بیوگرافی کیومرث پوراحمد و همسرش مهرانه ربی و دخترش + عکس ها و در گذشت

0

بیوگرافی کیومرث پوراحمد و همسرش مهرانه ربی و دخترش + عکس ها و در گذشت

  • کیومرث پوراحمد (Kiumars Pourahmad)
  • زمینه فعالیت: کارگردان، نویسنده و تدوین‌گر
  • تاریخ تولد:  ۲۵ آذر ۱۳۲۸
  • محل تولد: نجف‌آباد، اصفهان
  • تاریخ مرگ: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (۷۳ سال)
  • محل مرگ: بندر انزلی، گیلان
  • علت مرگ : خودکشی با طناب
  • سال‌های فعالیت: ۱۳۵۷ – ۱۴۰۲
  • همسر: مهرانه ربّی
  • فرزندان :مریم پوراحمد

مرحوم کیومرث پوراحمد فیلمنامه‌ نویس، تهیه‌ کننده، نویسنده، و کارگردان ایرانی در ۲۵ آذر ۱۳۲۸ در نجف‌آباد اصفهان به دنیا آمده و در ۱۶ فررودین ۱۴۰۲ بر اثر خودکشی با طناب به زندگی خود پایان داد. او و فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما می باشد. ادامه بیوگرافی و عکس های کیومرث پوراحمد کارگردان و همسرش و فرزندانش و خدترش مریم را به همراه تصاویر خانواده و حواشی و جنجال های فوت و درگذشتش در حرف تازه بخوانید

کیومرث پوراحمد

بیوگرافی کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد متولد ۲۵ آذر ۱۳۲۸ کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و تهیه‌کننده ایرانی بود. کیومرث پوراحمد فرزند پروین دخت یزدانیان و خدابخش پوراحمد است. کیومرث پوراحمد فرزند پرویندخت یزدانیان و خدابخش پوراحمد است.

کیومرث پوراحمد

همسر کیومرث پوراحمد

این کارگردان با سابقه و پرکار ایرانی در جوانی با مهرانه ربی ازدواج کرده و دارای یک دختر به نام مریم می باشد.

کیومرث پوراحمد

شروع فعالیت

از قبل از انقلاب کارش را در سینما و حرفه هنر شروع کرده و با نقد فیلم از ۱۳۵۳ وارد عرصه هنر شد.
سپس با به عنوان دستیار کارگردان در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود بطور رسمی وارد فیلم سازی و کارگردانی شد .
شاخص ترین اثرش که بعد از انقلاب ساخته قصه های مجید بوده که با همین سریال به شهرت رسید و نامش پرآوازه شد.
قصه های مجید با بازیگری مادرش پروین یزدانیان از بیاد ماندنی ترین ساخته هایش می باشد.

کیومرث پوراحمد

همچنین سریال سرنخ با بازی جهانبخش سلطانی و خواهران غریب با بازی مرحوم خسرو شکیبایی از شاخص ترین ساخته ای وی می باشد.
این کارگردان فیلم شب یلدا با بازی مادرش پروین یزدانیان و دخترش مریم ساخت که برگرفته از زندگینامه خود ساخت که کتابی نیز با عنوان کودکی نیمه‌ تمام نوشته و منتشر کرده‌ است.
از دیگر آثارش فیلم اتوبوس شب است که در سال ۸۵ ساخته و مورد تحسین قرار گرفت.

فعالیت های اخیر

تلاش پوراحمد در ابتدای دهه ۱۳۹۰ برای تجربه متفاوت در یک فیلم جنگی دیگر با «پنجاه قدم آخر» به شدت شکست خورد و در اولین نمایش در جشنواره فیلم فجر با واکنش منفی منتقدان مواجه شد. در سال ۱۳۹۴ روایت شخصی او از بیماری آلزایمر مادرش در فیلم «کفش‌هایم کو؟» بازگشتی به سینمای دهه ۷۰ خودش به‌شمار رفت که در اکران عمومی به موفقیت چندانی دست نیافت.

این فیلمساز در این دهه دو فیلم دیگر ساخت، «تیغ و ترمه» در سال ۹۷ که تلاشی بود برای نزدیک شدن به دغدغه‌ها و دنیای شخصی جوانان نسل جدید اما ناموفق از آب درآمد و «پرونده باز است»، داستانی دربارهٔ «قصاص» که هنوز اکران عمومی نداشته‌است.

