طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی در گمج

0

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی در گمج

فسنجون : خورش فِسِنجان یا فَسوجن یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است. اصالت این خوراک برای استان گیلان می‌باشد. در طبخ این خورش از مغز گردو، رب انار ترش یا شیرین به دلخواه (یا رب آلبالو)، قطعات کوچک گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود و با پلو مصرف می‌شود.

فسنجون

 

مواد لازم فسنجون برای ۲ نفر :

گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
گردو آسیاب شده یا چرخ کرده حدود ۱۰۰ گرم
رب انار ۳-۴ ق غ
رب نارنج ۱ ق غ
پیاز ۲ عدد
آلو خورشتی چند عدد
نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه، زنجبیل، شکر

 

طرز تهیه فسنجون :

یکی از پیازها را ریز خرد کنید و داخل گمج با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا پیاز کمی شفاف و سبک شود. سپس گردو آسیاب شده را اضافه کنید و چند دقیقه ای تفت دهید. دو لیوان آب اضافه کرده و اجازه دهید گردو بپزد و به روغن بیفتد.
گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده آب گرفته و نمک و فلفل و ادویه جات خوب ورز دهید و نیم ساعتی در یخچال استراحت دهید تا مزه ها به خورد گوشت برود. سپس گوشت را قلقلی و در کمی روغن خوب سرخ کنید.
قلقلی ها را نیز به گمج اضافه کرده و اجازه دهید همزمان با گردو بپزند.
رب انار و نارنج و آلو خورشتی را نیز اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و جا بیفتند.
میتوانید یک تکه یخ داخل گمج بیندازید تا به گردو شوک وارد شود و به روغن بیفتد.
وقتی فسنجان کاملا به روغن افتاد اگر دوس دارید طعم ملس یا شیرینی داشته باشد میتوانید شکر اضافه کنید تا زمانیکه باب میل شود.
سپس به همراه برنج زعفرانی تزیین و سرو کنید.

پ.ن : میزان رب انار و شکر بستگی به ذائقه شما دارد و میتوانید رب نارنج را حذف کنید.
پ.ن: رب انار بعد از چند دقیقه ترشی خود را به خورشت میدهد، پس از ابتدا زیاد اضافه نکنید و اجازه دهید رب انار طعم خود را به خورشت بدهد سپس بچشید و اگر ترشی غذا کم بود دوباره اضافه کنید.
پ.ن: برای استفاده از گمج نو، اولین بار داخل آن آب ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید تا به نقطه جوش برسد و گمج آب بندی شود، سپس میتوانید انواع غذاهای آبکی و خورشت را در آن روی شعله متوسط اجاق بپزید. گمج را از سفال فروشی ها خصوصا از استان های شمالی کشور تهیه کنید.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات