معرفی ۵ کتاب خوشخوان از پویش کتابخوانی شیرازه

0

مرکز رسانه ای شیرازه، با ناشران متعدد و مختلف و با ایده های متنوع تعامل داشته وآثار و کتاب های ممتاز آنها را در رسانه های مختلف دیداری و شنیداری، معرفی می نماید. این مرکز همگام با معرفی و تبلیغ گسترده ی آثار، فرایندی ویژه به صورت پویش و مسابقه کتابخوانی برای کتاب مورد هدف را در سطح ملی برگزار میکند.

مرکز رسانه ای شیرازه به دنبال معرفی و تبلیغ کتاب های ممتاز در قالب پویش های متنوع است و با هدف علاقمندی عموم مردم به کتابخوانی و نیز مطالعه کتاب های خوب پویش های خود را در محورهای زیر برنامه ریزی کرده است :

پویش کتابخوانی کتاب و زندگی: این پویش، مسابقه با موضوعات سبک زندگی، خانواده و… است.

پویش کتابخوانی قهرمان : با موضوع قهرمانان ملی و پر آوازه کشور عزیزمان ایران است.

پویش کتابخوانی کتاب شارژ : با موضوعات گوناگون، برای مخاطبان نوجوان میباشد.

پویش کتابخوانی پویا: این پویش برای مخاطبان کودک با موضوعات شیرین وجذاب تنظیم شده است.

پویش کتابخوانی شیرازه

درادامه این مطلب میخواهیم تعدادی از آثار خوشخوان و معرفی شده در پویش های جذاب و پر مخاطب شیرازه را معرفی کرده و مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

کتاب خاتون و قوماندان:

پانزدهمین دوره پویش کتاب خوانی کتاب و زندگی با محوریت کتاب خاتون و قوماندان برگزار شد که با استقبال چشم گیری همراه شد کتاب پرفروش خاتون و قوماندان به قلم مریم قربان زاده، روایتی جذاب و خواندنی از زندگی ام البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی معروف به (ابوحامد)، فرمانده و بنیانگذارلشکر فاطمیون است، که در نبرذ با جبهه النصره در سوریه شهید شد.

کتاب «خاتون و قوماندان» روایت عاشقانه و صادقانه همسر شهید، از پانزده سال زندگی و دلدادگی است. مریم قربان‌زاده با حفظ امانت راوی خاطرات تلخ و شیرین این زوج مهاجر شده و با قلمی دلنشین و صمیمی روایتی جذاب تقدیم مخاطب کرده است. ام البنین حسینی دختری از سرزمین بامیان افغانستان است که جنگ و درگیری باعث می‌شود در کودکی با خانواده به ایران مهاجرت کند. زندگی آن‌ها به عنوان یک خانواده مهاجر با مشکلات و سختی‌های زیادی همراه است. پدرش از میان خواستگارهای فراوان ام البنین بر روی جوان مجاهدی دست می‌گذارد که از دار دنیا تنها خدا را دارد. «خاتون و قوماندان» تصویری ماندگار از انسان‌هایی است که در سخت‌ترین لحظات با قدرت ایمان زیبایی می‌آفرینند. شیرمردان و شیرزنانی که برای امنیت و آرامش ما از عزیز‌ترین داشته‌های زندگی خود گذشتند.

امسال در چهاردهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از تقریط رهبر انقلاب بر این کتاب رونمایی شد که باعث توجه ویژه به این کتاب گردید، بخشی از متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب:

«بسمه تعالی

سلام خدا برشهید عزیز، علیرضا توسلی، مجاهد مخلص و فداکار و بر همسر پرگذشت وصبورو فرزانه ی او، خانوم ام البنین.

حوادث مربوط بع مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به ان اطمینان داشت، دریافت نکرده ام. برخی از انها جدا تاثرانگیز است.

کتاب کهکشان نیستی:

کتاب «کهکشان نیستی» هدف دیگر پویش کتاب خوانی شیرازه بود که استقبال بی نظیری را شاهد بود این کتاب که رمانی بر اساس زندگی ۸۱ ساله آیت الله سید علی قاضی است و توسط محمد هادی اصفهانی نگاشته شده است. ۷۵ بخش دارد که هر یک از آنها با آیه ای از قران آغاز می شود.

