه سعی کرده ایم تا زیباترین انشا با موضوع ماه مبارک رمضان و سفره های افطاری با توجه به گروه های سنی کودکانه و بزرگسال و از سطح آسان تا سخت برای شما آماده کنیم تا براتی مدرسه و مسابقات مدارس بنویسید.

انشا ماه رمضان

انشا کوتاه در مورد ماه رمضان با مقدمه و نتیجه

انشا سفره افطاری ماه رمضان موضوعی داغ در مدارس است که ابن روزها با فرا رسیدن این ماه مبارک داغتر می شود و بیشتر معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی به دانش آموران و شاگردان خود انشا درباره آن در نظر میگیرند‌
ما در این بخش از سایت حرف تازه برای شما و کاربرانی که این چالش و مشکل را دارند چند نمونه انشا در مورد ماه رمضان از انشای دانش آموزان دیگر در نظر گرفتیم تا برای رفع مشکل و ایده گرفتن از آنها بهره بگیزید

انشا با محوریت ماه رمضان باید درباره فضایل ماه رمضان، فواید روزه گرفتن و علت روزه داری.. نوشته شود .
یک انشای کامل و خوب متشکل از سه قسمت مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه می باشد.

انشاء با موضوع توصیف ماه رمضان

مقدمه : ماه رمضان ماهی پر برکت است که به خاطر شب قدر فضیلت های زیادی دارد و تاثیرات زیادی روی روحیه و اخلاق انسان می گذارد.

متن انشا:
اگر ما ماه رمضانی با شب‌های احیا و قدر را گذراندیم، روزهای متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلّط هستیم، بر عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلط هستیم و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلط هستیم و میتوانیم جلو نفس اماره را بگیریم، این علامت قبولی روزه ماست. اما اگر ماه رمضانی گذشت و تمام شد و بهره ما از ماه رمضان- آنطور که پیغمبر اکرم فرمود که بعضی از مردم بهره و استفاده‌شان از روزه فقط گرسنگی و تشنگی است- فقط این بوده که یک ماه گرسنگی و تشنگی کشیدیم ، یک بدحالی پیدا کردیم و در نتیجه این بدحالی قدرت ما بر کارکردن کمتر شد و بعد آمدیم روزه را متهم کردیم که روزه هم شد کار در دنیا؟!
بعضی از دانش‌ آموزان می‌گویند من در تمام این ماه رمضان قدرت درس خواندنم کم می‌شود و بعضی هم که اهل کارهای سخت هستند می‌گویند قدرت کارم کم می‌شود و توان انجام کار ندارم، پس روزه بد چیزی است، این علامت قبول نشدن روزه ماست؛ چون روزه را باید از صمیم قلب بگیریم.
درصورتی که اگر انسان در ماه رمضان روزه گیر واقعی باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگی بدهد و همینطور که گفته شده است سه وعده غذا را تبدیل به دو وعده کند، یعنی قبلاً یک صبحانه و یک ناهار و یک شام میخورید، حالا دیگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه یک صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خیلی زیاد بر معده تحمیل کند بلکه یک غذای متعارف بخورد، بعد احساس میکند که هم نیروی بدنیش بر کار افزایش پیدا کرده است و هم نیروی روحی بر کار خیر و برای تسلط بر نفس. این حداقل عبادت است.

نتیجه گیری:
از آنچه گفتیم نتیجه می‌گیریم که برای بهره بردن از ماه رمضان باید به قلبمان مراجعه کنیم و به جای اینکه به ظاهر روزه و گرسنگی و تشنگی دقت داشته باشیم، به این فکر کنیم که چگونه با روزه گرفتن تبدیل به انسانی بهتر شویم.

 

انشا ماه رمضان

انشا درباره فضائل ماه رمضان

مقدمه: ماه  مبارک رمضان با همه ماه‌ها فرق دارد و ماهیست که ما روزه می‌گیریم.