کیومرث پوراحمد

عکسهای کیومرث پوراحمد

برای ساخت فیلم سینمایی هانیه جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را کسب کرده و همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم خواهران غریب نیز می باشد.
برنده تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان برای فیلم شب یلدا و کسب تندیس بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه از جشنواره های خانه سینما و جایزه آسیا پاسیفیک و جشنواره فیلم خروس طلایی برای فیلم اتوبوس شب می باشد.

کیومرث پوراحمد

آثار کیومرث پوراحمد

آثار کارگردان مشهور به عنوان فیلم نامه نویس و کارگردان به شرح زیر است:
قصه خیابان دراز فیلم نامه نویس
تیغ و ترمه
جمشیدیه
۱۳۹۴ کفشهایم کو؟
۱۳۹۲ ۵۰ قدم آخر
۸۹ پرانتز باز
۱۳۸۶ برج
۱۳۸۵ اتوبوس شب
۱۳۸۴ نوک برج
۱۳۸۳ گل یخ
۱۳۸۰ شب یلدا
۱۳۷۵–۷۶ سرنخ
۱۳۷۴ خواهران غریب
۱۳۷۳ به خاطر هانیه
۱۳۷۲ نان و شعر
۱۳۷۱ سفرنامهٔ شیراز
۱۳۷۰ شرم
۱۳۶۸ شکار خاموش
۱۳۶۷ لنگرگاه
۱۳۶۶ گاویار
۱۳۶۵ آلبوم تمبر
۱۳۶۳ بی‌بی چلچله
۱۳۶۱ باران
۱۳۶۰ تابستان سال آینده

کیومرث پوراحمد

سخنان جنجالی در مراسم خشایار الوند

کیومرث پوراحمد در مراسم تشییع خشایار الوند سخنان جنجالی ایراد کرد که باعث شد تا کاربران و منتقدان در شبکه های اجتماعی واکنش های مختلفی را از خود نشان دهند.

کیومرث پوراحمد
وی گفت: آقای ملکی (کامران) می‌گفت که امروز روز بدی است، روز سختی است. بله! امروز واقعاً روز سختی است. ولی در چهل سال گذشته کدام روز ما روز خوبی بوده؟ این خشایار الوند، یک منافق واقعی بود چون مردم را می‌خنداند. خنده یا مکروه یا حرام است. یکی از این دو تا هست. رقص و شادی مکروه یا حرام است. بالاخره یکی از این دو تا هست. این منافق (خشایار الوند) مردم را می‌خنداند. در چهل سال گذشته ما همش در برهه حساس بودیم و باید خفه‌خان می‌گرفتیم، نمی‌خندیدیم. سرمان در لاک خودمان بود.

کیومرث پوراحمد

پروین دخت یزدانیان مادر کیومرث پوراحمد

پروین دخت (فاطمه) یزدانیان مادر این کارگردان در سال ۱۳۰۶ در نجف آباد به دنیا و در ۵ فروردین ۱۳۹۱ درگذشت.
به واسطه پسرش وارد عرصه سینما و بازیگری شد و چندین فیلم و سریال بازی کرد که معروفترین آنها کاراکتر بی بی در قصه های مجید بود.

در پاسخ به این پرسش که فیلم کمدی نمی خواهید بسازید؟ چرا، می خواهم، اما خودش باید بیاید، من هیچ وقت نگفتم، مثلاً فیلم عاشقانه می خواهم بسازم، یک چیزی می آید، از زندگی، خبر یا … چنگ می اندازد توی وجودم و می گوید من را بساز.

مادرش، پروین دخت یزدانیان با بازی در فیلم های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته ای با بازی او به ثبت رسید. دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداخته است.فیلم مستندی درباره زندگی پوراحمد به کارگردانی مشترک سیدسجاد آوینی و اردلان آشوری ساخته شده است.پوراحمد در شب تقدیر از وی خود را شاگرد مسعود کیمیایی دانست و گفت :این افتخاری برای یک شاگرد است در مراسم تقدیر از او در کنار استادش قرار گیرد.

درگذشت کیومرث پوراحمد با خودکشی

کیومرث پوراحمد چهارشنبه ۱۶ فرودین ۱۴۰۲ در بندرانزلی درگذشت. مجلهٔ «فیلم امروز» به سردبیری هوشنگ گلمکانی دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرد. همچنین رسانه‌های ایران گزارش دادند پوراحمد پیش از مرگ خودخواسته ۸ صفحه یادداشت نوشته که در اختیار نیروی انتظامی است. دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان نیز اعلام کرد که براساس بررسی‌های اولیه مرگ وی به علت خودکشی بوده‌است.

نظرات