گرچه این رمان ساخته ی ذهن خلاق نویسنده است، اما وقایع و مستندات زندگی آن عالم ارزشمند و دستاوردها و ارزش های بزرگ ایشان به درستی به مخاطبان نشان داده شده است و در انتهای این نوشتار، بخش‌هایی با عنوان سفارش‌ها، به دستورات و منابع اشاره دارد تا خوانندگان هر چه بیشتر شخصیت بلند مرتبه ایشان را بشناسند.

سید علی قاضی طباطبایی (۱۲۴۵- ۱۳۲۵) که عارف بزرگ و استاد اخلاق حوزه‌ی نجف بوده‌ است؛ از مکتب بزرگانی چون ملا حسینقلی همدانی پیروی کرده‌ و شاگرد بزرگانی چون محمد بهاری و سید احمد کربلایی که خود شاگردان مرحوم ملا حسینقلی همدانی بوده‌اند، بهرمند شده است. او در عمر پربرکت خود در نجف به تعلیم عرفان و اخلاق و تهذیب نفس پرداخت و شاگردانی همچون سید عبدالکریم کشمیری، محمدتقی بهجت، سید عبدالحسین دستغیب و علامه طباطبایی را پرورش داده است.

در بخشی از این کتاب دوست داشتنی می‌خوانیم : آدم مگر چه می خواهد؟ نانی و آبی و جایی برای خواب! اما گویا آدم ها معنای زندگی را نفهمیده بودند. نان بیشتر، آب بیشتر و جای بیشتر. آدم هایی که هر روز از کنار حرم می‌گذشتند. هرکدام برای خود دنیایی ساخته بودند و در آن زندگی می‌کردند. چقدر عالمشان حقیر بود. وقتی به من می رسیدند، دست ته جیبشان می‌کردند و دنبال خرده فلس هایشان می‌گشتند؛ تازه اگر به این نتیجه می‌رسیدند که به گدایی آس و پاس چیزی ببخشند. »

کتاب زینت دوش نبی

هشتمین دوره از پویش کتابخوانی شیرازه با محوریت کتاب «زینت دوش نبی» و تحت عنوان پویش کتاب شارژ برگزار شد؛ این کتاب که اثر محمود سوری است و توسط انتشارات جمکران منتشر شده است.

پویش کتابخوانی شیرازه

کتاب زینت دوش نبی مجموعه ای خواندنی از داستان های مربوط به زندگانی امام حسین (ع) به روایت اهل سنت است؛ که ۱۲۰ داستان از زندگی و زمانه امام حسین (علیه السلام) را در۲ بخش سه فصلی روایت می کند ، بخش اول کتاب از بدو تولد سیدالشهداء (ع) و سلوک معنوی وسیره رفتاری ایشان را پوشش می دهد؛ و بخش دوم درمورد پیش بینی شهادت آن حضرت و ماجرای عاشوراست و در آخر نیز به فرجام قاتلان و هتاکان به حریم آن امام می پردازد.

کتاب از چیزی نمیترسیدم

کتاب بعدی که در پویش شیرازه و با عنوان پویش قهرمان خوش درخشید کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، زندگینامه‌ خودنوشت سردار سلیمانی است که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر شده است.

این کتاب که شامل دست ‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است. کتاب ازچیزی نمیترسیدم، شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان است که چند دوره از زندگی ساده و کوتاهش را روایت کرده و نشان می دهد که چگونه از چوپانی به جایگاه بلندی رسید. آنان که سردار سلیمانی را فقط با لباس نظامی دیدند خوب است ببینند که او چگونه پرورش یافته است.

کتاب نذر مخصوص

چهاردهمین دوره مسابقه کتابخوانی «پویا» که با همکاری مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار گردید با محوریت کتاب نذر مخصوص بود این کتاب جدیدترین اثر خانم کلرژوبرت با موضوع رابطۀ کودکان با اربعین حسینی است که به همت نشر رود آبی منتشر شده است. هدف این کتاب آموزش کارهای خوبی است که بچه‌ها در ایام محرم می‌توانند انجام دهند.

نذر یکی از سنت‌های اصیل اسلامی است که متأسفانه در ذهن ما محدود به پخش غذا ، شربت و… شده است. خانم کلر ژوبرت در این کتاب سعی کرده مفهومِ صحیح نذرکردن را برای بچه‌ها ترسیم کند. متن روان کودکانه، شخصیت‌پردازی درست و قوی و تصویرگری فوق‌العاده زیبای این کتاب آن را بسیار دوست‌داشتنی کرده است.

نظرات