متن انشا:

من در انشای خود قصد دارم خاطره اولین روزی را که روزه گرفتم، بنویسم بچه که بودم همه ذوق و شوقم این بود که سحرها با پدر و مادرم بیدار شوم و سحری بخورم. اما مادرم همیشه ضعیف و نحیف بودن مرا بهانه می‌کرد و مرا برای سحری خوردن بیدار نمی‌کرد تا اینکه هفت ساله شدم و به مدرسه رفتم و از همکلاسی‌هایم شنیدم که روزه می‌گیرند، به همین خاطر از مادرم با اصرار خواستم که مرا برای سحری بیدار کند. چقدر آن سفره سحری را دوست داشتم. برای اولین بار در کنار خانواده‌ام نشستم و صدای روح بخش دعای سحر را شنیدم. احساس می‌کردم بزرگ شده‌ام. البته مادرم گفت که چون از بقیه کوچک‌تر هستم، نمی‌توانم روزه کامل بگیرم و روزه‌ام کله گنجشکی خواهد بود ولی خواهر و برادرم روزه کامل می‌گرفتند. چند روز روزه کله گنجشکی گرفتم تا اینکه یک روز بالاخره قصد کردم که روزه کامل بگیرم. ظهر ناهار نخوردم و تشنگی و گرسنگی را تا عصر تحمل کردم. فقط چند ساعت به افطار مانده بود که تشنگی آنقدر به من فشار آورد که رفتم یک لیوان پر از آب خوردم. بعد از اینکه تشنگی‌ام رفع شد، عذاب وجدان گرفتم و شروع کردم به گریه کردن! مادرم پیش من آمد و با مهربانی پرسید:«چرا گریه می‌کنی؟ امروز خدا از تو خیلی راضی است چون اولین روزه کامل را گرفتی.» من که با این حرف داغ دلم تازه‌تر شده بود، گریه‌ام شدیدتر شد و با صدای بلند گریه کردم و گفتم: «مامان من روزم باطل شد چون آب خوردم!» مادرم با مهربانی دستی به سرم کشید و گفت: «عزیزم روزت باطل نشده و تو هنوز روزه‌ای چون هنوز به سن تکلیف نرسیدی روزه‌ات قبول است. تازه اگر حواست نباشد و چیزی بخوری، باز هم روزه‌ات باطل نمی‌شود.» از این حرف مادرم آنقدر خوشحال شدم که حد نداشت.

نتیجه گیری
از این انشا نتیجه می‌گیریم که سراسر دوران کودکی گذشته از خاطرات تلخ و شیرین و مهر و محبت والدین و همدلی در انجام واجبات دینی در خانواده پر است. همین‌طور خاطره اولین روزه‌، خاطره‌ شیرین روزی است که دیگر هیچ وقت در عمرمان تکرار نمی‌شود.

انشا ماه رمضان

انشای ماه رمضان و روزه گرفتن

مقدمه : ماه برکت زِ آسمان می‌آید
صوت خوش قرآن و اذان می‌آید

متن انشا:

از خواب که بیدار می‌شوی در ظلمات شبانگاه و در مقابل سفره سحری ناگاه خود را بیدار و هشیار می‌یابی. با چشم‌هایی سرخ و خواب آلود، و در میان خواب و بیداری با بی میلی غذا را در دهان می‌گذاری. یازده ماه در ناز و نعمت و چشیدن هر نوع چرب و شیرین آزاد بوده‌ای اما از امروز یک ماه باید دلت را روزه‌سرا کنی. ناگاه بانگ اذان در گوش فلک دمیده می‌شود و همه و همه و همه این بار آماده‌اند.
اذان را که گفتند تمام روز آینده را از خاطرات سال پیش به یاد آوردم که چگونه بی‌تاب می‌شدم. اما به راستی که به یاد آوردنش تا کی بود مانند دیدن؟ نماز را که خواندم، دوباره به بستر گرم و نرم بازمی‌گردم.
صبح گراییده به ظهر که از خواب بر می‌خیزم. تقریباً ساعت یازده ظهر است و من هیچ از روزه‌داری نمی‌دانم. هنوز گویی زندگی ام زندگی روز‌های عادی است. دقیقه‌ها و ثانیه‌ها مثل همیشه به سرعت می‌دوند و می‌روند و همه همانی هستند که بودند و تا ساعت دیگر نخواهند بود. سکوت زیبایی بر همه جا حاکم است.
همه دشواری‌ها از بعدازظهر به من روی می‌آورند. در روزهای رمضان عشق و حال‌های روزانه مانند خورشیدی تابان در میان تابستانی داغ و سوزان در گرم‌ترین حالت خود طلوع می‌کنند و در تاریک‌ترین و نیمه جان‌ترین حالتشان در دم دم‌های شب غروب می‌کنند و بعد از نیم ساعت دوباره جانی دگر می‌گیرند و این بار چون ماه می‌شوند. به راستی که روزه در ساعات اول بهشت است ولی در ساعات آخر کوه کندن است. در عصر در خانه با بی‌تابی از این اتاق تا آن اتاق می‌رفتم تا دقایق زود سپری شود اما دمادم غروب فقط چشمانم را بسته بودم. هر لحظه توانم نصف می‌شد. زمان و به خصوص یک ربع مانده به اذان مانند یک سال می‌گذشت. تا زمانی که ناگاه بانگ اذان مرا زنده کرد، چشم گشودم و لبخند زدم. و این پایانی برای ماموریتی سخت بود ولی آخرش خوش تا سحری دیگر و شروعی دوباره برای مبارزه با نفس آغاز گردد.

