کارگاه مادر و کودک چیست؟

0

اگر شما هم جزو والدینی هستید که به خاطر مشغله زیاد، برای گذراندن وقت با کودک خود فرصت کمی دارند، ایده کارگاه‌های مادر و کودک به کمک شما آمده است. کارگاه مادر و کودک در واقع فضایی را برای شما فراهم می‌کند که در کنار متخصصین با تجربه حوزه کودک، نیازهای رشدی کودک را بشناسید و از طریق بازی‌های هدفمندی که در کلاس مادر و کودک طراحی شده، تعامل خوبی با فرزندتان داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم به این سوال که چرا باید در کارگاه مادر و کودک شرکت کنیم، پاسخ کامل‌تری بدهیم.

کارگاه مادر و کودک

چرا باید در کارگاه مادر و کودک شرکت کنیم؟

  • برای این که در چالش فرزندپروری تنها نباشیم.

برای والدین جوان، تجربه فرزندپروری تازه و پر از چالش‌های جدید است. یک عامل کمک کننده به مادرها در این زمینه، وجود گروهی از مادران با تجربه‌های مشابه و کودکان هم‌سن است که فضایی برای به اشتراک گذاری چالش‌ها و تجربه‌هاست و کارگاه مادر و کودک این فضای امن و مطمئن را برای خانواده‌ها فراهم کرده است.

  • برای این که سواد عاطفی فرزندمان در کنار دیگر کودکان افزایش پیدا کند.

در بازه سنی ۲ تا ۳ سال، نیاز به تعامل اجتماعی در کودک شکل می‌گیرد و تجربه چالش‌های جدید کنار هم سالان منجر به ارتقای مهارت‌های اجتماعی می‌شود. مثلا این که کودک یاد بگیرد چطور نه بگوید یا وسایل خود را به اشتراک بگذارد در گرو تعامل کودکان با یکدیگر است که امروزه با افزایش خانواده‌های تک فرزند، این فرصت از بچه‌ها دریغ شده است. کارگاه‌های مادر و کودک نه تنها فرصت کنار هم قرار گرفتن کودکان را فراهم می‌کنند، بلکه مربیان و تسهیلگران با ایجاد بستری برای گفتگوی کودکان، روند این تعاملات اجتماعی را نیز ارتقا می‌بخشند.

  • برای این که کودکان از یکدیگر یاد بگیرند.

اگر به رفتار بچه‎‌ها زمانی که کنار هم هستند دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که آن‌ها، همواره در حال مشاهده یکدیگرند و مهارت‌های کلامی، حرکتی، حل مسئله و … یکدیگر را زیر نظر می‌گیرند و برای یادگیری آن مهارت‌ها تلاش می‌کنند، بدون این که به صورت مستقیم درگیر پروسه یادگیری باشند.این نوع از یادگیری بهترین روش برای ارتقای مهارت‌هاست و در کارگاه‌های مادر و کودک سرعت این یادگیری غیرمستقیم با کمک بازی‌های هدفمند و چالش‌های جدید افزایش پیدا می‌کند.

ویژگی‌های بهترین کارگاه‌ مادر و کودک

برای انتخاب کارگاه مادر و کودک خوب باید ۲ ویژگی را مد نظر قرار دهید: مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای که از نظر دانش روانشناسی و نحوه تعامل با کودک مورد اعتماد شما باشند و نیازهای رشدی کودک را بشناسند و نیز بازی‌ها و فعالیت‎‌های کارگاه مدنظر که در واقع پایه اصلی آن کارگاه به حساب می‌آیند و باید متناسب گروه سنی کودک باشند و نیازهای رشدی کودک را پوشش دهند.

انتخاب بهترین کارگاه مادر و کودک

تا به اینجا فهمیدیم که کارگاه مادر و کودک چیست، چرا باید شرکت کنیم و یک کارگاه مادر و کودک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؛ زمان آن رسیده است که بهترین کارگاه را انتخاب کنیم. در بین کارگاه‌هایی که به صورت مشترک بین والد و فرزند برگزار می‌شود، کارگاه‌های های مادر و کودک پرچین از کارگاه‌های مادر و کودک شمال تهران است که در ادامه می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم.

کارگاه مادر و کودک پرچین

مهدکودک پرچین با فضای باز ۲۰۰۰ متری به عنوان اولین مجموعه تخصصی کودک با رویکرد انسان گرا و دارای فضای طبیعی، اولین کارگاه مادر و کودک در فضای آزاد را با همین رویکرد، در محله اوین درکه تهران تاسیس کرد.

کارگاه های مادر و کودک پرچین به صورت ترکیبی در فضای باز و بسته برگزار می‌شود. بازی‌های هدفمند در فضای کارگاهی و بازی آزاد در فضای طبیعی مزرعه پرچین برگزار می‌شوند. فضاهای مختلف پرچین با آگاهی از نیازهای رشدی هر گروه سنی طراحی شده‌اند تا بتوانند رشد همه جانبه کودک را در کنار سلامت روان و حال خوب به بچه‌ها هدیه کنند. کارگاه های مادر و کودک پرچین در رده‌های سنی مختلف(شروع از ۷ ماه) و با اهداف مختلف برگزار می‌شوند./۵۴۵۴۸۱

نظرات