تاریخ دقیق عید فطر ۱۴۰۳ چه زمانی است؟ + عید فطر سال ۱۴۰۳ چند شنبه است

0

تاریخ دقیق عید فطر ۱۴۰۳ چه زمانی است؟ + عید فطر سال ۱۴۰۳ چند شنبه است

با رسیدن به روزهای آخر ماه رمضان ۱۴۰۳، به عید سعید فطر نزدیک می شویم که تاریخ دقیق آن در تقویم میلادی و قمری مشخص شده است. برای اینکه بدانید تاریخ عید سعید فطر در سال ۱۴۰۳ چیست ، این بخش را مطالعه کنید.

حرف تازه، امسال عید فطر در روزهای آخر فروردین قرار دارد. بیایید ببینیم عیط فطر کی است و تعطیلی عید فطر چند روز و چندشنبه است. عید سعید فطر مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی و قمری مشخص شده، با این‌حال ممکن است به دلیل تغییر در حلول ماه و رویت ماه روز‌های آن تغییر کند. با این‌حال به نظر می‌رسد تاریخ عید فطر ۱۴۰۳ به شکل زیر باشد:

تاریخ دقیق عید فطر امسال ۱۴۰۳ کِی است؟

با توجه به اینکه امسال شروع اولین ماه رمضان مصادف با روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است، بنابراین تاریخ عید فطر امسال نیز به شرح زیر است؛

* تاریخ عید سعید فطر امسال در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.
* تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری سال ۱۴۴۵ برابر با اول شوال است.
* تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است.

تاریخ دقیق عید فطر 1403 چه زمانی است؟ + عید فطر سال ۱۴۰۳ چند شنبه است

عید سعید فطر ۱۴۰۳ چه تاریخی است؟

در تقویم سال ۱۴۰۳ روزهای چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ [۱ شوال ۱۴۴۵] و پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ [۲ شوال ۱۴۴۵] مصادف با عید سعید فطر می باشد.

تاریخ دقیق عید فطر 1403 چه روزی و چند شنبه است

امسال عید فطر در روزهای آخر فروردین قرار دارد. بیایید ببینیم عیط فطر کی است و تعطیلی عید فطر چند روز و چندشنبه است.

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر ۱۴۰۳

امسال عید فطر در روزهای آخر فروردین قرار دارد. بیایید ببینیم عیط فطر کی است و تعطیلی عید فطر چند روز و چندشنبه است.

تاریخ عید فطر ۱۴۰۳ به شمسی، میلادی و قمری عبارتند از:

  • تاریخ عید فطر ۱۴۰۳ در تقویم شمسی مصادف است با چهارشنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲/ ۱ / ۱۴۰۳
  • تاریخ عید فطر در تقویم میلادی مصادف است با April 10, 2024 ، ۲۰۲۴-۰۵-۱۰
  • تاریخ عید فطر در تقویم قمری مصادف است با ۱ شوال ۱۴۴۵ ، ۱۴۴۵/۱۰/۰۱

گفتنی است، عید سعید فطر از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می شود.

در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد از آن) تعطیل رسمی است.
کلمه «فِطر» از ریشه فَطر، به‌معنای شکافتن، ابتدا و اختراع، گرفته شده و عید فطر نیز از همین ریشه است، زیرا روزه‌دار دهانش را در روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می‌کند.

عید فطر از مهم‌ترین عید‌های مسلمانان است که در آخر ماه رمضان و با رؤیت هلال ماه شوال جشن گرفته می‌شود. اولین روز از ماه شوال که در روایات اسلامی روز جایزه‌های خدا، روز پاداش نیکوکاران و روز آمرزش گناهان معرفی شده است. از امام علی (ع) نقل شده، (عید فطر عید کسی است که خداوند روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است).

در روایت دیگری منقول از امام رضا (ع)، گفته شده که (روز فطر عید قرار داده شده تا مسلمانان در آن روز گرد هم آیند و خداوند را برای نعمت‌هایی که به آنان داده ستایش کنند، و از همین رو تکبیر در نماز آن بیش از روز‌های دیگر قرار داده شده است). در این روز بر مسلمانان روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره واجب است.

معیارهای تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می شود فقیه، معیارهای اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می کند. در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات فقها هم می تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشورها و شهرهای مختلف است.