در ماه رمضان بر همه مردم مسلمان واجب است که در آن ۳۰ روز روزه بگیریند یعنی از اذان صبح تا اذان شب هیچ چیز نخورند و گناه نکنند. و گر نه روزه آنها باطل می‌شود. اگر کسی به دلایلی نتوانست یک یا چند رو روزه بگیرد باید روزه‌اش را قضا کند. شب‌های قدر در ماه رمضان است البته نه فقط باید شکمشان روزه باشد و هیچ چیز نخوریم بلکه باید تمام اعضای بدنمان روزه باشد؛ دست زبان چشم و گوش روزه باشد یعنی دست به چیزهای نجس نزنیم. چشممان روزه باشد یعنی با چشم به چیزهای بد نبینیم زبان روزه باشد یعنی سعی کنیم با گوشمان فحش و چیزهای بد نشنویم. اگر ما یک آیه در این ماه مبارک بخوانیم مثل این است که یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر است.

نتیجه گیری:

البته نماز و روزه بر بچه‌های کوچک واجب نیست اما اگر بخواهند روزه بگیرند می‌توانند روزه را کله‌گنجشکی بگیرند و اگر روزه کله‌گنجشکی بگیرند هم ثواب دارد و این طوری هم به آرزویشان رسیده‌اند و هم ثواب برده‌اند.

انشا ماه رمضان مناسب نوجوانان

ماه مبارک رمضان ماه روزه داری و بندگی خداوند است، شب های قدر که شب های نزول قرآن است در این ماه قرار دارد و همین موضوع اهمیت ماه مبارک رمضان را چند برابر کرده است.

روز ها و شب های این ماه عزیز از بهترین اوقات عمر انسان است که انسان باید قدر آن ها را بداند و نهایت استفاده را از این روز ها و شب ها ببرد.

در ماه مبارک رمضان درهای رحمت الهی گشوده می شود و هیچ بنده ای نیست که نا امید و دست خالی از درگاه الهی باز گردد. در واقع این ماه فرصتی است که ما از گناهانی که انجام داده ایم توبه کرده و راه درست را برای زندگی انتخاب کنیم.

روزه داری در روز های ماه رمضان باعث می شود تا درک بیش تری از شرایط دیگران داشته باشیم و در حد توان خود به کسانی که محتاج هستند کمک کنیم.

وظیفه ی هر مسلمانی است که در ماه رمضان علاوه بر روزه گرفتن، آداب آن را نیز یاد گرفته باشد و آن ها را رعایت کند، زیرا روزه داری تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه تمام اعضای بدن فرد روزه دار باید روزه باشد.

برای مثال غیبت کردن، خبر چینی و دروغ چند نمونه از مواردی هستند که روزه را باطل می کنند و باید از انجام دادن آن ها بپرهیزیم.

همچین انجام دادن برخی از کار ها مثل صدقه دادن، دانش اندوزی، خواندن قرآن و صلوات فرستادن و اعتکاف و عبادت در این ماه بسیار سفارش شده است و ثواب بیش تری نسبت به ماه های دیگر سال دارد.

با وجود این که روزه گرفتن واجب است و بسیار سفارش شده اما اگر روزه گرفتن برای شخصی ضرر داشته باشد و یا آن شخص مریض باشد روزه بر او واجب نیست.

