اتصالات پلی اتیلن کاربردی | معرفی ۱۸ نوع از اتصالات آبیاری قطره ای

0

اتصالات پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین وسایل و تجهیزات اتصالات آبیاری قطره‌ای است. برای راه اندازی یک سیستم آبرسانی شما نیاز به اتصالات پلی اتیلن خواهید داشت.
با توجه به اینکه این اتصالات در ابعاد و انواع مختلفی برای استفاده طراحی شده‌اند، از این رو برای هر کاری اتصالات موردنیاز آن هم تولید شده است. از سوی دیگر جنس قطعاتی که از پلی اتیلن است مزایای زیادی نسبت به سایر جنس‌های موجود در بازار دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  اتصالات پلی اتیلن آبیاری

این ویژگی‌ها موجب شده تا اتصالات پلی اتیلن در میان استفاده کنندگان بسیار پررنگ شوند و فروش بالایی در مراکز خرید اتصالات پلی اتیلن داشته باشند.

اتصالات پلی اتیلن را می‌توانید با شرایط ویژه و قیمت مناسب از فروشگاه لوازم آبیاری آبشار تهیه کنید، برای سفارش از طریق شماره‌ی ۰۹۳۹۱۱۴۵۹۶۰ با همکاران ما تماس بگیرید. مشاوران ما هر روز هفته آماده پاسخگویی می‌باشند.

انواع اتصالات پلی اتیلن

اتصالات پلی اتیلن در انواع مختلف و با کاربردهای متفاوت می‌باشند، انواع اتصالات پلی اتیلن عبارتند از:

  1. اتصال ماده
  2. رابط مساوی
  3. رابط تبدیل
  4. زانو مساوی
  5. اتصال نر
  6. زانو ماده
  7. سه راه ماده
  8. زانو نر
  9. سه راه مساوی
  10. سه راه نر
  11. سه راه تبدیل
  12. اتصال فلنجدار
  13. درپوش انتهایی
  14. مغزی دنده‌ای
  15. درپوش دنده‌ای
  16. تبدیل دنده‌ای
  17. رابط ۱۶ میلیمتر
  18. بست انتهای ۱۶ میلیمتر یا عینکی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱٫ اتصال ماده

این نوع اتصالات پلی اتیلن برای متصل کردن لوله به شیرآلات، فیلتر یا هر نوع وسایلی که روزه‌ی آن نرم است به کار می‌رود.

برای مثال زمانی که می‌خواهید ما بین راه خط انتقال لوله آبیاری خود یک شیر قطع و وصل جریان آب قرار دهید، اتصال ماده کاربرد دارد.

۲٫ رابط مساوی

یکی از انواع اتصالات، رابط مساوی است که برای متصل کردن لوله‌ها به یکدیگر به کار می‌روند. زمانی که قسمتی از لوله دچار آسیب دیدگی شود شما برای ترمیم آن نیاز دارید تا یک تکه لوله دیگر جایگزین کنید در این صورت رابط مساوی به شما کمک می‌کند.

رابط مساوی

برای جایگزین کردن لوله جدید بایستی ابتدا قسمت آسیب دیده را با اره جدا کنید، سپس لوله جایگزین را به محل با استفاده از رابط مساوی متصل کنید. در این صورت نیازی نیست که نگران نشتی آب باشید، چون اتصال لوله به گونه‌ای تعبیه شده است که از هر نوع نشت آب جلوگیری می‌کند.
هنگام خرید رابط مساوی از مراکز فروش تجهیزات آبیاری قطره ای حتما به نوع برند و کیفیت آن توجه کنید.

۳٫ رابط تبدیل

جهت تغییر اندازه لوله نیاز به رابط تبدیل دارید. اگر لوله‌ای به ابعاد ۶۳ دارید، در حالی که به لوله‌ای با سایز ۴۰ نیاز دارید می‌توانید انتهای لوله ۶۳، رابط تبدیل ۶۳ در ۴۰ تغییر دهید، سپس ابتدای لوله ۴۰ را به آن نصب کنید به سهولت اندازه لوله آبیاری خود را تغییر داده‌اید.

۴٫ زانو مساوی

زانو برای بخش‌هایی به کار می‌رود که لازم است لوله انتقال آب را خم کنید. زانو شبیه به یک اتصال عمل می‌کند تا لوله در هنگام پیچ‌ها شکسته یا ترک نخورد. استفاده زیاد و بی‌دلیل از اتصال زانو موجب کاهش فشار در لوله می‌شود. در بیشتر موارد برای فرایند سیستم آبیاری و آبرسانی بایستی مورد استفاده قرار گیرد.

۵٫ اتصال نر

از دیگر اتصالات پلی اتیلن، اتصال نر است. این اتصال شبیه به اتصال ماده جهت وصل کردن لوله به شیرآلات، فیلتر یا دیگر لوازم بکار می‌رود. در واقع قسمت رزوه دار کمک می‌کند تا هر لوازمی که رزوه‌های ماده دارد را به آن وصل کند تا کاملا به لوله چفت شود.

۶٫ زانو ماده

اتصالات زانویی در بخش‌هایی کاربرد دارد که نیاز به خمیدگی دارند. زانو ماده همین کار را برایتان انجام می‌دهد تنها با این تفاوت که یک طرف آن برای اتصال به لوازمی که رزوه‌ی نر دارند به کار می‌رود.

