تاریخ اول ماه رجب ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است + اول رجب ۱۴۰۲ کی هست

0

تاریخ دقیق شروع ماه رجب در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

اول ماه رجب چه روزی است و چندم دی است؟

ماه رجب ۱۴۰۲ | اول ماه رجب ۱۴۰۲ / اول ماه رجب چندم دی است؟، در این مطلب « تاریخ دقیق اول ماه رجب در تقویم سال ۱۴۰۲ » را بررسی خواهیم کرد ، تاریخ دقیق اول ماه رجب در سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟ و چند شنبه است؟, ماه رجب کی است ۱۴۰۲ , ماه رجب ۱۴۰۲ کی شروع میشه در ادامه تاریخ و روز دقیق شروع و اول ماه رجب در تقویم سال ۱۴۰۲ به شمسی و میلادی را در ادامه میخوانید

تاریخ اول ماه رجب ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است + اول رجب 1402 کی هست

تاریخ دقیق اول ماه رجب در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است

با توجه به نزدیک شدن به اول ماه رجب ۱۴۰۲ در ادامه اول رجب چندمه، اول ماه رجب ۱۴۰۲ چه روزی است، ماه رجب ۱۴۰۲ کی شروع میشه تاریخ و روز اول این ماه رجب ۱۴۰۲ را برای شما در این بخش قرار دادیم

تاریخ دقیق اول ماه رجب ۱۴۰۲ در تقویم شمسی:

تاریخ دقیق اول ماه رجب در تقویم شمسی ۱۴۰۲ مصادف است با:

شنبه ۲۳ دی ماه سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق اول ماه رجب ۱۴۰۲ در تقویم میلادی:

تاریخ دقیق اول ماه رجب در تقویم میلادی ۲۰۲۴ مصادف است با: January 13, 2024

روز دقیق اول ماه رجب ۱۴۰۲ در تقویم قمری:

روز دقیق اول ماه رجب در تقویم قمری ۱۴۴۵ مصادف است با:
الاثنین، ١ رجب ١٤٤۵

تاریخ اول ماه رجب ۱۴۰۲ در تقویم شمسی در ایران برابر با روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ است که در تقویم میلادی برابر است با ۱۳ ژانویه سال ۲۰۲۴

ماه رجب جزو ماه های حرام محسوب شده و ماه هفتم سال قمری می باشد به همین خاطر است که آن را با نام رجب الفرد نیز معرفی کرده اند چرا که سه ماه از ماه های حرام پشت سر هم هستند اما این ماه از آنها جدا بوده و فرد است.

در حدیث قدسی آمده است:ماه رجب را ریسمانی بین خودم و بندگان مقرر کردم و هرکسی چنگی به آن بزند به وصال من می رسد.

یکی از اعمال پرفضیلت در ماه رج گرفتن روزه می باشد، همانطور که از امامان و پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که ماه رجب بزرگترین ماه خدا می باشد، ماهی که حرمت و فضیلت آن در تمامی ماه ها نظیر ندارد و چون این ماه از ماه های حرام می باشد جنگیدن با کافران در این ماه حرام می باشد.

ماه رجب مانند سه ماه ذی القعده و ذی الحجه و محرم از ماه های حرام می باشد ، در این ماه ریختن خون ، جنگ و کشتار حرام می باشد و شخص گناهکار باید تقاص کرده خود را دو برابر بدهد

از پیامبر(ص) نقل است: “رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من است.” هم‌چنین: “هرکس یک روز در ماه رجب روزه بگیرد مانند آن است که یک ماه روزه گرفته است.” نخستین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌گویند و اعمال و آدابی برای آن در روایات آمده است. سنت اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه، که به ایام البیض معروفند، انجام می‌شود.

زیارت معصومین به خصوص زیارت امام حسین(ع) در اول و وسط ماه (که به سبب غفلت مردم از فضیلت آن غفیله نام گرفته است) و نیز زیارت امام رضا (ع) و خواندن دعای یا من ارجوه در ماه رجب تاکید شده است.

مناسبت های در ماه رجب

از جمله مناسبت هایی که در ماه رجب قرار دارد عبارتند:

  • ولادت امام حضرت محمد باقر ع
  • شهادت امام علی النقی ع
  • ولادت امام جواد ع
  • ولادت امام علی ع و روز پدر (در ایران)
  • آغاز ایام البیض (ایام سه روزه اعتکاف: ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب)
  • وفات حضرت زینب کبری
  • تغییر قبله مسلمین، (۲ قمری)
  • شهادت امام موسی کاظم ع
  • عید مبعث، سالروز بعثت پیامبر اسلام ص

اعمال مشترک ماه رجب از شب اول تا پایان ماه

این اعمال که مخصوص روز معینى نیست، بلکه در تمام ماه انجام مى‌شود، بسیار است؛ از جمله:

**در تمام ماه رجب، این دعا را بخواند: «یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَة، مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ، اللّـهُمَّ وَمَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ، وَرَحْمَتُکَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ محمد، واَنْ تَقْضِىَ حَوائِجى لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ».

**صد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه‌اى بدهد که خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس ۴۰۰ مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد

**گفتن هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» که خداوند براى او حسنات فراوانى مى‌نویسد.

** گفتن ۷۰ مرتبه و شبانگاه نیز ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ و پس از آن، دست‌ها را بلند کند و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْلی وَ تُبْ عَلَىَّ اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود…».

**در طول این ماه هزار مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد.

**خواندن سوره «توحید» در ماه رجب

**روزه گرفتن

نحوه خواندن نماز ماه رجب

** چهار رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت با یک سلام) و در رکعت اول صد مرتبه «آیة‌الکرسى» بخواند و در رکعت دوم دویست مرتبه «توحید»، پیش از مردن جاى خود را در بهشت مى‌بیند و یا دیگرى جاى او را ببیند (و براى او توصیف کند)».

نظرات