در ماه رمضان همه تلاش می کنیم تا از گناهان دوری کنیم و به خداوند نزدیک تر شویم، به فکر یک دیگر باشیم و به نیکی با هم رفتار کنیم.

خداوند رحمان در این ماه سفره ای به وسعت تمام آسمان ها و زمین می گستراند و بندگانش را به سوی خود فرا می خواند، و آنان که از عشق الهی سر شار هستند دعوت او را لبیک می گویند و بر سر سفره اش می نشینند، این بندگان، مهمان خدا هستند و برای آن ها هیچ لذتی بالاتر از این نیست که با معبود خویش هم نشین باشند.

رمضان ماه جدا شدن از منیّت است، و پرورش تفکر یست که دیگران، چه دوست و چه غریبه را مقدم بر خود بدانی و از حال آنان آگاه باشی.

این ماه، ماه رهایی از زمین و آسمانی شدن را به آدمی می آموزد.

مخلوقی که غرق در روزمره های زندگی ست و سرگردان شده و به دنبال گمشده اش می گردد، در سحر ها و افطار ها به درگاه معبود می رود و از او می خواهد که حال پریشانش را تسکین باشد، و گمشده اش که همانا خود معبود است را به او بر گرداند.

روزه داران ماه رمضان از معبود می خواهند که قلب شان از وسوسه های شیطانی نجات یابد و تقرب خدا نصیب شان شود، آن ها می خواهند به واسطه ی روزه، آن چه را نمی دیدند را ببینند و آن چه را نمی شنیدند را بشنوند.

جسم و روح این افراد همه تسبیح خدای را می گویند، نفس کشیدن شان نیز عبادت است و ملائکه بر آنان درود و رحمت می فرستند.

طاعت و عبادت ما باید زینت بخش این ماه باشد و از او که رحمان و رحیم است می خواهیم که ما را یاری کند تا در آن چه که باید انجام دهیم سستی نکنیم.

انشا ادبی درمورد ماه رمضان و توصیف آن

ماه رمضان یک برنامه آموزشی یک ماهه برای تغییر زندگی مسلمانان است. روزه گرفتن برای بزرگسالانی است که به سن تکلیف رسیده اند اما کودکان هم می‌تواند در کنار خانواده عبادت کنند و بر سر سفره سحر و افطار حاضر شوند تا از لذت معنوی آن بهره مند شوند. در طول این ماه، آنها به دعا و مغفرت از خدا می پردازند، شب و روز قرآن را تلاوت و تأمل می کنند، نماز شب را اقامه می کنند و در کلاسها و جلسات ویژه اسلامی شرکت می کنند. بسیاری از مومنان در ده شب آخر ماه رمضان در مساجد اعتکاف انجام می دهند و همه کارهای دنیوی را برای برقراری ارتباط نزدیک با خدا رها می کنند.

هدف از عبادات ماه رمضان این است که ارزش ها، معنویت، صبر و سخاوت را در مسلمانان ایجاد کند. مسلمانان این فرصت را دارند که در روابط خود با خدا عمیق‌تر کنند، روح خود را جستجو کنند و در امور دینی تمرکز کنند. علاوه بر این، ماه رمضان فصل سخاوتمندی ایثارگرانه است.

مسلمانان در این ماه به خاطر همه خطاها، گناهان و اشتباهاتی که مرتکب شده اند توبه می کنند. عبادات این ماه درخواست راهنمایی الهی برای جلوگیری از گناه است. ماه رمضان برای بالا بردن خویشتن داری و ایمان است. بیشتر و بیشتر وقت به کارهایی اختصاص می یابد که فرد را به خدا نزدیک می کند. این ماه همچنین زمانی است برای شادی همه مسلمانان، زیرا آنها انتظار دارند در این ماه با عبادات خود پاداش مضاعف بگیرند و گناهان سال گذشته آنها بخشوده شود.

ماه رمضان ماه بسیار مفیدی برای مسلمانان است، تشنگی و گرسنگی که در این ماه تجربه می‌کنند باعث همدردی با افرادی می‌شود که دچار تنگدستی و فقر هستند. در نتیجه مسلمانان در این ماه نسبت به فقرا خیرخواه هستند. همچنین ماه رمضان یادآوری کننده این است که انسان‌ هر چه دارند، از جمله زندگی متعلق به خداست.

نظرات