زانو ماده

۷٫ سه راه ماده

یکی از پرکاربردترین اتصالات پلی اتیلن سه راه یا انشعاب است. در واقع اتصال سه راه به منظور انشعاب گرفتن یا خروجی گرفتن از خط اصلی می‌باشد. نکته قابل توجه اینکه سه راه ماده که انشعاب و خروجی آن مجهز به روزه ماده است به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تجهیزاتی که روزه نر دارند را به راحتی به آن وصل کنید.

۸٫ زانو نر

اتصال زانو نر برای بخش‌هایی است که نیاز به خمیدگی دارند و همچنین یک طرف آن به لوله متصل می‌شود و طرف دیگر آن به وسایلی که رزوه‌ی ماده دارند.

۹٫ سه راه مساوی

سه راه مساوی از دیگر انواع اتصالات است. این سه راه به منظور انشعاب گرفتن یا خروجی گرفتن از خط اصلی است. مهم‌ترین نکته درباره سه راه مساوی این است که انشعاب و خروجی آن برای اتصال به لوله تعبیه شده است. با کمک این اتصال شما می‌توانید به سه طرف لوله را در یک نقطه به یکدیگر وصل کنید.

۱۰٫ سه راه نر

کاربرد سه راه نر برای انشعاب و خروجی گرفتن از خط اصلی طراحی شده است. انشعاب و خروجی سه راه نر دارای روزه‌ی نر است. این نکته کمک می‌کند تا تجهیزاتی که رزوه‌ی ماده دارند را به راحتی به آن وصل کنید.

۱۱٫ سه راه تبدیل

کارکرد سه راه تبدیل به این نحو است که انشعاب و خروجی آن برای لوله در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید بر اساس ابعاد خروجی سه راه تبدیل، علاوه بر اینکه اندازه لوله خروجی را تغییر می‌دهید، از لوله اصلی نیز انشعاب بگیرید.

سه راه تبدیل

۱۲٫ اتصال فلنجدار

این اتصال مناسب بخش‌هایی است که فشار زیادی به لوله یا اتصال وارد می‌کنند.
چنانچه در این بخش‌ها از اتصال معمولی استفاده شود، احتمال شکسته شدن، ترک برداشتن یا نشتی آب وجود دارد، از این رو از اتصال فلنجدار که قوی‌تر و مقاوم است، استفاده می‌کنند.

۱۳٫ درپوش انتهایی

ممکن است در انتهای هر سیستم آبیاری به درپوش انتهایی نیاز پیدا کنید. کار این نوع اتصالات مانع از عبور آب و مسدود کردن لوله است. بهتر است در فصول سرد سال که آب داخل لوله‌ها یخ می‌زند از درپوش‌های انتهایی استفاده کنید و صبر کنید تا آب باقیمانده در لوله‌ها خارج شود.
با استفاده از این نوع اتصالات می‌توانید در فصل سرد سال از شکستگی، ترکیدگی در لوله جلوگیری کنید تا در سال‌های آتی بتوانید مجددا از سیستم آبرسانی و آبیاری همانند روز اول بهره بگیرید.

۱۴٫ مغزی دنده‌ای

معمولا مغزی دنده‌ای از جنس پلیمر برای تغییر رزوه ماده به روزه نر به کار می‌رود. تصور کنید که شیر آبی که در سیستم آبیاری نصب کرده‌اید دارای خروجی ماده باشد، از سوی دیگر فیلتری که قصد دارید به آن نصب کنید هم خروجی ماده دارد.جهت کاهش دادن هزینه کافیست یک مغزی به سر شیر ببندید و سپس فیلتر را به آن وصل کنید.

مغزی دنده ای

۱۵٫ درپوش دنده‌ای

از درپوش دنده‌ای برای مسدود کردن خروجی آب استفاده می‌شود. نکته قابل توجه اینکه درپوش دنده‌ای دارایی رزوه نر است، از این رو تنها در رزوه‌های ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۶٫ تبدیل دنده‌ای

از دیگر انواع اتصالات پلی اتیلن تبدیل دنده‌ای است. گاهی اوقات پیش می‌آید که بخواهید ابعاد دنده‌های موجود در سیستم را تغییر دهید برای این منظور می‌توانید از تبدیل دنده‌ای کمک بگیرید.

۱۷٫ رابط ۱۶ میلیمتر

برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر از رابط ۱۶ میلیمتر استفاده می‌شود. با استفاده از رابط ۱۶ میلیمتر می‌توانید لوله دیگری را جایگزین لوله آسیب دیده کنید. بدون اینکه نگران نشت آب باشید، به این دلیل که اتصالات به گونه‌ای است که از هر نشتی جلوگیری می‌کند.

رابط 16 میلیمتر

۱۸٫ بست انتهای ۱۶ میلیمتر یا عینکی

در انتهای هر سیستم آبیاری نیاز به بست انتهایی یا عینکی است که موظف است تا از مسدود کردن لوله و عبور آب جلوگیری کند. بهتر است در فصول سرد سال که آب داخل لوله یخ می‌زند، درپوش‌های انتهایی سیستم را باز کرده و اجازه دهید تا آب باقیمانده داخل لوله خارج شود. این کار باعث می‌شود تا در فصل زمستان از شکستگی یا ترک خوردگی لوله جلوگیری شود.
استفاده از این اتصالات می‌تواند کمک کند تا بتوانید در سال‌های آتی مجددا از سیستم آبیاری استفاده کنید./۵۱۵۹۳۰

نظرات