معیار اصلی آغاز ماه های تقویم قمری در فقه شیعه، این است که هلال ماه نو با چشم دیده شود. این معیار وابسته به موقعیت جغرافیایی ناظر است و باعث می شود که تقویم هجری قمری جهان شمول نباشد.

عید فطر برای مسلمانان در سراسر جهان روز بسیار مهمی است. در بسیاری از مناطق دنیا این عید برابر با جشن‌های مفصل و طولانی و همگانی همراه است. تعطیلات رسمی نیز برای عید فطر در کشور‌های مسلمان لحاظ شده است.

از دیرباز تا کنون، روز اول ماه شوال و پایان ماه رمضان در تقویم اسلامی و دینی اهمیت بسیار زیادی داشته است. پس بیایید ببینم رمضان ۱۴۰۳ که از ۲۲ اسفند آغاز شد و در تعطیلات نوروز ادامه داشته و قرار است اواخر فروردین هم تمام شد، دقیقا چه تاریخی است و چند روز تعطیلی در تقویم ایران برای آن در نظر گرفته شده است.

عید فطر امسال ۱۴۰۳ چند روز تعطیل است؟

سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی دو روز تعطیلی رسمی (روز عید و روز بعد از آن) را برای عید فطر تصویب کرد؛ بنابراین با توجه به آنچه گفته شد امسال ۲۲ و ۲۳ فروردین تعطیلات عید فطر در ایران است.

استهلال هلال ماه شوال در ایران

کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پیش بینی های دقیقی برای رویت پذیری هلال در پهنه ایران انجام می دهند و کارشناسان رویت هلال در دفتر استهلال مقام معظم رهبری در شامگاه روز بیست ونهم هر ماه قمری، مستقر می شوند و گزارش های دریافتی را بررسی می کنند. در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (مقام معظم رهبری، سید علی خامنه ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

عیدفطر در کشورهای دیگر

مردم عراق درجنوب بصره، غذای مخصوص«المطبک» را پخته و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند.
مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می برند
مسلمانان امارات روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی های سنتی لباس های نو به تن کرده و به مسجد می روند تا نماز عید را اقامه کنند.
کشور عربستان به مناسبت فرارسیدن عید فطر ۲۳ روز تعطیل است . مردم صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه ها و خرماها را تناول می کنندو پس از آن یکی از مشهورترین خوردنی ها که از برنج و گوشت «الکبسه» درست شده می خورند.
در کشور کویت عید فطر هفت شبانه روز جشن گرفته می شود.
در ترکیه تعطیلات رسمی به مناسبت این عید سه روز است .مردم ترکیه در عید فطر به زیارت اهل قبور می روند، لباس های نو استفاده می کنند و به دید و بازدید از خویشان و آشنایان می پردازند.
در هند در روز عید فطر موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می شود و مردم لباس های نو به تن می کنند.
در روز عید فطر در پاکستان مردم غذای خوش طعمی را که به «خرمای شیرین شده» معروف است، آماده می کنند و روز عید را جشن می گیرند و همه به تفریح و شادی می پردازند.
مردم اردن قبل از عید خانه تکانی کرده و به دید و بازدید اقوام، دوستان ، همسایگان و زیارت اهل قبور می پردازند.
مردم مالزی عید فطر غذا و شیرینی سنتی مخصوص از جمله “رندانگ” که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می شود و همچنین “توپات” که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می شود ، می پزند. مقامات دولتی در روز عید درب خانه ی خود را بر روی عموم مردم باز می کنند.
سه روز تعطیل رسمی برای عید فطر در افغانستان در نظر گرفته شده است. در این سه روز همسایه ها برای دید و باز دید به خانه های یکدیگر می روند و عید را به هم تبریک می گویند.
در تونس به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند و در روز اول عید ماهی شور می خورند.
در روز عید مردم لیبی ، لباسهای سنتی خود را می پوشند و با همان لباسهای سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می روند.
عید فطر در میانمارتعطیلی رسمی ندارد، در این روز مسلمانان برای عرض تبریک دست راست خود را بر روی پیشانی می گذارند و از بزرگتر خود طلب بخشش می کنند.
عید فطر در برخی از استان ها چین مانند شینگ ژیان و نینگ ژیا یک الی سه روز تعطیلی رسمی برای مسلمانان و غیرمسلمانان اعلام می شود و مردم در این ایام بر سر مزار سید اجل عمر شمس الدین سیاستمدار پارسی می روند.

نظرات